Hundar som "tigger"
I min familj har vi haft många diskussioner om "tiggeri" när det gäller hundar. Mina föräldrars hundar älskar ost och märker direkt när man tar fram osten ur kylskåpet. Dom brukar då komma och sätta sig fint brevid i hopp om att få en liten ostbit.
Jag och min mamma anser att så länge hunden bara tittar på en utan att gny eller bli påträngande genom att tex krafsa på ens ben så är det helt okej och man kan ge dom en liten godisbit. Att sätta sig och titta på en är ju precis samma sak som när jag var liten och bad min mamma om att få en kaka t.ex. och hon ibland tyckte att det var okej. Detta är ju hundarnas sätt att säga "Snälla matte, kan jag också få lite god ost?".
Min pappa anser däremot att hundarna aldrig ska få något om dom visar att dom vill ha det.
Detsamma gäller när vår ena hund kommer med pinnen och vill leka, så länge han inte är jobbig så är det helt okej att kasta pinnen om man själv har lust och tid att leka en stund då. Min pappa säger däremot att man ska vänta en stund och sedan ta pinnen och själv inleda leken efter att hunden har "glömt bort" att den ville leka.
Vore kul att höra lite fler åsikter om dessa saker och varför folk tycker som dom tycker :)