• Iluna

h&m vs fix vs kaxs-vinterkläder?

dags attköpa vinterkläder till mina tvåpojkar...har tänkt att gå från overall till jacka och täckbyxa.Men nu skulle jag behöva hjälp med vilken butik som har bäst vinterkläder. Kilarna är 3,5 och 4,5år så mycket lek och bus ska de hålla för.

Vi har H&Ms jacka för 399kr och byxa 24pkr
    Lindex FIX: jacka 599kr byxa 399
    Kappahls KAXS_proxtec jacka 599kr byxa 399

vad tycker ni? har ni någon erfarenhet av dessa märken och hur bra dom värmer, klarar väte, slittåliga?
    HMskläder är ju väldigt lockande eftersom de är billigast.. men kanske dom ärdåliga++
    behöver er hjälp..

• Svar på tråden h&m vs fix vs kaxs-vinterkläder?
  • nnx

Jag vet att FIX har varit på topp på många bäst-i-test-tester. För min egen del har nog FIX  varit snyggast och hållt mycket bra.

• iconic

Jag har köpt en fix vinteroverall i år till sonen. Har aldrig provat förrut, men den sitter väldigt bra, är snygg och har en vattenpelare på 10000, vilket är lika bra vattentäthet som Polarnopyrets vinterkläder. Har hört att fix brukar få bra i test och verkar ju väldigt prisvärda.

• Iluna

jo dom är fina och bra i testningen..men undrar om de kan vara så stor skillnad på det och HM?? är ganska stor skillnad på pristet..å blir svindyrt när man måste köpa dubbet av alltning..

• MajaVira

Detta var resultatet av ett overall-test i Vi Föräldrar (Didriksons bäst och 8848 Attitude sämst). Nu är det ju inte säkert att overall och jacka/byxa är av samma material etc, men kan ju vara bra att veta iallafall;

Didriksons - Tignes
    Name It
    Coop
    Polarn o Pyret
    HM - Cordura
    Isbjörn of Sweden - Toray Entrant V
    Reima - Tec
    Lindex - Fix
    Kappahl - Kaxs Proxtec
    8848 Attitude - Snow Suit.

Jag har tidningen på jobbet, så kan inte ge några detaljer men om jag minns rätt så fick HM hyfsat betyg på alla delmoment utom att den andades dåligt. Kommer inte ihåg  vad som gjorde att Fix och Kaxs fick lägre betyg.

• Iluna

hmmm har för mig att de brukar vara samma material på overall och jacka och byxor.. är det ett test från i år?? för i så fall är det ju skit bra om hm är bättre, eftersom de skiljer i priset...

• Iluna

hm oveallen är vattenavvisande och jackan vattenavstötande ytbehandling :S
    är den alltså inte så bra mot väta?

• sarsparis
    Iluna skrev 2010-09-03 18:56:17 följande:
    hm oveallen är vattenavvisande och jackan vattenavstötande ytbehandling :S
    är den alltså inte så bra mot väta?
    Det är nog bara just vattenavvisande vilket innebär att den inte klarar lek i slask särskilt länge, för att ett plagg ska få kallas vattentät måsten den ha minst 2000 vattenpelare gärna mer, lindex overall har 10000, gissar att jackan har samma.
  • MajaVira

Vad jag kunde se på HMs hemsida så var båda vattentäta, men vet inte om jag hittade rätt modeller.

Testet finns i senaste numret av Vi Föräldrar (kom idag), så tror inte det finns ute på nätet än. Du kan ju alltid "tjuvläsa" tidningen i affären om du inte är sugen att köpa den - det tar ju inte lång tid att titta igenom testresultaten...

Nu säger ju inte dessa tester allt om hur bra kläderna egentligen är, så mitt tips är att du ska kolla vilken vattenpelare kläderna är märkta med - jag har för mig att både Kaxs och Fix har 10000 medan HM har lägre. Ju högre vattenpelare desto vattentätare. Är man beredd på att ha ett par galonbyxor utanpå i värsta blötvädret spelar ju inte vattentätheten så stor roll heller. Sen beror det ju på om man bor i Skåne eller Lappland...

• Iluna

De är dom andra jackorna som hm har jag menar..som finns i många färger..inte de rutiga.. ja bor ju i sthlm där de kan bli rätt slaskigt.så ärväl bra om de tål vatten rätt bra...

• MajaVira
    Iluna skrev 2010-09-03 19:24:42 följande:
    De är dom andra jackorna som hm har jag menar..som finns i många färger..inte de rutiga.. ja bor ju i sthlm där de kan bli rätt slaskigt.så ärväl bra om de tål vatten rätt bra...
    De för 399,- som finns i rosa, turkos, lila, mörkblå och mörkgrå? Under "läs mer" står det "vind- och vattentät med vattenavstötande ytbehandling". Så enligt HM ska de ju vara vind- och vattentäta.
  • Iluna

oj nu såg jag :) ah då kanske de inte är så dåliga då :) men tror ni de är varma då??

• MajaVira

Tyvärr, ingen aning! Jag har inte alls tittat på hm's ytterkläder i år, men jag är så naiv att jag skulle utgå från att hm inte säljer dåliga vinterkläder..

Svar på tråden h&m vs fix vs kaxs-vinterkläder?