• Anonym (hur gör man?)

min pojke skolkade idag

Fick ett samtal idag från min sons klassföreståndare. Han går i sjuan och på sista lektionen dök han inte upp. Han och en annan kille skolkade. Hans kompis har skolkat flera gånger tidigare och hans mamma har varit på skolan ett par gånger.

Jag försöker inte på något sätt skylla min sons skolkande på hans kompis, jag bara undrar hur jag bäst ska hantera detta. Jag har pratat med min pojke och jag hoppas att han förstår även om han försöker spela tuff och låtsas att det är något coolt han gjort.

Till saken hör att han inte har det helt lätt för sig i skolan så han har verkligen inte råd att skolka. Både vi och hans lärare har uppfattat det som att han trivs i sin nya skola och nya klass och vi hoppas att detta var en engångs-grej. Men man vet ju aldrig och därför vill jag gärna höra hur andra hanterat sådana här händelser.

• Svar på tråden min pojke skolkade idag
  • Anonym (Gabi)
    Anonym (Gabi) skrev 2010-09-07 20:55:07 följande:
    När jag var 16 så skolkade jag en hel termin med vänner. Är 20 och har inte gått ut gymnasiet.
    Det konstiga var att mitt studiebidrag rullade på, precis som vanligt. Så mina föräldrar märkte ju inget.
  • Takex

Ta reda på varför han skolkar. Om han bara hänger med på kompisarnas påhitt eller om han har en anledning. Jag skolkade en hel del i högstadiet pga att jag hade svårt i skolan, det var för jobbigt och inget stöd fick jag heller. Det är lätt att se skolk som ett rackartyg när det egentligen är något helt annat.

• Minomin
    Anonym skrev 2010-09-07 20:51:34 följande:
    Är bara så trött på föräldrar som håller sina barn om ryggen när de skolkar. 
    Och det gör jag menar du? Var i mina inlägg skriver jag det?

Jag menar precis det motsatta. Skolk är upprörande. Överlagt skolk med ett dåligt substitut är än mer upprörande och behöver tas omhand på ett annat sätt.
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 21:07:00 följande:
    Och det gör jag menar du? Var i mina inlägg skriver jag det?

Jag menar precis det motsatta. Skolk är upprörande. Överlagt skolk med ett dåligt substitut är än mer upprörande och behöver tas omhand på ett annat sätt.
    Då förstår jag definitivt inte vad det spelar för roll vad man gjorde när man skolkade. Om 
  • Anonym
    asif skrev 2010-09-07 20:40:44 följande:
    Kom tillbaka när du har fattat innebörden av skolplikt och ansvar då!

Ts, ta reda på vad han gjorde när han skolkade, var det en planerad handling eller ett infall med hjälp av kompisen?
    Han kanske har en vettig förklaring till varför han gjorde som han gjorde. Var det första gången tycker jag inte man ska ta så hårt på det utan ta en diskussion om att det inte är ok. Händer det fler gånger så är det dags för indragning av mobiler och datorer..
    Kom tillbaka? Varför det?
  • asif
    Anonym skrev 2010-09-07 22:27:35 följande:
    Kom tillbaka? Varför det?
    eftersom du uppenbarligen inte förstår innebörden av skolplikt och skolk så bör du således gå klart skolan.
  • Anonym
    asif skrev 2010-09-07 22:41:03 följande:
    eftersom du uppenbarligen inte förstår innebörden av skolplikt och skolk så bör du således gå klart skolan.
    Med tanke på att jag har gått klart skolan och fick betyg så känner jag inte att jag har någon anledning att "komma tillbaka" ^^
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (Gabi) skrev 2010-09-07 20:55:07 följande:
    När jag var 16 så skolkade jag en hel termin med vänner. Är 20 och har inte gått ut gymnasiet.
    var det ingen som reagerade? Kontaktades dina föräldrar? Här har skolan policyn att man ringer föräldrarna samma dag, det känns ju jättebra eftersom det då inte kan pågå utan att vi vet om det.

Du har alltså inte gått ut gymnasiet, pluggar du nu?
  • Anonym (hur gör man?)

Jaha, jag var visst inte tydlig nog igår för idag hände det igen. Fick ett samtal från skolan att min son och hans kompis överhuvud taget inte dykt upp på skolan idag.

Jag letade rätt på dem (hemma hos kompisen), deras förklaring var att de missat bussen vilket jag inte tror ett ögonblick på. Jag var tvärförbannad och körde dem till skolan där vi gick in tillsammans (grabbarna tyckte det var onödigt att jag följde med) och letade upp deras lärares kontor där jag "överlämnade" dem.

Min man och jag har nu diskuterat fram en lista med konsekvenser i sex steg, hoppas att det hjälper.
    Listan innehåller flera av de tips jag fått här, tack så mycket!

