• Anonym (stark)

Bostadsbidrag till studenter

Hur kommer det sig att vissa studenter får bostadsbidrag? Studentlivet är väl lika för alla? Man har sitt studiebidrag + lån (om man vill) och sommarjobbspengar att leva på. Man får anpassa bostad och matsäck efter det. Jag tycker det känns mycket märkligt och orättvist att vissa studenter dessutom får bostadsbidrag.

Är det nån som vet hur mycket pengar det handlar om och hur det kommer sig att systemet är så orättvist?

• Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter
  • gullican

Är man under 29 år och utan barn så kan man få upp till 1.100 kr i bostadsbidrag. beror ju på hyran och ens inkomster hurmycket man får. Och såmåste man ju ansöka såklart.

barnfamiljer beräknas på en annan grund såklart.

• Anonym (stark)

Ja, jag förstår att man måste ansöka och det skulle jag såklart aldrig göra. Jag är inte sån dom går på soc.

Men jag undrar hur systemet kan vara så orättvist. Alla borde väl anpassa sig efter sin inkomst?

• IsDimma

När jag pluggade så fick jag 800 kronor i bostadsbidrag. Jag hade ändå en rätt billig hyra (drygt 2500kr). Det var välkomna pengar.

• Reglementet
    Anonym (stark) skrev 2010-09-04 10:40:06 följande:
    Ja, jag förstår att man måste ansöka och det skulle jag såklart aldrig göra. Jag är inte sån dom går på soc.

Men jag undrar hur systemet kan vara så orättvist. Alla borde väl anpassa sig efter sin inkomst?
    Att ha bostadsbidrag är inte att gå på soc.
    *Kommersiellt budskap*
  • Anonym (stark)

Men det här låter ju jätteorättvist. Jag tänkte aldrig tanken att kanske hade rätt till bostadsbidrag när jag pluggade, men jag antar inte det. Som sagt ekonomin när man pluggar är ju lika för alla. Sen väljer vissa att jobba extra och vissa att bo hemma. Verkar ju helt sjukt att vissa ska få extra bidrag.

Jag vet ju att det inte är soc, men vissa skämms ju inte att gå på bidrag fast dom inte behöver.

• AnnaVe
    Anonym (stark) skrev 2010-09-04 10:40:06 följande:

Fast bostadsbidrag är inte samma som att gå på soc! Tycker det är helt rätt att studenter kan få bostadsbidrag, inget fel med det.
  • Anonym
    Anonym (stark) skrev 2010-09-04 13:52:38 följande:
    Som sagt ekonomin när man pluggar är ju lika för alla.
    Ekonomin är inte lika för alla som pluggar. Har du jobbat innan du pluggar kan du ta extralån, studenter som har barn får extra bidrag, studenter som pluggar i en annan stad har möjlighet att ta extralån för resor och en del studenter har så pass hög hyra att de är berättigade till bostadsbidrag.
  • IsDimma
    Anonym (stark) skrev 2010-09-04 13:52:38 följande:
    Men det här låter ju jätteorättvist. Jag tänkte aldrig tanken att kanske hade rätt till bostadsbidrag när jag pluggade, men jag antar inte det. Som sagt ekonomin när man pluggar är ju lika för alla. Sen väljer vissa att jobba extra och vissa att bo hemma. Verkar ju helt sjukt att vissa ska få extra bidrag.

Jag vet ju att det inte är soc, men vissa skämms ju inte att gå på bidrag fast dom inte behöver.
    Jag hade visserligen klarat mig utan pengarna men dom var ändå välkomna då dom gjorde att jag kunde köpa en extra bok till en kurs eller liknande, istället för att låna den på biblioteket eller gå ihop med någon och köpa den. Eller för den delen så gjorde det att mina träningskort inte kändes lika betungande att köpa när det var dags för det en gång varje år. 
    Då levde (lever) jag ändå ganska billigt eftersom jag varesig dricker, röker eller snusar, något som annars kstar en hel del pengar.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (stark)
    IsDimma skrev 2010-09-04 18:16:06 följande:
    Jag hade visserligen klarat mig utan pengarna men dom var ändå välkomna då dom gjorde att jag kunde köpa en extra bok till en kurs eller liknande, istället för att låna den på biblioteket eller gå ihop med någon och köpa den. Eller för den delen så gjorde det att mina träningskort inte kändes lika betungande att köpa när det var dags för det en gång varje år. 
    Då levde (lever) jag ändå ganska billigt eftersom jag varesig dricker, röker eller snusar, något som annars kstar en hel del pengar.
    Ja jag förstår att det är välkomna pengar. Det hade det varit för mig med när jag pluggade. Men vist är det väl orättvist att dom som väljer en dyrare bostad får mer bidrag än dom som väljer en billigare. Man borde väl anpassa bostad efter plånbok.
  • Reglementet
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 16:37:54 följande:
    Ja jag förstår att det är välkomna pengar. Det hade det varit för mig med när jag pluggade. Men vist är det väl orättvist att dom som väljer en dyrare bostad får mer bidrag än dom som väljer en billigare. Man borde väl anpassa bostad efter plånbok.
    Ibland är det inte så stort val man har.
    *Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter