Ramborg skrev 2010-09-05 20:25:59 följande:
Jag förstår väl att det kan dyka upp saker. Och att det kan vara fel på material, chefen skickar iväg dem etc etc.
Men varför är min tid inget värt för dem? Mina kunder på jobbet är mer värda än jag för min chef, känns det iaf, hehe. Administratören hade dabbat sig och bokat in mig en fredag kväll / sen em utan att tala om det för mig, när jag hade bokat en privat grej för jag trodde inte jag hade några möten. Men när kunden stod i dörren var det bara att le och se glad ut och i smyg dra iväg ett SMS till kompisen att jag blir några timmar sen, det hände en grej på jobbet. För kunden kommer alltid i första rummet.
Men när jag själv sitter och väntar och är på väg till jobbet, och har en inbokad tid med snickaren/målaren/ etc. Och det är han själv som bokat in det med mig. Och det är hans första bokning på dagen (mellan 7 och halv 8 är förhoppningsvis hans försrta möte för dagen).
HUR kan det vara OK att komma när klockan är över åtta utan att ringa, utan att på något sätt skämmas eller be om ursäkt? Det är den där bristande respekten för att andra har saker att göra som inte involverar hantverkaren, som jag tycker är så konstigt. Inte egentligen att det kan komma saker emellan så att jobben blir försenade etc. När jag själv sliter som ett djur för att hålla vad jag lovar på jobbet. Och vad andra lovar för min räkning.
Och ja, de flesta har väl varit små firmor. Det är bara småfirmor som tar sig an små jobb som att renovera hus åt privatpersoner.
Jag vet faktiskt inte. Jag har inget bra svar på det. Tyvärr finns det väl skitstövlar i alla yrken. Jag fattar att det känns skittrist och tycker inte heller att det är ok. Frågan är väl om det finns nåt bra svar på det alls? Och visst finns de problemen. Och det är trist. Speciellt för de som faktiskt sköter sina jobb och de som jobbar 60-70 timmar i veckan för att få ihop allt, blir uppringda på kvällar, helger och semesterar av kunder, och som verkligen vill att allt ska gå till på ett riktigt sätt. Jag fattar faktiskt inte alls hur de andra kan få sina firmor att gå ihop med den arbetsmoralen. Men det kanske beror på att det faktiskt ofta är svårt att få tag i/tid hos de som är bra och då får de andra jobben i stället.