• Anonym (lärar´n)

Skulle börja med att prata med sonen (vilket du gjort) och sen skulle jag avvakta lite. Tror de flesta barn har skolkat någongång utan att det är någon extrem fara, ok det är inte bra men inte heller det värsta. Du får väl se vad som händer, kanske det är en engångsföreteelse. Annars skulle jag prata med honom och säga att ifall han inte skärper sig så kommer du/ni att följa med honom till skolan för att se till att han håller sig på plats. Inte många barn tycker att det känns lockande. Sen får ni väl föra diskussionen och se att skolkningen inte är ett uttryck för missnöje med den nya skolan och med kompisarna.

• Anonym (Ansvaret?)

Gammal tråd,men ändå...Mitt barn skolkar från just en lektion-har gjort det nu i 9 veckor och jag har ganska nyligen fått reda på det,genom en annan förälder!Mitt barn har magont varje vecka pga ämnet!Ingen personal ser till att hämta mitt barn,som hänger runt skolan,istället för att gå till klassen.Jag har skrivit brev till skolan-inget svar.
    Nu ska jag ta ledigt från mitt jobb,för att hämta mitt barn från skolgården och ta ...  till klassen!
    VEMS ÄR ANSVARET?....har haft ofantliga diskussioner med mitt barn om hur viktigt det är att delta/vara närvarande och tagit bort privilegier hemma,hotat med att jag ska komma dit-hur pinsamt det vore osv,men ändå händer detta igen och igen...UNDRAR DÅ...FINNS DET INGEN PERSONAL PÅ HELA SKOLAN,SOM TÄNKER OCH UNDRAR,VARFÖR EN ELEV ÄR PÅ SKOLGÅRDEN OCH INTE PÅ SIN LEKTION?Någon måste ju se ut genom dess 100-tals fönster i en utav Sveriges största skolor!!Eller är det mitt ansvar,som arbetande förälder att se till att mitt barn går på lektionen???

• Anonym
    Anonym (Ansvaret?) skrev 2010-12-14 13:21:18 följande:
    Gammal tråd,men ändå...Mitt barn skolkar från just en lektion-har gjort det nu i 9 veckor och jag har ganska nyligen fått reda på det,genom en annan förälder!Mitt barn har magont varje vecka pga ämnet!Ingen personal ser till att hämta mitt barn,som hänger runt skolan,istället för att gå till klassen.Jag har skrivit brev till skolan-inget svar.
    Nu ska jag ta ledigt från mitt jobb,för att hämta mitt barn från skolgården och ta ...  till klassen!
    VEMS ÄR ANSVARET?....har haft ofantliga diskussioner med mitt barn om hur viktigt det är att delta/vara närvarande och tagit bort privilegier hemma,hotat med att jag ska komma dit-hur pinsamt det vore osv,men ändå händer detta igen och igen...UNDRAR DÅ...FINNS DET INGEN PERSONAL PÅ HELA SKOLAN,SOM TÄNKER OCH UNDRAR,VARFÖR EN ELEV ÄR PÅ SKOLGÅRDEN OCH INTE PÅ SIN LEKTION?Någon måste ju se ut genom dess 100-tals fönster i en utav Sveriges största skolor!!Eller är det mitt ansvar,som arbetande förälder att se till att mitt barn går på lektionen???
    Hur gammalt är ditt barn?

Jag tycker att det är allvarligt att skolket har pågått så länge utan att du har fått veta! Sa de inget om detta på utvecklingssamtalet?

Jag, som lärare, skulle mycket gärna vilja veta om ett barn inte vill gå på mina lektioner, så till den milda grad att den får "ont i magen" av mina lektioner. Annars kan man ju inte ändra på det som är jobbigt för eleven.

Ger du tillbaka barnets privilegier trots att han/ hon fortsätter skolka? Om så inte är fallet är det väldigt oroande, tycker jag! Är något så illa på den lärarens lektioner att man struntar i alla sina privilegier, skulle jag absolut forska efter vad det är som händer.

Väldigt dåligt att ingen har svarat på ditt brev till skolan. Skicka igen och bifoga gärna mailet till rektorn så kanske läraren tar sig tid att svara, samt att rektorn vet vad som händer!

Hur har det bestämts att du ska ta barnet till skolan? Har ni haft ett möte då ni har diskuterat detta? Har de då inte förklarat varför de vill att du ska ta dit barnet?

Om ditt barn går i låg- mellanstadiet tycker jag att det är mycket märkligt att ingen har sett barnet gå ensamt och inte ha varit med på lektionerna. Hör genast av dig!

Går barnet på högstadiet är det inte lika konstigt, tycker jag. Har jag lektion har jag inte tid att titta ut genom fönstret efter förlupna elever och om jag nån gång måste lämna klassen för att kopiera eller liknande är det inte läge att börja prata med andra elever om vad de gör/ inte gör. Det gäller att snabba sig tillbaka till lektionerna. Är det dessutom en stor skola kan man omöjligt veta alla olika elevers scheman, om de ska till gympan, om de har rast eller om de ska till tandläkaren eller liknande.

