• Lippans

Har jag inte rätt att få veta anledningen till uppsägningen?

Jag är så otroligt ledsen. Jag har arbetat på ett företag sedan Juni. De har hela tiden sagt att de tycker jag är så duktig, att jag visar att jag har rätta virket osv.. De har gett de tuffa jobben till mig då de ansett att de kunnat lita på att jag skulle göra ett bra jobb. Jag har ställt upp och slitit och gjort allt jag ska utan några klagomål.

De senaste två veckorna har jag varit väldigt sjuk och därför varit sjukskriven. Imorgon skulle jag vara tillbaka på jobbet och idag hade jag möte med chefen.

Då blir jag plötsligt uppsagd från min provanställning utan att få veta varför. Jag bad henne fyra ggr att tala om VARFÖR men hon vägrade säga något om det. Hon sa bara att det inte har funkat. Men jag fick inte veta vad som inte funkat trots mina påtryckningar.

Har jag inte rätt att få veta varför jag inte får vara kvar? Jag är verligen jätteledsen! 

• Svar på tråden Har jag inte rätt att få veta anledningen till uppsägningen?
  • MariaElionora

Jag hade ett jobb för några år sedan där chefen sa att jag var så duktig till mig hela tiden. Sedan när jag bytte jobb och använde henne till referens så sa hon bara elaka saker om mig och allt var negativt.

Tror många chefer/arbetsgivare är konflikträdda helt enkelt.

• MickeN1973

Så länge du presterar då är du bra för dem

Och det är billigare för dem att ge dig beröm än att ge dig löneförhöjning.

Och när du blev sjuk vart du inget värt för företaget mera.

Din sjukskrivning har med stor sannorlikhet ett samband med din avslutade provanställning

• Silverkatten06

Som arbetsgivare måste man inte uppge orsak om man vill avsluta en provanställning.

• MammaM
    Silverkatten06 skrev 2010-09-06 15:18:48 följande:
    Som arbetsgivare måste man inte uppge orsak om man vill avsluta en provanställning.
    Precis. Arbetsgivaren behöver inte uppge orsak till att en provanställning avslutas. Kan tyckas dumt, men så är det, tyvärr. Så att gå till facket hade nog inte spelat någon roll i detta fall. Lycka till med allt.
  • M Y L F

Nej arbetsgivaren behöver inte under en provanställning uppge någon orsak precis som några skriver. För mig var det ju ganska solklart att du fick gå för att du råkade bli sjuk.

Det är helt otroligt hur kasst det är att vara anställd och att plötsligt bli sjuk. Från att varit höjd till skyarna är man inte vatten värd för vissa arbetsgivare om man skulle råka bli sjuk.

• Jennie med ie

Hur lång tids provanställning hade du? Jag har för mig att det finns en regelstadgad tidsgräns för när arbetsgivaren är skyldig att meddela om en provanställning inte kommer att övergå i tillsvidareanställning... Är inte säker men nåt säger mig det.

• M Y L F
    Jennie med ie skrev 2010-09-06 16:26:29 följande:
    Hur lång tids provanställning hade du? Jag har för mig att det finns en regelstadgad tidsgräns för när arbetsgivaren är skyldig att meddela om en provanställning inte kommer att övergå i tillsvidareanställning... Är inte säker men nåt säger mig det.
    Hon började i Juni och tiden är 6 månader för provanställning. Det har ju knappt gått tre månader sedan hon började om jag läser rätt.
  • Jennie med ie
    M Y L F skrev 2010-09-06 16:30:00 följande:
    Hon började i Juni och tiden är 6 månader för provanställning. Det har ju knappt gått tre månader sedan hon började om jag läser rätt.
    Mig veterligen kan provanställningstiden även vara kortare. Jag har i alla fall sett 3 månader i annonser.
Svar på tråden Har jag inte rätt att få veta anledningen till uppsägningen?