• laris

När sökte ni hjälp?

Hej,

Jag och min man har försökt och få barn i snart 8 månader och inget händer. Jag har provat med ägglossningstest och de har inte gett utslag (dyra är de också..). Har även varit hos min läkare och tagit olika prover, bla för sköldkörteln. Ena provet visade att värdet inte var normal och andra visade att det var normalt. Min an har kollat sig och allt var i sin ordning. Och här står vi nu....vi ska känna oss normala och försöka vidare på egen hand. När ska man söka om hjälp? Är jag bara gnällig?

Ni som har haft svårt att få barn, när sökte ni hjälp och vad fick ni för hjälp?

• Svar på tråden När sökte ni hjälp?
  • Mimi83
    laris skrev 2010-09-03 14:07:38 följande:
    Hej,

Jag och min man har försökt och få barn i snart 8 månader och inget händer. Jag har provat med ägglossningstest och de har inte gett utslag (dyra är de också..). Har även varit hos min läkare och tagit olika prover, bla för sköldkörteln. Ena provet visade att värdet inte var normal och andra visade att det var normalt. Min an har kollat sig och allt var i sin ordning. Och här står vi nu....vi ska känna oss normala och försöka vidare på egen hand. När ska man söka om hjälp? Är jag bara gnällig?

Ni som har haft svårt att få barn, när sökte ni hjälp och vad fick ni för hjälp?

Hej!

Jag och min sambo har försökt i lite mer än ett år nu och jag sökte upp en gyn pga underliga blödningar runt äl. Trodde först att det va äl-blödning men jag blödde i flera dar och behövde ha tampong men det tog ju tid innan jag fick komma till gyn och han hittade då inte något konstigt. Det va efter ca ett år efter första försöket så jag bad om att få utredning och bredde kanske på lite att vi försökt ett par mån längre. Kanske lite fult att göra så men ja nu gjorde jag det iaf. Tungan ute Jag har fått göra Vul och tagit lite olika blodprover och sambon har vi oxå kollat och snart ska jag även till gyn och göra en sån "spolning" sen vet jag inte vad som häder om det oxå ser bra ut...antar att vi blir förklarade som oförklarligt barnlösa eller så...vet inte om det finns nått mer att göra när allt ser bra ut men det blir ändå ingen bebis. Antar att vi ställer oss i kö för ivf.

För att få utredning så måste man ha försökt i ett år utan nån grav under tiden. Jag kände mig oxå "gnällig" redan efter ett halvår eftersom jag inte trodde att det skulle va nått problem att bli gravid. Förstod inte då att det kan ta låååång tid. Min kompis blev det på första försöket så varför skulle inte jag men ja så blev det ju inte.

Blev ett lång inlägg hoppas att du fått  nått hum om det du ville veta iaf.

Lycka till med allt! Glad
  • laris

Tack så mkt för ditt inlägg. Ibland önskar jag att man hittade fel så man kunde fixa problemet. Det är inte det roligaste att höra att man är oförklarig barnlös eller vad det nu heter. Kan förstå att ni sa att ni hade provat längre än vad ni gjorde...även om många skulle tycka att det är fult att göra så. Jag kan sympatisera med det!

Jag har redan gjort en spolning och tagit mina blodprover...

Tänk att man trodde att det skulle gå fort och bli med barn. Har också vänner runt mig som har blivit med barn på första försöket.

I vårt fall händer det som sagt inget. Frustrerande.....

• barnlängtan2011

Generellt gäller ju att man ska ha försökt ett år men om man kan visa att man haft samlag vid äl under ca 6 mån tid kan man på vissa håll få till en utredning snabbare.

Kan rekomendera www.fertilityfriend.com

Med hjälp av morgontemp, äl stickor, egen kontroll av livmoderhalssekret mm kan man lära sig att hitta äl, eller se att man inte har äl alls! Ganska så roligt oxå, att få mer kännedom om sin kropps signaler!

Vi har förökt sedan nov- 09, har pco och oregelbundna mens. Blev gravid i våras men det visade sig då att jag hade en missbildad livmoder så det blev inget barn. Var nu hos gyn igår och fick pergotime utskrivet för att stimulera äl.

Tycker det låter lite konstigt att du inte fått utslag på älstickor, har du regelbunden mens? tar du stickorna på rätt dagar?

Billigare älstickor än på apoteket kan man köpa på nätet, www.billigatester.se ellerännu billigare på www.amazon.uk.com

Hur var det eg med sköldkörtelvärderna, TSH ska ligga under 2.0 om man vill bli gravid eller är gravid!

• laris
    barnlängtan2011 skrev 2010-09-03 20:55:05 följande:
    Generellt gäller ju att man ska ha försökt ett år men om man kan visa att man haft samlag vid äl under ca 6 mån tid kan man på vissa håll få till en utredning snabbare.

Kan rekomendera www.fertilityfriend.com

Med hjälp av morgontemp, äl stickor, egen kontroll av livmoderhalssekret mm kan man lära sig att hitta äl, eller se att man inte har äl alls! Ganska så roligt oxå, att få mer kännedom om sin kropps signaler!

Vi har förökt sedan nov- 09, har pco och oregelbundna mens. Blev gravid i våras men det visade sig då att jag hade en missbildad livmoder så det blev inget barn. Var nu hos gyn igår och fick pergotime utskrivet för att stimulera äl.

Tycker det låter lite konstigt att du inte fått utslag på älstickor, har du regelbunden mens? tar du stickorna på rätt dagar?

Billigare älstickor än på apoteket kan man köpa på nätet, www.billigatester.se ellerännu billigare på www.amazon.uk.com

Hur var det eg med sköldkörtelvärderna, TSH ska ligga under 2.0 om man vill bli gravid eller är gravid!
    Hej!

