• Alcarinque

Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)

Så trist att det är den sorten du mött. Referenser är ju rätt bra att kolla annars om ma har möjlighet

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Alcarinque
    Ramborg skrev 2010-09-05 18:24:48 följande:
    Alla mina grannar har samma erfarenhet, så det finns ingen som vill ge bra referenser.
    Men försöker man inte hitta en hantverkare där goda referenser finns? Eller missuppfattar jag något här? Om ingen kan ge just den hantverkaren man tänkt anlita goda referenser ser man sig då inte om efter nån annan? Obestämd
  • Alcarinque
    Modesty Blaise skrev 2010-09-05 18:30:15 följande:
    Du får det att låta som om det skulle finnas någon annan sort än den i trådstarten beskrivna?

Personligen tror jag att alla referenser är givna utifrån det allmänt kända faktum som tas upp i den här tråden: hantverkare gör som de vill, dvs oftast ingenting och definitivt aldrig i tid. Blir något beställt jobb trots allt klart innan man som kund dött av ålderdomssvaghet och vansinne förorsakat av frustration och tapeterna inte hänger upp och ner och den totala kostnaden bara blev femtio tusen kronor mer än det pris man kommit överens om så får hantverkaren bra referenser. Det behöver alltså inte betyda att hantverkaren och hans firma är bra. Det betyder förmodligen bara att kunden har överlevt och att listerna inte är strömförande. Saker man är glad över efter att han gått igenom det trauma det är att ha med hantverkare att göra. 

PS: det jobb de nedlåter sig att göra görs nästan uteslutande med en mobiltelefon fastklämd mellan öra och axel. Allt som avhandlas i telefonen är förstås privat och har inget med jobbet att göra. Ja, inget mer än att det försenar arbetet och att man som kund debiteras ännu fler timmar.  
    Hahaha! Ja då är det ju bara att ta saken i egna händer i stället så är ju problemet löst

Och nej, givetvis finns det inte under några som helst omständigheter seriösa hantverkare. För jag antar att det är det du menar?
  • Alcarinque
    Ramborg skrev 2010-09-05 18:34:14 följande:
    Jovisst försöker man. Han som dumpade mig i fredags hade OK referenser. Så om han hade kommit, hade han säkert varit duktig. 

Problemet är (oftast) inte yrkesskickligheten, utan att de inte verkar ha någon aning om hur man hanterar kundrelationer på den övriga arbetsmarknaden. Eller i vart fall bryr de sig inte.

Tråkigt För de förstör ju för alla andra som faktisk sköter sina jobb. (Jo, tro det eller ej men de finns...)
  • Alcarinque
    Modesty Blaise skrev 2010-09-05 18:39:27 följande:
    Tyvärr är man ju utlämnad till hantverkare när man inte själv är händig. Vilket vi inte är. 
    Det är möjligt att det finns seriösa hantverkare, dock tror jag att de i så fall är i förkrossande minoritet. Visst får en del arbetet gjort och visst blir resultatet ibland bra, det är dessvärre inte liktydigt med att arbetet färdigställts utan förseningar eller andra fördyrande omständigheter. 

Efter att ha låtit totalrenovera vår villa hyser jag en aversion gentemot hantverkare. En långtgående och mycket djup aversion. 
    Nu nämner ju TS en rad orsaker som inte är ok, givetvis (!), men det finns ju ibland andra faktorer som gör att ett arbete blir försenat. Som t.ex. när beställt material måste reklameras pga av fel och liknande. Och vips så kan man ju stå i en situation som inte är rolig för varken kund eller hantverkare, men lösas måste den ju. Sen finns det ju också en hel del spännande människor som ändrar sig 15 gånger under arbetsgången vilket inte heller funkar så bra
  • Alcarinque
    Themis skrev 2010-09-05 18:43:25 följande:
    Alcarinque: Den senaste hantverkaren som hade utmärkta referenser sökte jag utan framgång i sex veckor. Då hade jag ändå fått personlig rek till honom av en som kände honom och han hade typ sagt när han träffade på min kollega på stan att "oj ja jag jag borde kanske ringt upp dom nån gång..."

