• Ramborg

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Kan någon förklara varför normala regler inte verkar gälla för hantverkare?

Om jag har ett möte med en kund och blir fem minuter sen, ursäktar jag mig för att kunden fått vänta. Om jag skulle råka bli mer än fem minuter sen ringer jag och ber om ursäkt och talar om när jag beräknas vara framme (tågförsening, förovit, vad det nu kan vara.) Framför allt blir jag väldigt sällan sen till kundmöten. Dels för att jag vill ha nöjda kunder och dels för att chefen skulle kicka ut mig om jag inte beter mig OK mot kunderna. 

Men dessa normala regler verkar inte gälla för hantverkare. Verkar inte spela någon roll om det är snickare, elektriker, rörmokare, målare eller vad det är.

"Jag kommer tisdag mellan klockan 7 och halv 8". OK, man förvarnar på jobbet att man blir lite sen, man bokar inga egna kundmöten före tio. Man förbereder extranyckeln till hantverkaren, instruktionerna han behöver, etc.
    Kommer han? Neeeejdå. Om man har tur, trillar han in vid niosnåret. Men vad faaan.... jag har ett jobb att sköta. Jag kan inte ta semester hela dagen bara för att sitta och förihelvete VÄNTA.

"Jag ringer på onsdag."
    Ringer han? Gissa. Du får ringa och söka honom. Femton gånger.

"Jag jobbar med ditt xxx denna veckan."
    Man råkar vara hemma förkyld på torsdagen. Syns någon hantverkare? Oh nej. varför trodde du det. Har du tur fortsätter han med ditt projekt nästa vecka. Eller nästa. Att ni har kaos i huset pga hantverksarbetet rör ju inte hantverkaren. 

"Jag lägger ner xx timmar, motsvarande två veckors heldagar". man råkar komma hem tidigare från jobbet en av dessa dagar. Syns någon hantverkare? Nejnej. Trodde du han jobbade med ditt projekt under tid som han tar betalt för? Skojaru?

Arga snickaren, jag kan tala om för dig varför folk inte tar in hantverkare: DET ÄR INTE FÖR PENGARNA (jo lite förstås, men det är inte huvudskälet.)

Det är för att hantverkare behandlar privatkunder som SKIT.

• Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)
  • Ramborg

Alla mina grannar har samma erfarenhet, så det finns ingen som vill ge bra referenser. Och det har blivit sju gånger värre sedan ROT-avdraget infördes. Nu senast hade vi i maj bokat en snickare till ett tvådagarsjobb (!) som han lovade komma och göra i slutet på augusti. När slutet av augusti kom, slutade han svara på mina samtal, mail och SMS. I fredags skickade han SMS: han hade tagit ett annat uppdrag istället och jag får tyvärr hitta någon annan till mitt...

• Ramborg
    Alcarinque skrev 2010-09-05 18:30:22 följande:
    Men försöker man inte hitta en hantverkare där goda referenser finns? Eller missuppfattar jag något här? Om ingen kan ge just den hantverkaren man tänkt anlita goda referenser ser man sig då inte om efter nån annan? Obestämd
    Jovisst försöker man. Han som dumpade mig i fredags hade OK referenser. Så om han hade kommit, hade han säkert varit duktig. 

Problemet är (oftast) inte yrkesskickligheten, utan att de inte verkar ha någon aning om hur man hanterar kundrelationer på den övriga arbetsmarknaden. Eller i vart fall bryr de sig inte.

• Ramborg
    Jezamine skrev 2010-09-05 18:29:07 följande:

Hur många hantverkare har du haft anlitade? Hur många ggr av dessa ahr det gått som ovan?

Exempel:
    1. rörmokaren som monterade mitt kök. Det läckte på två ställen när han var klar, han kom och försökte åtgärda dem - och LÄMNADE MITT HUS igen utan att kolla ifall det fortfarande läckte. Han kom tillbaka. Det droppade fortfarande. Snickaren skruvade till slut åt vad-det-nu-var, då slutade det läcka. Dessutom monterade rörmokaren en backventil fel så det kom inget vatten i en av kranarna förrän min make suttit en kväll och googlat och funderat, och så småningom begrep vad felet var och åtgärdade det. Dessutom monterade rörmokaren rören under vasken utan att kolla ritningen vad som skulle vara där, så avfallssorteringssystemet vi köpt fick inte plats. För rörmokaren orkade inte korta av rören nämligen.
    2. Målaren som satte upp tapeter. Han satte dem omlott på fel håll så skarvarna syntes jättetydligt, riktigt oproffsigt men det pallade vi inte bråka om. Däremot att han råkade sabba en tapetvåd och inte bytte den, utan instället rev av en bit tapet från reservrullen och mönsterpassade in en lapp över revan... det fick han göra om. Det tog tre veckor innan han besvärade sig med att komma och fixa felet. 
    3. Snickaren som sa "jag börjar vecka xx" och sedan började han vecka xx +3 med jobbet. Halvvägs behövde vi stämma av några detaljer. "Jag kommer på fredag morgon" - ringde inte, vi satt och väntade. "Oj jag glömde. Jag kommer på tisdag." det blev onsdag.

