Anknytning
Jag skulle gärna vilja ha en diskussionstråd om anknytning. Framförallt skulle jag vilja höra hur olika människor tänker kring det här med anknytning. Vad tror ni skapar en trygg anknytning och varför finns det undersökningar som visar att en rätt stor del av barnen har en otrygg anknytning? Vad tror ni är myt och vad är sanning? Påbörjas tex. anknytningen redan i fosterlivet och kan otrygg anknytning leda till diagnoser som ADHD och autism? Kan skrikmetoder störa anknytningen? Eller bara en sådan vanlig sak som att inte trösta barnet när det ramlar och slår sig och är ledsen, utan bara hurtigt säga det "där gick bra" (speciellt tycker jag att många föräldrar till killar gör så)? Om man nu bygger upp en trygg anknytning under de första åren, kan den ta skada senare i livet? I vår familj har vi tex. hamnat i en ond spiral av tjat, skäll, och en massa negativ uppmärksamhet. Skulle detta kunna påverka anknytningen negativt, trots att våra barn får massvis med kramar och kärlek också? Hur pass tålig/känslig är ett litet barn för separationer etc? Jag är som sagt intresserad av hur ni andra tänker. Ordet är fritt...