• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är att lipa ?
  • Candra
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-07 23:34:36 följande:
    Tack! Så, du är en såndär båtflykting alltså? Själv gjorde jag tvärtom och tog rätta vägen, från Stockholm till Gotland!
    Precis! Blåste upp en sån där gummikrokodil från lekstugan och åkte på den över, blev lite kallt och dragit från och till, men vad gör man inte för att fly från alla galna fårskallar!

    Nu är vi nog lite OT däremot
  • dotty

    lipa har båda betydelserna. gråta kan jag kalla gråta, grina, lipa, böla osv. skulle dock aldrig kalla lipa (i betydelsen att räcka ut tungan) för något annat än lipa.

    lite chockad att så många säger räcka ut tungan istället för lipa. för mig är lipa (i betydelsen att räcka ut tungan) ett lika självklart ord som typ boll. att säga räcka ut tungan istället för lipa är ungefär lika dumt som att kalla boll för "rund sak man kan kasta". verkar som jag får omvärdera min uppfattning :).

    är förövrigt från uppsala/stockholmsområdet.

  • qenzo

    Att gråta. Lipsill är ju crybaby på engelska.. 
    Blir förvirrad när jag stöter på folk som säger lipa när de räcker ut tungan :D

  • isisisis
    dotty skrev 2010-09-07 23:54:09 följande:
    lipa har båda betydelserna. gråta kan jag kalla gråta, grina, lipa, böla osv. skulle dock aldrig kalla lipa (i betydelsen att räcka ut tungan) för något annat än lipa.

    lite chockad att så många säger räcka ut tungan istället för lipa. för mig är lipa (i betydelsen att räcka ut tungan) ett lika självklart ord som typ boll. att säga räcka ut tungan istället för lipa är ungefär lika dumt som att kalla boll för "rund sak man kan kasta". verkar som jag får omvärdera min uppfattning :).

    är förövrigt från uppsala/stockholmsområdet.
    precis.
    För att göra det ännu tydligare är lipa mer att räcka ut tungan "och" göra en grimasch.
    Att lipa är att räcka ut tungan lite retfullt.Som jag tolkar lipa.
  • Lyktan

    Lipa är både och!

    Fast jag håller med någon där uppe som skrev att lipa=gråt är något man använder i snäsigare toner.. Ex: sluta lipa för fan! Äh vad står du och lipar åt?! Ge fan i och lipa och res på dig.

    men annars är lipa att lipa mot någon med tungan.. elaka ungar lipar och när man säger åt dom så lipar dom för det Tungan ute

  • klurifax

    Så här stod det i min ordbok:


    lipa


    gråta, grina (i Mellansverige, ej i Västsverige) räcka ut tungan
    Så det är nog inte konstigt att jag med flera inte hört någon annan betydelse innan. Glad

    Är från Skåne, förresten!
  • Pumpkin

    Att räcka ut tungan i första hand, men jag vet att många använder ordet som alternativ till "gråta" också.

    Jag är ursprungligen från Härjedalen men har bott i Uppland, Västmanland, Västerbotten och Sörmland. Än så länge har jag inte träffat på någon som inte använt ordet lipa istället för "räcka ut tungan", även om många av dem också använt den andra betydelsen.


  • BillyX
    dotty skrev 2010-09-07 23:54:09 följande:
    lite chockad att så många säger räcka ut tungan istället för lipa. för mig är lipa (i betydelsen att räcka ut tungan) ett lika självklart ord som typ boll. att säga räcka ut tungan istället för lipa är ungefär lika dumt som att kalla boll för "rund sak man kan kasta". verkar som jag får omvärdera min uppfattning :).
    Solig
  • IsDimma

    Båda delarna. Inget ord som betyder det ena mer än det andra för mig. Däremot så beror det på vem jag pratar med vad jag menar med det - jag byter dialekt.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Millan83

    För mig har det alltid betytt "räcka ut tungan", det gör det där jag kommer ifrån! 

    Jag upplever "lipa" som någon slags slang för "gråta" också. Vi säger "grina", men det betyder ju annat för folk som kommer från andra delar av landet.

    Så för mig:
    "lipa" = det främst, sammanfattande ordet för "sträcka ut tungan"
    "lipa" = slang för gråta med tårar. 

  • Åsa

    Jag tänker i första hand gråta (ett ganska nedlåtande uttryck för att gråta) och i andra hand någon sorts grimas. Det senare efter hur jag uppfattat det i tryck; aldrig hört det sägas i annan betydelse än "gråta"; mycket möjligt att det i själva verket var "räcka ut tungan" som avsågs.

  • k girl
    Åsa skrev 2010-09-08 14:32:39 följande:
    Jag tänker i första hand gråta (ett ganska nedlåtande uttryck för att gråta) och i andra hand någon sorts grimas. Det senare efter hur jag uppfattat det i tryck; aldrig hört det sägas i annan betydelse än "gråta"; mycket möjligt att det i själva verket var "räcka ut tungan" som avsågs.
    Instämmer...
  • Emeli

    Lipa betyder gråta i min värld. Jag kommer från Göteborg där jag har bott sedan barnsben. Det är ju idiotiskt och förvirrande att tala om två betydelser eftersom gråta och räcka ut tungan är två helt olika saker.

  • Emeli
    Regnbågslycka skrev 2010-09-07 10:09:02 följande:
    Beror nog oxå just på vart i landet man bor! 
    Nix, i det här fallet ska det vara 'var i landet man bor'. 'Vart' används när man talar om riktning, 'var' när man talar om  befintlighet. Det är många, många som använder 'vart' fel.
Svar på tråden Vad är att lipa ?