Inlägg från: Anonym (stark) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stark)

Bostadsbidrag till studenter

Hur kommer det sig att vissa studenter får bostadsbidrag? Studentlivet är väl lika för alla? Man har sitt studiebidrag + lån (om man vill) och sommarjobbspengar att leva på. Man får anpassa bostad och matsäck efter det. Jag tycker det känns mycket märkligt och orättvist att vissa studenter dessutom får bostadsbidrag.

Är det nån som vet hur mycket pengar det handlar om och hur det kommer sig att systemet är så orättvist?

• Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter
  • Anonym (stark)

Ja, jag förstår att man måste ansöka och det skulle jag såklart aldrig göra. Jag är inte sån dom går på soc.

Men jag undrar hur systemet kan vara så orättvist. Alla borde väl anpassa sig efter sin inkomst?

• Anonym (stark)

Men det här låter ju jätteorättvist. Jag tänkte aldrig tanken att kanske hade rätt till bostadsbidrag när jag pluggade, men jag antar inte det. Som sagt ekonomin när man pluggar är ju lika för alla. Sen väljer vissa att jobba extra och vissa att bo hemma. Verkar ju helt sjukt att vissa ska få extra bidrag.

Jag vet ju att det inte är soc, men vissa skämms ju inte att gå på bidrag fast dom inte behöver.

• Anonym (stark)
    IsDimma skrev 2010-09-04 18:16:06 följande:
    Jag hade visserligen klarat mig utan pengarna men dom var ändå välkomna då dom gjorde att jag kunde köpa en extra bok till en kurs eller liknande, istället för att låna den på biblioteket eller gå ihop med någon och köpa den. Eller för den delen så gjorde det att mina träningskort inte kändes lika betungande att köpa när det var dags för det en gång varje år. 
    Då levde (lever) jag ändå ganska billigt eftersom jag varesig dricker, röker eller snusar, något som annars kstar en hel del pengar.
    Ja jag förstår att det är välkomna pengar. Det hade det varit för mig med när jag pluggade. Men vist är det väl orättvist att dom som väljer en dyrare bostad får mer bidrag än dom som väljer en billigare. Man borde väl anpassa bostad efter plånbok.
  • Anonym (stark)
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-05 16:47:17 följande:
    Vadå inte rättvist? Om studenter inte ska få bostadsbidrag borde väl ingen få det? ALLA kan väl anpassa sig efter inkomst då.
    Ja i princip. Men att plugga är ju nåt man planerar själv. Om man plötsligt blir sjuk eller arbetslös är det kanke lite för hårt att man ska tvingas flytta med en gång.

Jag menar att låner borde räknas in i inkomst, för det är ju dom pengarna man kan leva på.
  • Anonym (stark)
    AnnaVe skrev 2010-09-04 16:23:43 följande:
    Fast bostadsbidrag är inte samma som att gå på soc! Tycker det är helt rätt att studenter kan få bostadsbidrag, inget fel med det.
    Vad är det för skillnad på soc och bostadsbidrag? Båda två är till för dom som har för låga inkomster för att försörja sig själva. Till skillnad från studiemedel (bidragsdel) som är till för att vi ska främja att folk studerar.
  • Anonym (stark)
    IsDimma skrev 2010-09-05 16:47:36 följande:
    Det beror ju på var man bor. Där jag pluggade så fanns det en del val men knappast något under 2200 i månaden. Om man inte delade lägenhet flera stycken då förstås. Då bodde jag ändå i en bra stad bostadsmässigt för studenter.
    2200 ser jag som billigt. Jag inser att många har svårt att komma under 3000 även om man delar bostad. Men det klarar man ju.
  • Anonym (stark)
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-05 17:23:30 följande:
    Man pluggar för att få ett jobb, en inkomst, för att betala skatt. Högutbildade är en tillgång för samhället och bör stöttas därefter. Vi ger så mycket bidrag till de som ligger ner, då kan man gott pusha de som försöker ta sig uppåt också.
    Då kunde man väl höja bidragen för alla studenter. Inte beroende på vilken bostad man väljer att bo i. Det skulle i så fall vara för att det är dyrare att bo i vissa delar av landet, så det är det man försöker jämna ut. Det argumentet köper jag. Men jag tycker fortfarande att det är orättvist att en student som väljer att jobba extra får mindre bidrag än en som inte gör det.
  • Anonym (stark)
    Mrs Statham skrev 2010-09-05 18:40:46 följande:
    Studenten som jobbar extra har säkerligen mycket mer att röra sig med än max 1100kr/mån
    Det är iofs inte speciellt mycket man får tjäna på ett år för att inte bli berättigad bostadsbidrag eftersom bidragsdelen från csn räknas som inkomst.
    Studenten som jobbar extra har säkerligen mycket mer att röra sig med än max 1100kr/mån
    Det är iofs inte speciellt mycket man får tjäna på ett år för att inte bli berättigad bostadsbidrag eftersom bidragsdelen från csn räknas som inkomst.

Den student som inte jobbar extra har med ganska stor sannorlikhet inte valt att enbart plugga. Det är inte så sjukt kul att bara leva på 8000/mån liksom.
    Tänkt på att det inte finns jobb för precis alla studenter, att alla inte har kapaciteten att plugga och jobba till 150%?? Sen väljerman ju sällan bostad som student, man tar det man får tag i liksom..
    Jag jobbade extra och fick ut  4 - 5000 i månaden. Så att jag skulle slippa låna. Så vist är det mer än 1100, men inte jättemycket mer. På den tiden fick man inte ens tjäna så mycket, så jag fick dessutom mindre bidrag än de som inte jobbade.
    Tänkt på att det inte finns jobb för precis alla studenter, att alla inte har kapaciteten att plugga och jobba till 150%?? Sen väljerman ju sällan bostad som student, man tar det man får tag i liksom..
    De flesta av mina kursare jobbade inte på terminerna. Men självklart på sommaren. Vet inte vad du menar med att man inte valt att plugga. Studenttiden är väl ganska kul?
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 18:26:56 följande:
    Då kunde man väl höja bidragen för alla studenter. Inte beroende på vilken bostad man väljer att bo i. Det skulle i så fall vara för att det är dyrare att bo i vissa delar av landet, så det är det man försöker jämna ut. Det argumentet köper jag. Men jag tycker fortfarande att det är orättvist att en student som väljer att jobba extra får mindre bidrag än en som inte gör det.
    Nej det finna inte jobb till alla, men då har man möjlighet att ta studielån. Och lite möjlighet har man ju att välja bostad. Ofta är dyrare bostäder större och där har man möjlighet att bo fler i.
  • Anonym (stark)
    Mrs Statham skrev 2010-09-05 20:13:17 följande:
    Försäkringskassan har ju satt den gräns de tycker är lämplig av en anledning.
    Är man berättigad till bostadsbidrag så har man antagligen ett behov av det, oavsett om man är student eller inte.
    Jag säger som någon redan nämnt: om man ska utesluta studenter från bostadsbidrag så ska alla uteslutas. Varför ska just enbart studenter vara tvugna att "anpassa bostad och matsäck efter situationen"???
    Men varför inte räkna in studeilånet som inkomst? Det är ju dom pengar man har att röra sig med.
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter