• potentilla fruticosa

Djurplågeri ? Anmäla ?

En hund som dag ut och dag in står i en rastgård/hundgård utan att få några promenader, är inte det djurplågeri ? Kan man anmäla någonstans ?

• Svar på tråden Djurplågeri ? Anmäla ?
  • Drömmer
    Lathundarna skrev 2010-09-20 21:40:46 följande:
    Tja, grannen med hunden har ju då lika mycket bevis om vem som har ringt, som den som har ringt har om att hunden aldrig rastas utanför gården
    äh ja hänger inte me.
    men skit i det.

Ja tycker att det bara är Positivt när folk lägger sig i!
    Så om nu grannen tar väl hand om sin hund. Skulle ja varit grannen så hade ja bara blivit glad av att se att någon brydde sig och försökte göra något åt hundens misär, (även om det inte stämde)

jag tycker att folk blundar allt för ofta och tänker, äh, de blir bara problem å jobbigt för mig om ja lägger mig i..

Vad ja menar är, bättre att lägga sig i en gång för mycket än en gång för lite!
  • Lathundarna
    Drömmer skrev 2010-09-20 21:48:24 följande:
    Vad ja menar är, bättre att lägga sig i en gång för mycket än en gång för lite!
    Vet folk som blivit anmälda och fått besök som upplevt det som fruktansvärt obehagligt då grannarna alltid varit enormt trevliga mot dem innan och ingen av dem har frågat nåt som helst om deras hundar. Och de - liksom jag själv om jag skulle hamna i situationen - hade föredragit att man kommunicerar med dem som hundägare först och främst. Det är absolut inte fel att folk bryr sig, men man dör inte av att prata med oss hundägare. Känns det fortfarande inte rätt efter det kan man ju alltid anmäla då.
  • Drömmer
    qenzo skrev 2010-09-20 21:46:10 följande:
    Ja de kan se om hunden är tunn eller tjock förstås, men det är även många hundar som aldrig sett en hundgård. Visst ska man anmäla, men det måste vara torrt om fötterna innan man gör det, i mina ögon. På tok för många ärenden går åt till att kontrollera människor och djur som verkligen inte missköter sina djur. När all den tiden bör gå åt för att ta hand om djur som verkligen lider.
    Har man inga bevis på att något är jävligt snett är ärendet tidsförödande och rent slöseri. Och bevis får man bla om man faktiskt vänder sig till den det hela berör först och främst.
    Har ts varit nära den här hunden? Eller ses den från ett fönster/väg? Har ts torrt på fötterna när h*n säger att hunden aldrig aldrig är utanför sin hundgård?
    Görs en anmälan kommer Länsstyrelsen kontrollera hundgården enligt de lagstadgade normerna samt fråga ägaren om hunden rastas vid sidan om. De kan också kräva vet. undersökning om hunden ser dålig ut. Mer gör de inte.
    aha, min uppfattning är att folk mer än sällan lägger sig i. men det är väl min personliga uppfattning. så har det varit i de situationer ja befunnit mig i.
    men visst, är de så att de är så många som ringer å anmäler onödiga ärenden som slösar så mycket tid.. så kanske de är lite svårare då.. 
  • Petra123

Fast jag hade nog gått över och kollat varför hunden aldrig kommer ut, och sedan talat om att jag har funderingar på att anmäla. Tycker nog att det är bättre att vara rak och säga som det är. Jag hade tom erbjudit mig att gå promenader med den, om jag nu vet att hunden aldrig får gå ut. Man kan alltid ta reda på all fakta från den riktiga källan innan man börjar med anmälningar. Jag tror inte att man vet vad dom gör med hunden 24 timmar om dygnet, faktiskt. Men det finns enklare sätt att ta reda på det än att kasta sig på telefonen och spy galla till djurskyddsföreningen. Men klart man ska lägga sig i. På ett smidigt sätt.

