• Ramborg

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Kan någon förklara varför normala regler inte verkar gälla för hantverkare?

Om jag har ett möte med en kund och blir fem minuter sen, ursäktar jag mig för att kunden fått vänta. Om jag skulle råka bli mer än fem minuter sen ringer jag och ber om ursäkt och talar om när jag beräknas vara framme (tågförsening, förovit, vad det nu kan vara.) Framför allt blir jag väldigt sällan sen till kundmöten. Dels för att jag vill ha nöjda kunder och dels för att chefen skulle kicka ut mig om jag inte beter mig OK mot kunderna. 

Men dessa normala regler verkar inte gälla för hantverkare. Verkar inte spela någon roll om det är snickare, elektriker, rörmokare, målare eller vad det är.

"Jag kommer tisdag mellan klockan 7 och halv 8". OK, man förvarnar på jobbet att man blir lite sen, man bokar inga egna kundmöten före tio. Man förbereder extranyckeln till hantverkaren, instruktionerna han behöver, etc.
    Kommer han? Neeeejdå. Om man har tur, trillar han in vid niosnåret. Men vad faaan.... jag har ett jobb att sköta. Jag kan inte ta semester hela dagen bara för att sitta och förihelvete VÄNTA.

"Jag ringer på onsdag."
    Ringer han? Gissa. Du får ringa och söka honom. Femton gånger.

"Jag jobbar med ditt xxx denna veckan."
    Man råkar vara hemma förkyld på torsdagen. Syns någon hantverkare? Oh nej. varför trodde du det. Har du tur fortsätter han med ditt projekt nästa vecka. Eller nästa. Att ni har kaos i huset pga hantverksarbetet rör ju inte hantverkaren. 

"Jag lägger ner xx timmar, motsvarande två veckors heldagar". man råkar komma hem tidigare från jobbet en av dessa dagar. Syns någon hantverkare? Nejnej. Trodde du han jobbade med ditt projekt under tid som han tar betalt för? Skojaru?

Arga snickaren, jag kan tala om för dig varför folk inte tar in hantverkare: DET ÄR INTE FÖR PENGARNA (jo lite förstås, men det är inte huvudskälet.)

Det är för att hantverkare behandlar privatkunder som SKIT.

• Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)
  • Alcarinque

Så trist att det är den sorten du mött. Referenser är ju rätt bra att kolla annars om ma har möjlighet

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Themis

Jag kan bara hålla med- vi hade exakt den diskussionen igår i BRF- föreningen- och då är ändå halva styrelsen hantverkare själva...

• Jezamine

Trist TS att du drar alla hantverkare över en kam bara för du själv haft otur.

Avstängd tills vidare
  • Ramborg

Alla mina grannar har samma erfarenhet, så det finns ingen som vill ge bra referenser. Och det har blivit sju gånger värre sedan ROT-avdraget infördes. Nu senast hade vi i maj bokat en snickare till ett tvådagarsjobb (!) som han lovade komma och göra i slutet på augusti. När slutet av augusti kom, slutade han svara på mina samtal, mail och SMS. I fredags skickade han SMS: han hade tagit ett annat uppdrag istället och jag får tyvärr hitta någon annan till mitt...

• Jezamine

Hur många hantverkare har du haft anlitade? Hur många ggr av dessa ahr det gått som ovan?

Avstängd tills vidare
  • Modesty Blaise
    Alcarinque skrev 2010-09-05 18:20:44 följande:
    Så trist att det är den sorten du mött. Referenser är ju rätt bra att kolla annars om ma har möjlighet
    Du får det att låta som om det skulle finnas någon annan sort än den i trådstarten beskrivna?

Personligen tror jag att alla referenser är givna utifrån det allmänt kända faktum som tas upp i den här tråden: hantverkare gör som de vill, dvs oftast ingenting och definitivt aldrig i tid. Blir något beställt jobb trots allt klart innan man som kund dött av ålderdomssvaghet och vansinne förorsakat av frustration och tapeterna inte hänger upp och ner och den totala kostnaden bara blev femtio tusen kronor mer än det pris man kommit överens om så får hantverkaren bra referenser. Det behöver alltså inte betyda att hantverkaren och hans firma är bra. Det betyder förmodligen bara att kunden har överlevt och att listerna inte är strömförande. Saker man är glad över efter att han gått igenom det trauma det är att ha med hantverkare att göra. 

