• Aviana

Skötbord - nödvändigt eller inte?

Det råder delade meningar i min omkrets om man behöver ett skötbord eller inte. Mina föräldrar som hade bebis senast för 22 år sen menar på att golvet/sängen är den bästa platsen, medans sambons syster anser att man behöver ett. Jag själv tycker att ett skötbord i badrummet är mest praktiskt - nära till duschen och lite mer hygiensikt att ha blöjhinken där. Å andra sidan kommer de första månaderna med bebisen att vara trångbodda så jag vet inte om ett skötbord riktigt får plats. Hur har ni gjort? Oavsett om ni bor trångt eller rymligt?

• Svar på tråden Skötbord - nödvändigt eller inte?
  • Minikatt

Jag skulle tycka att det vore extremt jobbigt och bökigt att inte ha ett skötbord. Vi har det i tvättstugan precis bredvid rinnande vatten och det är jättesmidigt, plus att alla saker som blöjor, handdukar, salvor, tvättservetter etc. finns samlat på ett och samma ställe. Jag har många gånger funderat vart man har allt sånt om man byter typ på golvet?

• Tifan

Vi bor inte så trångt, bor i en trea men vi har gjort så att vi har köpt en skötbädd o ska ha den på tvättmaskinen bara för att vara nära vatten. Annars tycker jag sj att man måste "planera" blöjbyterna mer... Min tanke iaf.

Lycka till! =)

• Namnam

Det man behöver eller iaf är skönt att ha är ett hörn där man har alla blöjtillbehör så att man slipper att plocka fram allt varje gång.
    Då jag ej använde våtservetter böt jag alltid i badrummet.
    Jag hade en skötmadrass som jag först hade på tvättmaskinen och sedan på golvet i badrummet när dottern blev större.

• Momalicious

Vi ska ha ett skötbord i badrummet. Vet inte riktigt hur man ska lösa det praktiskt med blöjor, salvor och sånt om man bara har en skötbädd på golvet typ. Dessutom så ser inte jag det bekväma att byta blöja på golvet? Nej, vi ska ha skötbord i form av en byrå där vi även ska ha bebisens kläder. Sen kan man ju använda byrån som vanlig byrå när barnet blir större!

BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Lipan

Vi bor trångt men ville ha skötbord på toaletten. Så min händiga pojkvän "byggde" ihop ett sktbord. Ett trådbacksställ från Ikea och en skiva med kanter ovanpå blev ett smalt och litet skötbord med mycket förvaring under. Nu är sonen snart 7mån och har snart vuxit ur skötbädden men nu är han så rörlig att vi knappt vågar ha honom på så höga höjder. Det var ett alternativ :)

• Minikatt

En nackdel med skötbord som jag märkt nu när vår son snart är 4 månader är att han börjar bli för lång för skötbordet. Hans fötter sticker ut över kanten vilket gör att han sparkas när han ligger där plus att det är lite läskigt eftersom det inte tar lång tid för honom att kravla sig över kanten och ramla ner, hemska tanke! Funderar på att lägga honom åt andra ledden, kanske funkar...

• SunnyBunny

Jo det var bra med ett skötbord i början, tills bebis börja röra på sig en massa;) Så vi använde den inte många månader innan jag började byta på golvet istället. Så om jag hade fått välja idag hade jag skippat skötbordet trots allt.

• Najs

Egentligen behöver man ju nästan ingenting, folk runt i världen lever med typ ingenting o dem lyckas få barn o föda upp dem ändå , men har man möjlighet så är ett skötbort bra o ha.
    Skönt o ha en fast plats i hemmet där man kan byta på bäbisen, för i början blir det onekligen MASSA byten och att behöva byta på olika ställen i hemmet kan bli lite bökigt.