Så helrenovering av två badrum var uppenbarligen inte tillräckligt intressant för honom att lyfta luren för.
    Nej, det låter ju varken roligt eller seriöst.
  • Alcarinque
    Themis skrev 2010-09-05 18:46:36 följande:
    Alcarinque: Det svåra verkar vara att överhuvudtaget komma så långt som att få anlita en hantverkare...
    Ja det har jag förstått och det är synd! För det är ju då folk råkar ut för de som är helt värdelösa Men det är väl kanske så att de som är något att ha ofta är bokade långt fram i tiden och kanske vill man som kund ha sitt (t.ex) badrum gjort det närmsta halvåret i alla fall? Och kvar finns de som inte är uppbokade och i många fall också billigare?
  • Alcarinque
    Pix Maniac skrev 2010-09-05 18:48:51 följande:
    Men problemet tycker jag är att man aldrig informeras om orsaker till försenade arbeten och annat. Det är inte så svårt att ringa ett kort samtal och förklara varför man inte behagar dyka upp.
    Nej det är ju givetvis aldrig ok, men det har jag inte sagt heller Självklart ska man ju få den informationen.
  • Alcarinque
    Jojile skrev 2010-09-05 19:08:35 följande:
    Jag lever med en snickare, som absolut inte kan ha varit hemma hos er någon gång! :) 
    Någon skrev om att dom alltid jobbar med telefonen i örat. Många snickare är egna företagare, och det är genom telefonen som dom beställer, bokar nya kunder, kollar med kollegor o.s.v.
    Coursell skrev 2010-09-05 19:17:26 följande:
    Håller med dig fullständigt. Lever också med en egenföretagande snickare och här gäller det att boka minst ett halvår framåt! Och ALLA hantverkare beter sig faktiskt inte så där.
    Ungefär som med fuskbyggarna, alla andra blir misstrodda pga såna program, varför görs inga program om de skötsamma
    Samma här. Lever också med egenföretagande snickare
  • Alcarinque
    Ramborg skrev 2010-09-05 20:25:59 följande:
    Jag förstår väl att det kan dyka upp saker. Och att det kan vara fel på material, chefen skickar iväg dem etc etc.

Men varför är min tid inget värt för dem? Mina kunder på jobbet är mer värda än jag för min chef, känns det iaf, hehe. Administratören hade dabbat sig och bokat in mig en fredag kväll / sen em utan att tala om det för mig, när jag hade bokat en privat grej för jag trodde inte jag hade några möten. Men när kunden stod i dörren var det bara att le och se glad ut och i smyg dra iväg ett SMS till kompisen att jag blir några timmar sen, det hände en grej på jobbet. För kunden kommer alltid i första rummet.

Men när jag själv sitter och väntar och är på väg till jobbet, och har en inbokad tid med snickaren/målaren/ etc. Och det är han själv som bokat in det med mig. Och det är hans första bokning på dagen (mellan 7 och halv 8 är förhoppningsvis hans försrta möte för dagen).

HUR kan det vara OK att komma när klockan är över åtta utan att ringa, utan att på något sätt skämmas eller be om ursäkt? Det är den där bristande respekten för att andra har saker att göra som inte involverar hantverkaren, som jag tycker är så konstigt. Inte egentligen att det kan komma saker emellan så att jobben blir försenade etc. När jag själv sliter som ett djur för att hålla vad jag lovar på jobbet. Och vad andra lovar för min räkning.

Och ja, de flesta har väl varit små firmor. Det är bara småfirmor som tar sig an små jobb som att renovera hus åt privatpersoner.
    Jag vet faktiskt inte. Jag har inget bra svar på det. Tyvärr finns det väl skitstövlar i alla yrken. Jag fattar att det känns skittrist och tycker inte heller att det är ok. Frågan är väl om det finns nåt bra svar på det alls? Och visst finns de problemen. Och det är trist. Speciellt för de som faktiskt sköter sina jobb och de som jobbar 60-70 timmar i veckan för att få ihop allt, blir uppringda på kvällar, helger och semesterar av kunder, och som verkligen vill att allt ska gå till på ett riktigt sätt. Jag fattar faktiskt inte alls hur de andra kan få sina firmor att gå ihop med den arbetsmoralen. Men det kanske beror på att det faktiskt ofta är svårt att få tag i/tid hos de som är bra och då får de andra jobben i stället.
Svar på tråden Hantverkare! Varför beter de sig inte som folk? (enormt frustrerad)