• Teija

Jobb för psykologer ??

Mer detaljerat och inom vad kan man få jobb som psykolog?

- Förutom sitta i en fotölj på sjukhusets psykavdelning och prata med patienter.. ;)

Jag vill gärna veta om jag ska lägga ner alla dessa år på utbildning.
  • Svar på tråden Jobb för psykologer ??
  • Teija

Hej och tack för ditt svar!

Jag har alltid intresserat mig för andras väl och ve och beteenden. Mitt liv och mina tankar cirkulerar mycket kring kommunikation, hur man kan ändra på mönster, vad som är bakomliggande orskaken till varför man agerar/resonerar som man gör.. Och att hitta lösningar på såna problem hos människor.
    Jag är en sån typisk person som folk vänder sig till för att få stöd och svar om saker.

Det som lockar mest angående psykolog är bland annat organisationspsykolog, konflikthantering på arbetsplatser, chefsutveckling och arbete med ungdomar. (i dagsläget jobbar jag med att få dom att öppna upp sig och prata, fast via teatern med pedagogisk vinkling och tillhörande workshop)

Så mitt eviga intresse för VARFÖR och HUR gällande människors val och beteenden - och vad man kan göra för att vända det till något positivt.

Du skriver om det där med att "ta med sig jobbet hem". Vad har du för safteynet? För det är väl nästan ett måste som psykolog, hitta ett sätt att lämna av det nånstans. Vad för alternativ finns?

Tack! / Maria

• Teija

Hej!

Vad roligt att läsa vad du skrivit!

Så man får alltså verktyg eller exempel på hur man ska lära sig att inte ta med arbetet hem på utbildningen?

Var utbildade du dig? För- och nackdelar med utbildningen enligt dig!

Jag funderar på Umeå!

• Teija

Ja, jag har hört det där, att Umeå är de enda som betalar det... Eftersom jag behöver jobba extra för att jag tagit 74v av högskole kassan från CSN så är det med gratis terapi ett ganska stort dragplåster faktiskt!
    Jag kommer dessutom ha hund - även om det inte är en fruktansvärd kostnad så är det ändock en till förutom mig själv.

Hur fungerar det att jobba extra under utbildningen? Är det en tuff utbildning tidsmässigt?

Jag ser massa barn på din bild - hade du barn då? Du kanske hade sambo då? Är ju oftast lättare när man hjälps åt... Min kille bor i Helsingborg och att ha distansrelation Helsingborg-Umeå känns inte helt reellt Gråter
    Han är inte jättesugen på att bo där heller.

Jag har hört att om man jobbar 2år som psykolog i Norge så avskrivs CSN-lånen ?? Tänkte att det kanske är för att man tjänar mer där och att det går snabbare just därför, men ordet "avskrivs" fick mig tänka om. Vet du nått om det?

• Teija

Ahaa, i see.. Haha, ja den kommunen som vill pröjsa en halv mille för att ha mig - det vore  nått! Cool

Ja, det är knixigt... Hade jag varit singel så skulle jag dragit med en gång. Sen är han ju mannen med stort M, som jag äntligen funnit i mitt liv - det tänker jag inte kasta bort. Men jag vill heller inte kompromissa med vad jag vill, det har jag gjort så mycket ändå i mitt liv.
    Så frågan ställs nog på om han kan tänka sig bo där med mig eller inte.. Får se.

Hur är det med boende i Umeå? Jag vill absolut inte bo mitt i studentgehtto, hört att Nydala är fint och ganska nära? Med hunden vill jag gärna ha lite grönt strax utanför.

Och hur gör man om man vill kolla in boendet innan man bestämmer sig? Eller är det att tacka ja när dom ringer och sen dra? Och hur gör man med flyttlass egentligen?  Förvånad

• Teija

Hej Teddy!

Ja, jag har sett att Umeå har två inriktningar vilket jag tycker passar bra - så brett som möjligt vill jag ha det. Och som sagt "gratis" terapidel, till skillnad från andra.

Det där med Lund just för att han är i Helsingborg va på tapeten först. Men så sa han att han är inte beredd att bo ihop än. Okej, screw it, då får jag gå min väg sålänge tills han come around.. Dessutom har jag kompromissat med alla mina val i livet JÄMT och nej nej nej, jag tänker inte göra det nu.
    Dessutom tänker jag inte behöva sikta på 1.9 på högskoleprovet... och jag tänker heller inte bo på nåns soffa - eftersom det är sjukliga förhållanden med boende där. Dessutom ska jag ha hund och då kan jag inte bo i studentrum.
    Dessutom har norrland alltid lockat mig. Dessutom är det JAG som ska gå en utbildning och bo i en stad som JAG trivs med - speciellt eftersom den är på 5år.

Svar på tråden Jobb för psykologer ??