Inlägg från: MajaVira |Visa alla inlägg
  • MajaVira

h&m vs fix vs kaxs-vinterkläder?

Detta var resultatet av ett overall-test i Vi Föräldrar (Didriksons bäst och 8848 Attitude sämst). Nu är det ju inte säkert att overall och jacka/byxa är av samma material etc, men kan ju vara bra att veta iallafall;

Didriksons - Tignes
    Name It
    Coop
    Polarn o Pyret
    HM - Cordura
    Isbjörn of Sweden - Toray Entrant V
    Reima - Tec
    Lindex - Fix
    Kappahl - Kaxs Proxtec
    8848 Attitude - Snow Suit.

Jag har tidningen på jobbet, så kan inte ge några detaljer men om jag minns rätt så fick HM hyfsat betyg på alla delmoment utom att den andades dåligt. Kommer inte ihåg  vad som gjorde att Fix och Kaxs fick lägre betyg.

• MajaVira

Vad jag kunde se på HMs hemsida så var båda vattentäta, men vet inte om jag hittade rätt modeller.

Testet finns i senaste numret av Vi Föräldrar (kom idag), så tror inte det finns ute på nätet än. Du kan ju alltid "tjuvläsa" tidningen i affären om du inte är sugen att köpa den - det tar ju inte lång tid att titta igenom testresultaten...

Nu säger ju inte dessa tester allt om hur bra kläderna egentligen är, så mitt tips är att du ska kolla vilken vattenpelare kläderna är märkta med - jag har för mig att både Kaxs och Fix har 10000 medan HM har lägre. Ju högre vattenpelare desto vattentätare. Är man beredd på att ha ett par galonbyxor utanpå i värsta blötvädret spelar ju inte vattentätheten så stor roll heller. Sen beror det ju på om man bor i Skåne eller Lappland...

• MajaVira
    Iluna skrev 2010-09-03 19:24:42 följande:
    De är dom andra jackorna som hm har jag menar..som finns i många färger..inte de rutiga.. ja bor ju i sthlm där de kan bli rätt slaskigt.så ärväl bra om de tål vatten rätt bra...
    De för 399,- som finns i rosa, turkos, lila, mörkblå och mörkgrå? Under "läs mer" står det "vind- och vattentät med vattenavstötande ytbehandling". Så enligt HM ska de ju vara vind- och vattentäta.
  • MajaVira

Tyvärr, ingen aning! Jag har inte alls tittat på hm's ytterkläder i år, men jag är så naiv att jag skulle utgå från att hm inte säljer dåliga vinterkläder..

Svar på tråden h&m vs fix vs kaxs-vinterkläder?