• Modesty Blaise

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Alcarinque skrev 2010-09-05 18:20:44 följande:
    Så trist att det är den sorten du mött. Referenser är ju rätt bra att kolla annars om ma har möjlighet
    Du får det att låta som om det skulle finnas någon annan sort än den i trådstarten beskrivna?

Personligen tror jag att alla referenser är givna utifrån det allmänt kända faktum som tas upp i den här tråden: hantverkare gör som de vill, dvs oftast ingenting och definitivt aldrig i tid. Blir något beställt jobb trots allt klart innan man som kund dött av ålderdomssvaghet och vansinne förorsakat av frustration och tapeterna inte hänger upp och ner och den totala kostnaden bara blev femtio tusen kronor mer än det pris man kommit överens om så får hantverkaren bra referenser. Det behöver alltså inte betyda att hantverkaren och hans firma är bra. Det betyder förmodligen bara att kunden har överlevt och att listerna inte är strömförande. Saker man är glad över efter att han gått igenom det trauma det är att ha med hantverkare att göra. 

PS: det jobb de nedlåter sig att göra görs nästan uteslutande med en mobiltelefon fastklämd mellan öra och axel. Allt som avhandlas i telefonen är förstås privat och har inget med jobbet att göra. Ja, inget mer än att det försenar arbetet och att man som kund debiteras ännu fler timmar.  
  • Modesty Blaise
    Alcarinque skrev 2010-09-05 18:33:32 följande:
    Hahaha! Ja då är det ju bara att ta saken i egna händer i stället så är ju problemet löst

Och nej, givetvis finns det inte under några som helst omständigheter seriösa hantverkare. För jag antar att det är det du menar?
    Tyvärr är man ju utlämnad till hantverkare när man inte själv är händig. Vilket vi inte är. 
    Det är möjligt att det finns seriösa hantverkare, dock tror jag att de i så fall är i förkrossande minoritet. Visst får en del arbetet gjort och visst blir resultatet ibland bra, det är dessvärre inte liktydigt med att arbetet färdigställts utan förseningar eller andra fördyrande omständigheter. 

Efter att ha låtit totalrenovera vår villa hyser jag en aversion gentemot hantverkare. En långtgående och mycket djup aversion. 
  • Modesty Blaise
    Ramborg skrev 2010-09-05 18:34:14 följande:
    Jovisst försöker man. Han som dumpade mig i fredags hade OK referenser. Så om han hade kommit, hade han säkert varit duktig. 

Problemet är (oftast) inte yrkesskickligheten, utan att de inte verkar ha någon aning om hur man hanterar kundrelationer på den övriga arbetsmarknaden. Eller i vart fall bryr de sig inte.

Du har min medkänsla, dude.
    Det är ett helvete att ens få anlita dem. De skiter i att dyka upp, låter bli att returnera ens samtal, pratar vitt och brett hur bra de är och är därefter försvunna från jordens yta. Lyckas man till sist få till stånd ett avtal börjar emellertid de verkligt stora problemen: ingenting blir klart, allt blir dyrare än de sagt och det är kaffefläckar på ställen man inte ens visste att det var möjligt att drälla med koppen på. 
Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)