PS: det jobb de nedlåter sig att göra görs nästan uteslutande med en mobiltelefon fastklämd mellan öra och axel. Allt som avhandlas i telefonen är förstås privat och har inget med jobbet att göra. Ja, inget mer än att det försenar arbetet och att man som kund debiteras ännu fler timmar.  
  • Alcarinque
    Ramborg skrev 2010-09-05 18:24:48 följande:
    Alla mina grannar har samma erfarenhet, så det finns ingen som vill ge bra referenser.
    Men försöker man inte hitta en hantverkare där goda referenser finns? Eller missuppfattar jag något här? Om ingen kan ge just den hantverkaren man tänkt anlita goda referenser ser man sig då inte om efter nån annan? Obestämd
  • Gunnell

För att dom tror att dom är guds gåva till mänskligheten. Dom beter sig som divor redan på gymnasiet kan jag berätta. Jag arbetar som kärnämneslärare på ett vvs/el-gymnasium och ni ska bara se hur dom stroppar runt redan i 16-årsåldern. Dom ska ju bli HANTVERKARE. Helt makalöst fantastiskt enligt deras yrkeslärare, föräldrar och inte minst de själva. På utvecklingssamtalen vill föräldrarna bara veta hur det går i de RIKTIGA ämnena (inte matte, engelska och sån skit) - VVS, kyla och El! 

Sen att hälften av dem aldrig klarar gymnasiet eftersom att de beter sig som rakade apor är en helt annan historia.

Suck, i morgon är det måndag igen... 

• Alcarinque
    Modesty Blaise skrev 2010-09-05 18:30:15 följande:
    Du får det att låta som om det skulle finnas någon annan sort än den i trådstarten beskrivna?

Personligen tror jag att alla referenser är givna utifrån det allmänt kända faktum som tas upp i den här tråden: hantverkare gör som de vill, dvs oftast ingenting och definitivt aldrig i tid. Blir något beställt jobb trots allt klart innan man som kund dött av ålderdomssvaghet och vansinne förorsakat av frustration och tapeterna inte hänger upp och ner och den totala kostnaden bara blev femtio tusen kronor mer än det pris man kommit överens om så får hantverkaren bra referenser. Det behöver alltså inte betyda att hantverkaren och hans firma är bra. Det betyder förmodligen bara att kunden har överlevt och att listerna inte är strömförande. Saker man är glad över efter att han gått igenom det trauma det är att ha med hantverkare att göra. 

PS: det jobb de nedlåter sig att göra görs nästan uteslutande med en mobiltelefon fastklämd mellan öra och axel. Allt som avhandlas i telefonen är förstås privat och har inget med jobbet att göra. Ja, inget mer än att det försenar arbetet och att man som kund debiteras ännu fler timmar.  
    Hahaha! Ja då är det ju bara att ta saken i egna händer i stället så är ju problemet löst

Och nej, givetvis finns det inte under några som helst omständigheter seriösa hantverkare. För jag antar att det är det du menar?
  • Jezamine
    Gunnell skrev 2010-09-05 18:30:35 följande:
    För att dom tror att dom är guds gåva till mänskligheten. Dom beter sig som divor redan på gymnasiet kan jag berätta. Jag arbetar som kärnämneslärare på ett vvs/el-gymnasium och ni ska bara se hur dom stroppar runt redan i 16-årsåldern. Dom ska ju bli HANTVERKARE. Helt makalöst fantastiskt enligt deras yrkeslärare, föräldrar och inte minst de själva. På utvecklingssamtalen vill föräldrarna bara veta hur det går i de RIKTIGA ämnena (inte matte, engelska och sån skit) - VVS, kyla och El! 

Sen att hälften av dem aldrig klarar gymnasiet eftersom att de beter sig som rakade apor är en helt annan historia.

Suck, i morgon är det måndag igen... 
    Vem tvingade dig bli lärare?
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)