Hinner inte med fler exempel just nu.

Men jag har aldrig träffat en hantverkare som verkar ha samma ambition som jag, mina kollegor och mina vänner i olika branscher när det gäller att ta väl hand om sina kunder. Och det är det jag undrar över. Varför är det särskilda regler i ett helt yrkesområde?
  • Ramborg

Jag förstår väl att det kan dyka upp saker. Och att det kan vara fel på material, chefen skickar iväg dem etc etc.

Men varför är min tid inget värt för dem? Mina kunder på jobbet är mer värda än jag för min chef, känns det iaf, hehe. Administratören hade dabbat sig och bokat in mig en fredag kväll / sen em utan att tala om det för mig, när jag hade bokat en privat grej för jag trodde inte jag hade några möten. Men när kunden stod i dörren var det bara att le och se glad ut och i smyg dra iväg ett SMS till kompisen att jag blir några timmar sen, det hände en grej på jobbet. För kunden kommer alltid i första rummet.

Men när jag själv sitter och väntar och är på väg till jobbet, och har en inbokad tid med snickaren/målaren/ etc. Och det är han själv som bokat in det med mig. Och det är hans första bokning på dagen (mellan 7 och halv 8 är förhoppningsvis hans försrta möte för dagen).

HUR kan det vara OK att komma när klockan är över åtta utan att ringa, utan att på något sätt skämmas eller be om ursäkt? Det är den där bristande respekten för att andra har saker att göra som inte involverar hantverkaren, som jag tycker är så konstigt. Inte egentligen att det kan komma saker emellan så att jobben blir försenade etc. När jag själv sliter som ett djur för att hålla vad jag lovar på jobbet. Och vad andra lovar för min räkning.

Och ja, de flesta har väl varit små firmor. Det är bara småfirmor som tar sig an små jobb som att renovera hus åt privatpersoner.

• Ramborg
    Themis skrev 2010-09-05 18:43:25 följande:
    Alcarinque: Den senaste hantverkaren som hade utmärkta referenser sökte jag utan framgång i sex veckor. Då hade jag ändå fått personlig rek till honom av en som kände honom och han hade typ sagt när han träffade på min kollega på stan att "oj ja jag jag borde kanske ringt upp dom nån gång..."

Så helrenovering av två badrum var uppenbarligen inte tillräckligt intressant för honom att lyfta luren för.
    Han kunde ju lyft luren och sagt "tyvärr, jag är fullbokad. Om du ringer i november så får vi se om jag har bättre tid då, men jag lovar inget." Eller skickat ett SMS. Eller haft som sitt autosvar på mobilen "Hej det är XX, jag kan inte svara nu. Om du är ny kund: Tack för att du ringer men jag har fullt nu, kan inte ta nya kunder. Har du annat ärende så tala in ett meddelande." Sånt går att lösa om man har någon som helst respekt för andra människor.

Jag hoppas Carolina har rätt och man kan få ett större företag även fast man är privatperson. Får väl göra ett försök till med det. För småfirmorna är jag så trött på. Funderar nästan på att börja mickla själv här i huset fast jag är så o-händig, och fast jag har råd att anlita hantverkare. Och det är bara av desperation över att det inte verkar gå att få tag på folk som gör vad dom säger.

Bra för samhällsekonomin? ROT-avdrag eller ej, det går inte att ha det så här. 
  • Ramborg

CarolinaN, du skulle inte vilja inboxa mig så jag får veta vad firman heter där du jobbar? Har fått tips på en ny snickare ("Bosse, han är bra") men det känns rätt likt förra firman, han som dumpade mej, alltså liten enmans. Skulle vilja prova kontakta ett lite större företag.

Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)