Jag har någorlunda regelbunden mens 28-36 dagar. Har provar med ägglossningsstickor i 3 mån men inget utslag. Antingen har jag använt de fel eller så har jag inte haft någon äl. hmmm... Blev stressad av det och kunde inte ängre göra det så jag la av. Men nu när du skriver om din inställning till det hela (att passa på och ha kul och att lära känna sin kropp) så kankse jag ska göra ett nytt försök. Jag har använt de som finns på apotelek och de har varit dyra. Men jag ska in och titta på din länk.

En dum fråga, men när ska man testa? Ska det vara 14 dagar efter mensens första dag?

Åh, vad vi längtar!!!

Hoppas att det blir dags för er snart också!
  • barnlängtan2011

Luteal fasen(tiden mellan äl och mens) kan variera mellan kvinna till kvinna men är någorlunda konstant hos samma individ. Den kan vara så kort som 9-10 dagar men oxå vara uppåt 16 dagar. Skulle föreslå att om du kan ha 28 dagarscykel att du börjar testa kring dag 9-10 räknat från mensens första dag, men det står info om när man ska börja testa i bipackssedlen. LH stiger ju 24- 48 timmar innan äl.

Rekomenderar verkligen fertilityfriend, finns mycket bra information där, allt jag sett där hittills är helt tillförlig information. Med tempstergring efter äl har man oxå bevisat att man har äl.

Har köpt stickor via amazon två ggr, billigt, kommer efter ca 1v.

• drömmaromsmått

Vi sökte hjälp då det gått ett år, hade kontakt med kk tidigare pga smärtsamma menstruationer så jag var på sätt och vis redan inne i systemet eller hur man ska uttrycka det.

Om inte proverna visat något fel så kämpa på med ägglossningstesterna ett tag till, jag trodde inte jag hade ägglossning eftersom jag inte fick några utslag men blodproven visade på ägglossning.

Genomgick sen donatorinsemination efter att läkarna rått oss att lägga ivfen på hyllan pga dålig befruktningsprocent och då var det bara att få testerna att funka, kliniken ville att jag skulle börja på cd10 dvs mensen är dag 1 och så ville de att jag skulle testa med morgonurin men det funkade inte för mig utan jag kunde få positiva tester först runt 12-tiden så försök med att ta testet mitt på dagen.

8 månader kan kännas som en hel evighet men är fortfarande inom det normala så man får helt enkelt försöka hålla modet uppe även om det är jobbigt.

• laris
    drömmaromsmått skrev 2010-09-08 17:39:38 följande:

Vi sökte hjälp då det gått ett år, hade kontakt med kk tidigare pga smärtsamma menstruationer så jag var på sätt och vis redan inne i systemet eller hur man ska uttrycka det.

Om inte proverna visat något fel så kämpa på med ägglossningstesterna ett tag till, jag trodde inte jag hade ägglossning eftersom jag inte fick några utslag men blodproven visade på ägglossning.

Genomgick sen donatorinsemination efter att läkarna rått oss att lägga ivfen på hyllan pga dålig befruktningsprocent och då var det bara att få testerna att funka, kliniken ville att jag skulle börja på cd10 dvs mensen är dag 1 och så ville de att jag skulle testa med morgonurin men det funkade inte för mig utan jag kunde få positiva tester först runt 12-tiden så försök med att ta testet mitt på dagen.

8 månader kan kännas som en hel evighet men är fortfarande inom det normala så man får helt enkelt försöka hålla modet uppe även om det är jobbigt.

Tack snälla för det uppmuntrande inlägget. Ibland målar man upp en hemsk bild i huvudet och göra hela situationen värre än vad det är. Det sitter nog mer i huvet tror jag. Så nu ska jag börja med yoga =)
    Hoppas lite avslappning hjälper och lättar på tankarna.
  • Musche

Hej,
    Jag tycker man kan söka utredning efter 8 månader, inget fel i det. Vi väntade 2 år, vilket jag ångrar nu, skulle sökt tidigare. Vi har nu gjort IVF och är gravida :) är i v 25 :)

Lycka till med allt! :)

Kram

• drömmaromsmått
    Musche skrev 2010-09-08 22:46:45 följande:
    Hej,
    Jag tycker man kan söka utredning efter 8 månader, inget fel i det. Vi väntade 2 år, vilket jag ångrar nu, skulle sökt tidigare. Vi har nu gjort IVF och är gravida :) är i v 25 :)

Lycka till med allt! :)

Kram
    Fast 8 månader är lite väl tidigt, speciellt eftersom det ligger inom det normala intervallet för vad som det brukar ta för att lyckas.
    Ts och hennes man har ju även genomgått flera provtagningar som har visat normala värden förutom ett av två prover för sköldkörteln så om jag var dem skulle jag avvakta någon/några månader till.
  • Musche
    drömmaromsmått skrev 2010-09-08 23:06:43 följande:
    Fast 8 månader är lite väl tidigt, speciellt eftersom det ligger inom det normala intervallet för vad som det brukar ta för att lyckas.
    Ts och hennes man har ju även genomgått flera provtagningar som har visat normala värden förutom ett av två prover för sköldkörteln så om jag var dem skulle jag avvakta någon/några månader till.
    I mitt fall, iom jag vet utfallet på den undersökningen nu, så kan jag säga att så här i efterhand så önskar jag att jag gjort det efter 8 månader. Det spelar lite grann in om i vilken ålder man befinner sig i också. Det är vad jag tycker.
Svar på tråden När sökte ni hjälp?