• Anonym (hur gör man?)

min pojke skolkade idag

Fick ett samtal idag från min sons klassföreståndare. Han går i sjuan och på sista lektionen dök han inte upp. Han och en annan kille skolkade. Hans kompis har skolkat flera gånger tidigare och hans mamma har varit på skolan ett par gånger.

Jag försöker inte på något sätt skylla min sons skolkande på hans kompis, jag bara undrar hur jag bäst ska hantera detta. Jag har pratat med min pojke och jag hoppas att han förstår även om han försöker spela tuff och låtsas att det är något coolt han gjort.

Till saken hör att han inte har det helt lätt för sig i skolan så han har verkligen inte råd att skolka. Både vi och hans lärare har uppfattat det som att han trivs i sin nya skola och nya klass och vi hoppas att detta var en engångs-grej. Men man vet ju aldrig och därför vill jag gärna höra hur andra hanterat sådana här händelser.

• Svar på tråden min pojke skolkade idag
  • Anonym

Men herregud, det handlar ju om EN lektion!! Vem har inte skolkat i högstadiet? Själv skippade jag nån lektion varannan dag och ibland hela dagar. Hade det inte heller så lätt i skolan, men sista halvåret i nian så skärper man till sig och då brukar dde fixa sig me betyg å grejer...

• Anonym

Förklara för honom att man, när man börjar bli stor har både rättigheter och skylidgheter.

Man har skolplikt osv.

Gör man det man ska (går i skolan, gör läxor, passar tider) kan man dessutom få förmåner som datatid eller mobiltelefon pengar, tid framför datorn/tnv eller vad det nu kan vara.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 19:55:31 följande:
    Men herregud, det handlar ju om EN lektion!! Vem har inte skolkat i högstadiet? Själv skippade jag nån lektion varannan dag och ibland hela dagar. Hade det inte heller så lätt i skolan, men sista halvåret i nian så skärper man till sig och då brukar dde fixa sig me betyg å grejer...

Hö hö hö!

Det fixar sig alltid med betyg å grejer. Du låter som en bra förebild för dina barn!

• Anonym (..)
    Det är lite svårt att nå upp till målen om man skolkar.. Vet inte hur gammal du är, men det betygssystem vi har nu är mer baserat på kunskap än vad det förra var..
  • Anonym (l)
    Jag har inte det.

Ts, jag tycker det är allvarligt och att du ska prata med honom redan nu.
    Att om han skolkar blir han av med månadspeng, mobil och såna saker.
    Saker som känns.
  • Minomin

Min första tanke var: Vad gjorde han när han skolkade?

Var det planerat sedan innan, eller ett infall?

Visste dom vad dom skulle göra istället, eller fördrev dom bara tiden?

• Cornellia

En sak som fick mig att låta bli att skolka i högstadiet var att pappa lovat att följa mig till skolan varje dag i en vecka för varje gång det kom till hans kännedom att jag skolkade.

Eftersom mina föräldrar var sådana som gjorde sådant, så såg man till att sköta sig, inte kul att vara 14 och ha mamma eller pappa med sig.

• Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:00:43 följande:
    Min första tanke var: Vad gjorde han när han skolkade?

Var det planerat sedan innan, eller ett infall?

Visste dom vad dom skulle göra istället, eller fördrev dom bara tiden?

Vad spelar det för roll?

/Nyfiken lärare

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 20:02:14 följande:

Vad spelar det för roll?

/Nyfiken lärare

Jag menar: Vad är det för skillnad?

/ Nyfiken och virrig lärare

• Anonym (högstadielärare)

Jadu, du verkar ha en tonåring hemma. De flesta tonåringar blir i någon period skoltrötta och då är skolk ganska vanligt. Men drt kan också hänga ihop med knakiga kompisrelationer. Börja inte med att skälla uta fråga honom varför han gjorde det. Finns det något som skulle kunna fått honom att gjort annorlunda? Sätt itne plåster på såret utan att ta reda på hur det uppkom, liksom....

Svar på tråden min pojke skolkade idag