• isisisis

Från Socialstyrelsen om ÄD

Man blir så trött! Sverige i ett nötskal....
    Då borde ALLA provas innan föräldraskap!

• isisisis
    NKmamma skrev 2010-09-03 22:31:04 följande:

En grej är ju det faktumet att barnet inte har mammans gener och för många är det väldigt viktigt. Så när ÄD är det alternativ som finns så finns det kanske dom som inte är 100% bekväm med att barnet inte kommer att ha sin mammas gener men trots det hoppar på ÄD-karusellen och hoppas på det bästa vad gäller sina känslor inför ett ev barn.

Barnet är ändå centralfiguren i allt det här och ska ha rätt till att få veta vem som donerat om barnet nu vill det. Barnet har rätt till total öppenhet från sina föräldrar ang hur det kommit till. Sanningen kommer alltid fram förr eller senare och då har man ett större problem än om man varit öppen från början.
    Väntar man så kan det bli en övermäktig sak för barnet att ta in än om man börjar berätta tidigt det är jag övertygad om.
    Har sett negativa resultat där ÄD-barn fått veta som tonåringar och flera har inte hanterat det särskilt bra tyvärr.

Det beror ju på hur föräldrarna väljer att hantera saken!
    De kan agera klumigt flera år efter n adoption tex och dölja vad som hänt för barnet .ÄVEN om de är godkända som adoptivföräldrar.

Det är en stor skillnad på att ha blivit till genom att en generös persom donerat celler  och fundera över det i uppväxten ,jämfört med att ha blivit bortlämnad.
    Barn som kommer till adoptivföräldrar är nte heller nyfödda,och det kan ta tid med anknytning.

Jag håller med om att man bör få hjälp och betänketid innan man får hjälp med ÄD.
    För mig och många jag känner har beslutet om ÄD vuxit sig fram efter många år och envist sökande.

För endel andra som nu får förslaget lagt i sina händer och en tid för behandling om en månad,kan det bli förvirrande.
    Det har jag sett exempel på på familjeliv.

Men detta är ingen grund anser jag till varför ÄD par ska prövas som föräldrar.
  • isisisis
    villsågärna38 skrev 2010-09-04 21:22:39 följande:
    Du får ju självklart tycka som du vill men jag håller inte med dig alls. Om vi får barn via ÄD kommer vi att börja berätta det på ett enkelt sätt när barnet är i den åldern att det börjar ställa frågor om hur det kom till. Det är ingen hemlis för våra vänner eller vår familj att vi försöker få barn via ÄD så skulle jag bli gravid är det många som kommer att veta hur det gått till. TYcker inte att det är något att skämmas för eller hålla hemligt. Därför tycker jag inte att det är något man ska hemlighålla för ett barn heller. Tror att risken är att det blir en stor sak och även risk att barnet kan känna sig lurat om man berättar det i tonåren t ex.
    Håller med.
    Ju mer man avdramatiserar saken,desto lättare blir det,är min åsikt.
    Vi har heller inte hållt nånting hemligt.
    Ska tom medverka i DN snart.
    Kommer att berätta för barnen att den var en snäll tant som kom till doktorn och gav honom små pyttesmå äggceller som han la  en burk.
    På så vis kunde mamma få 2 stycken som blev er.För mamma hade inga ägg kvar.
    Sen låg ni i mammas mage och sedan blev ni små bebisar.
    Svårare än så är det inte.Tycker jag.

Och min inställning kommer förmodligen att prägla även barnen
  • isisisis
    villsågärna38 skrev 2010-09-04 21:39:24 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv Spännande med DN!!! Kram
    Ja,hoppas det blir bra. Lycka till Kram tebax
Svar på tråden Från Socialstyrelsen om ÄD