• Drömmer
    Lathundarna skrev 2010-09-20 21:52:39 följande:
    Vet folk som blivit anmälda och fått besök som upplevt det som fruktansvärt obehagligt då grannarna alltid varit enormt trevliga mot dem innan och ingen av dem har frågat nåt som helst om deras hundar. Och de - liksom jag själv om jag skulle hamna i situationen - hade föredragit att man kommunicerar med dem som hundägare först och främst. Det är absolut inte fel att folk bryr sig, men man dör inte av att prata med oss hundägare. Känns det fortfarande inte rätt efter det kan man ju alltid anmäla då.
    ja är själv hundägare.. hellre att dom ringde å anmälde mig än att dom aldrig tog upp vad dom anser vara fel överhuvudtaget känner ja..

visst, de kanske är obehagligt för min del, men när man tror att någon (om de nu är människa eller djur) lider så tycker ja att de är värt den risken..
  • mallanis
    Petra123 skrev 2010-09-20 21:53:48 följande:
    Fast jag hade nog gått över och kollat varför hunden aldrig kommer ut, och sedan talat om att jag har funderingar på att anmäla. Tycker nog att det är bättre att vara rak och säga som det är. Jag hade tom erbjudit mig att gå promenader med den, om jag nu vet att hunden aldrig får gå ut. Man kan alltid ta reda på all fakta från den riktiga källan innan man börjar med anmälningar. Jag tror inte att man vet vad dom gör med hunden 24 timmar om dygnet, faktiskt. Men det finns enklare sätt att ta reda på det än att kasta sig på telefonen och spy galla till djurskyddsföreningen. Men klart man ska lägga sig i. På ett smidigt sätt.
    instämmer!
  • Lathundarna
    Drömmer skrev 2010-09-20 21:55:45 följande:
    ja är själv hundägare.. hellre att dom ringde å anmälde mig än att dom aldrig tog upp vad dom anser vara fel överhuvudtaget känner ja..
    Men är det verkligen så farligt att hosta upp lite råg i ryggen och prata med den vars hund/djur man är bekymrad över? Jag skulle aldrig kunna anmäla nån utan att först ha åtminstone försökt prata med ägaren om saken.
  • mallanis
    Lathundarna skrev 2010-09-20 21:52:39 följande:

Japp! Och ofta för "konstiga" saker, folk gör det inte för att vara elaka men ibland blir det fel ändå...

Jag var ute och gick med min hund mitt i vintern - 20 grader och en man kom fram till mig och sa. Jag tycker att din hund borde ha täcke. Jasså sa jag va bra att du engagerar dig, Men ser han ut att frysa då? Mannen tittade igen på min hund och gav sen till ett leende och sa Näe, det gör han ju faktiskt inte.... *s* Min hund har massa päls och trivs nog allra bäst om det skulle varit ett par minusgrader till, det var bara jag som var självisk och tog korta kisseturer ;) för jag frös... 

• Drömmer

nä ja skulle kunna prata me ägaren. ja fick för mig att TS ville vara anonym.

• mallanis
    Drömmer skrev 2010-09-20 21:55:45 följande:

visst, de kanske är obehagligt för min del, men när man tror att någon (om de nu är människa eller djur) lider så tycker ja att de är värt den risken..
    Tycker du verkligen det? Att någon halvbekant dyker upp eller att en myndighetsperson knackar på dörren och berättar att en anonym  som vet att du har missskött din hund (altså någon som du träffar lite då och då...? ) har anmält dig?
  • mallanis
    Drömmer skrev 2010-09-20 22:02:40 följande:
    okej jag fattade fel =)
  • Lathundarna
    Drömmer skrev 2010-09-20 22:02:40 följande:
    TS har bara skrivit sin TS och ett inlägg där ingen önskan om anonymitet nämns, så det är vi andra som spekulerar och diskuterar hej vilt
  • mallanis
     Lathundarna skrev 2010-09-20 22:09:51 följande:
    TS har bara skrivit sin TS och ett inlägg där ingen önskan om anonymitet nämns, så det är vi andra som spekulerar och diskuterar hej vilt
    hahha japp! =)
  • Kimona

Det är absolut djurplågeri!
    Ring på och säg till ägaren att om han inte tar bättre hand om hunden så anmäler du honom

Svar på tråden Djurplågeri ? Anmäla ?