Vi har ett billigt bord från IKEA (tror den hette snigel). Den kommer vi ha nu igen när lillebror eller lillasyster kommer. Dock dåligt med plats i lägenheten så den får stå i vårt sovrum då badrummet är för litet och jag inte kan ha skötbädd på vår tvättmaskin då den är toppmatad (dvs inte så bred och luckan måste vara öppen jämt när vi inte använder den så den håller längre o inte börjar mögla)

• VirrAnna

Vi har köpt ett skötbord och har det i kommande bebisens rum. Vi köpte ett sånt skåpliknande skötbord från IKEA som man sedan kan ta bort skötdelen på så blir den en hylla så att säga... Jag skulle inte vilja vara utan skötbord eftersom det berkar bli så mycket struligare. Vart ska man ha alla grejer? Verkar jobbigt att vräka sig ner på golvet varje gång och i sängen får man ingen vidare arbetshöjd ju...

På IKEA finns ett skötbord man kan montera på väggen och sedan fälla upp. Det är inte så snyggt men säkerligen praktiskt om man bor trångt och har väggar som det går att skurva fast grjer i...

• lövet2

För mig har det varit perfekt att slippa skötbord! Ett ihopvikt badlakan med plastfrotté, en skål med vatten och så en tvättlapp. Bara att lägga ut precis där babyn är just då i stället för att bära i väg med babyn. Ingen risk att babyn ska trilla ner från skötbordet (läste att det var 600 fallolyckor för svenska barn under 1 år bara i fjol!) och jag har kunna vända ryggen till utan risk.
    Men - för den som t ex lider av foglossning eller på annat sätt har problem med att ta sig upp och ner från golvet, så funkar det inte. Då behövs ett skötbord i bekväm arbetshöjd ...

• lottapotta83

För ryggens skull så är ett skötbord guld värt. Man belastar ryggen så mycket ändå när man bär,ammar osv så jag älskar att vi bestämde oss för att skaffa ett rejält skötbord. Dessutom är det superbra förvaring under det vi har, många bebisgrejer som inte är så snygga när de ligger framme har vi städat undan och lagt i skötbordet. Snyggt är det oxå

• NovemberMommy
    VirrAnna skrev 2010-09-03 23:00:09 följande:
    Vi har köpt ett skötbord och har det i kommande bebisens rum. Vi köpte ett sånt skåpliknande skötbord från IKEA som man sedan kan ta bort skötdelen på så blir den en hylla så att säga... Jag skulle inte vilja vara utan skötbord eftersom det berkar bli så mycket struligare. Vart ska man ha alla grejer? Verkar jobbigt att vräka sig ner på golvet varje gång och i sängen får man ingen vidare arbetshöjd ju...

På IKEA finns ett skötbord man kan montera på väggen och sedan fälla upp. Det är inte så snyggt men säkerligen praktiskt om man bor trångt och har väggar som det går att skurva fast grjer i...
    vad heter skötbordet som ni har köpt från ikea? hade tänkt o köpa snigel o måla den vit o fixa lite lådor o sånt under, men maken orkar inte grejen med den Rynkar på näsan. så jag får leta vidare. vi bor väldigt trångt. o vill inte ha en som tar för mycket plats i rummet.
  • FruNaftra

Har man bänk hemma kan man ju använda den. Annars känns skötbord som en nödvändighet. Ryggen pallar inte med att huka över säng eller golv.

• Miss Cee

Röstar utan tvekan på skötbord:

- Du får rätt arbetshöjd, och slipper få ont i ryggen eller knäna av att stå böjd över säng eller krypa runt på golvet.

- Du har enkel tillgång till vatten och toalettstolen. Ibland skiter de faktiskt så att de har bajs upp till nacken och då vill man inte gärna reda ut det utan vatten eller i sängen etc...

- Det är rätt omständigt att inte ha en plats som är dedikerad till något som du faktiskt ska göra 5-10 gånger om dagen. Tänk över om du gör något annat så många gånger och du varje gång skulle börja plocka fram grejerna eller ställa iordning innan du kan börja.

- Om du har gäster så är det inte så kul att byta på vardagsrumsgolvet eller liknande. Att byta på köksbordet är rätt äckligt, och byta på sängen går fetbort om man har en partner som vill försöka få en stunds vila. Vi sover när vi kan, och de stunder då jag kan lämna sonen med maken och ta en tupplur för att orka med så skulle allt vara förstört om han kom in och skulle byta blöja på sängen.

- Det är bättre att vara någonstans där man kan ha alla salvor och annat som man samlar ihop efter ett tag.

Svar på tråden Skötbord - nödvändigt eller inte?