Det är jättetrist att vi inte har större resurser i skolan, så att vi kan se till att alla elever är där de ska. Som det är nu känner man hela tiden att man inte räcker till med att hjälpa eleverna.
    Därför behöver vi hjälp av föräldrarna, som mha belöningar eller liknande kan få sina barn på plats. Ofta kan vetskapen om att mamma/ pappa kommer till skolan vara tillräckligt avskräckande.
    Mitt tips till dig är att du pratar med skolan om hur ni på bästa sätt kan hjälpas åt för att få ditt barn till skolan.

Om du känner dig maktlös över att få ditt barn till skolan, tänk på att lärarna har kanske 20 till elever i varje klass som de ska ta ansvar för och försöka hjälpa. Ibland går det superbra, men ibland behöver man hjälp av föräldrarna. Tänk på att lärarna jobbar för att se till att ditt barn har det bra och lär sig något, inte för att du/ ditt barn ska ha det så jobbigt som möjligt!
  • Anonym (högstadielärare)
    Anonym skrev 2010-12-14 18:52:22 följande:
    Hur gammalt är ditt barn?

Jag tycker att det är allvarligt att skolket har pågått så länge utan att du har fått veta! Sa de inget om detta på utvecklingssamtalet?

Jag, som lärare, skulle mycket gärna vilja veta om ett barn inte vill gå på mina lektioner, så till den milda grad att den får "ont i magen" av mina lektioner. Annars kan man ju inte ändra på det som är jobbigt för eleven.

Ger du tillbaka barnets privilegier trots att han/ hon fortsätter skolka? Om så inte är fallet är det väldigt oroande, tycker jag! Är något så illa på den lärarens lektioner att man struntar i alla sina privilegier, skulle jag absolut forska efter vad det är som händer.

Väldigt dåligt att ingen har svarat på ditt brev till skolan. Skicka igen och bifoga gärna mailet till rektorn så kanske läraren tar sig tid att svara, samt att rektorn vet vad som händer!

Hur har det bestämts att du ska ta barnet till skolan? Har ni haft ett möte då ni har diskuterat detta? Har de då inte förklarat varför de vill att du ska ta dit barnet?

Om ditt barn går i låg- mellanstadiet tycker jag att det är mycket märkligt att ingen har sett barnet gå ensamt och inte ha varit med på lektionerna. Hör genast av dig!

Går barnet på högstadiet är det inte lika konstigt, tycker jag. Har jag lektion har jag inte tid att titta ut genom fönstret efter förlupna elever och om jag nån gång måste lämna klassen för att kopiera eller liknande är det inte läge att börja prata med andra elever om vad de gör/ inte gör. Det gäller att snabba sig tillbaka till lektionerna. Är det dessutom en stor skola kan man omöjligt veta alla olika elevers scheman, om de ska till gympan, om de har rast eller om de ska till tandläkaren eller liknande.

Det är jättetrist att vi inte har större resurser i skolan, så att vi kan se till att alla elever är där de ska. Som det är nu känner man hela tiden att man inte räcker till med att hjälpa eleverna.
    Därför behöver vi hjälp av föräldrarna, som mha belöningar eller liknande kan få sina barn på plats. Ofta kan vetskapen om att mamma/ pappa kommer till skolan vara tillräckligt avskräckande.
    Mitt tips till dig är att du pratar med skolan om hur ni på bästa sätt kan hjälpas åt för att få ditt barn till skolan.

Om du känner dig maktlös över att få ditt barn till skolan, tänk på att lärarna har kanske 20 till elever i varje klass som de ska ta ansvar för och försöka hjälpa. Ibland går det superbra, men ibland behöver man hjälp av föräldrarna. Tänk på att lärarna jobbar för att se till att ditt barn har det bra och lär sig något, inte för att du/ ditt barn ska ha det så jobbigt som möjligt!
    Bra svar! Instämmer med allt! Jag jobbar på en liten skola och där kan man se de som skolkar, men de går ändå inte till lektionerna, trots tillsägelser, men på större skolor blir det mycket svårare.
  • satansunge

hej jag började själv skolka när jag började 7-an och fortsatte för att morsan var för slapp på mig hon berättade bara det är inte bra osvosv inget jag direkt lystnade på och tror inte din son gör det heller. jag hade 40% frånvaro i 9-an men lyckades gå ut med alla g och kom in på gymnasiet iår. du måste väcka en reaktion hos honom som förstår att "DETTA ÄR INTE OKEY!"  ge honom 2 veckors uttegångsförbud utan data,mobil,tv det önskar jag att min mamma hade gjort nu. då hade jag aldrig skolkat igen hade inte varit värt det han lär hata dig dessa 2 veckor men allt kommer va glömt en dag efter uttegångsförbudet eller 2 :) hoppas detta hjälpte dig !!

Svar på tråden min pojke skolkade idag