• Callin­a
    Äldre 6 Sep 21:04
    25260 visningar
    4 svar
    4
    25260

    Göra äppelmos utan att skala äpplena - recept?

    Jag har fått massa äpplen och undrar om någon har ett gott recept på äppelmos och kanske äppeldryck där man inte behöver skala äpplena?


     


     

  • Svar på tråden Göra äppelmos utan att skala äpplena - recept?
  • Bridge­tt
    Äldre 6 Sep 21:22
    #1

    Om du passerar moset behöver du inte skala eller kärna ur. Bara skölj och klyfta äpplena. Använd sedan vilket recept som helst, t ex detta http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14926. Koka äpplena mjuka, passera moset, häll tillbaka i kastrullen och koka ihop med sockret. Rätt bökigt att passera, skala är nog enklare(men det kanske finns någon annan anledning till att du inte vill skala.

  • Callin­a
    Äldre 6 Sep 21:51
    #2

    Tack. Anledningen till att jag inte vill skala är att det är så mycket äpplen. Men kan man inte passera med en potatispress tex? Eller man kanske kan hitta på något enklare.

  • Äldre 7 Sep 10:42
    #3

    Jag gör äpplemos med min Elektrolux Assistent med passertillsatts.
    Då behöver jag bara klyfta äpplerna, koka dom mjuka, passera och sedan blanda med socker. Snabbt och smidigt om du har en Assistent!


  • leo grodan
    Äldre 7 Sep 11:31
    #4

    Min farmor gjorde alltid äppeldricka när hon fick mycket äpplen över. Enkelt recept och jättegod dricka med lite ciderkaraktär.

    6 liter äppelbitar
    6 liter vatten
    1 msk citronsyra
    1 tsk natriumbensoat

    Låt stå kallt i 3 dagar, rör runt 1 gång om dagen.
    Sila och blanda i 5 dl socker.
    Håller sig ca 1 vecka i kylen.

    Kommer ihåg när man var liten och hennes stora safthink stod på jäsning i matkällaren, och sen det första glaset kall äppeldricka med en bit äppelkaka till Tungan ute mums!

Svar på tråden Göra äppelmos utan att skala äpplena - recept?