6-åring som slåss
Hej!
Du undrar varför din lille 6-åring slåss. Jag tycker mig höra att din son varit med om en del förändringar i livet som inte alltid varit lätta, men att han också klarat av dem.
Det som ofta händer med barn är att de ,när de ställs inför nya situationer, som ställer nya krav på dem, backar i utvecklingen under en period. De går tillbaka till ett tryggare stadium då de hade kontroll på tillvaron. Jag tror att det här att slåss (=att få uppmärksamhet, att ta kontakt, fast på ett omoget sätt) är hans sätt att backa.
Men det blir inte så bra, för ingen vill ju leka med en när man slåss. Därför ser jag det som de vuxnas, dvs personalens sak att hjälpa och stötta honom till att få en bra kontakt med de nya barnen. Kanske är det bättre om han får träffa dem i lekar där de inte är så många och där en vuxen finns med som hjälp. Vid samlingen kanske han kan få sitta med någon han gillar, eller bredvid fröken. Vill han sitta en bit utanför så kan det vara för att han behöver vänja sig sakta vid allt det nya. Låt honom vara med och bestämma.
Försök ge så mycket uppmärksamhet som möjligt till det som går bra. Föräldrars uppmärksamhet och tid är bättre än guldstjärnor. Det handlar inte så mycket om att han ska prestera saker som att han ska ha det bra.
Barn som slåss behöver ofta mycket kroppskontakt. Be personalen ta honom i knä, krama honom när de ser att han inte får ihop det med andra barn. Ni och de får bli det som jag brukar kalla hans "hjälpjag" tills han själv blir säkrare i sina sociala kontakter. Låt honom få vara "liten" hemma ibland så kommer han snart att ta språng i sin utveckling.
Lycka till
Margit