• Anonym (hur gör man?)

min pojke skolkade idag

Fick ett samtal idag från min sons klassföreståndare. Han går i sjuan och på sista lektionen dök han inte upp. Han och en annan kille skolkade. Hans kompis har skolkat flera gånger tidigare och hans mamma har varit på skolan ett par gånger.

Jag försöker inte på något sätt skylla min sons skolkande på hans kompis, jag bara undrar hur jag bäst ska hantera detta. Jag har pratat med min pojke och jag hoppas att han förstår även om han försöker spela tuff och låtsas att det är något coolt han gjort.

Till saken hör att han inte har det helt lätt för sig i skolan så han har verkligen inte råd att skolka. Både vi och hans lärare har uppfattat det som att han trivs i sin nya skola och nya klass och vi hoppas att detta var en engångs-grej. Men man vet ju aldrig och därför vill jag gärna höra hur andra hanterat sådana här händelser.

• Svar på tråden min pojke skolkade idag
  • Tobias1980

Jag blir så trött.

Jag har skolkat en och en halv termin ungefär när jag gick på gymnasiet. För jag hatade att vara där.

Sen tog jag studenten (vilken jag inte var på - för jag trivdes inte i skolan)

Några veckor senare började jag på högskolan, hade VG i samtliga kurser när jag gick ut, för utom "Ekonomistyrning" för där hade vi en idiotisk gymnasielärare som reagerade som ni.

Nu har jag jobbat på IBM, Microsoft, HP, EDS, Samsung, Sony och några ställen till... flyttar till Tjeckien om två veckor för att jobba... vafan gjorde det att mina betyg var värdelösa, när jag nu äger ett hus i Tjeckien, pratar fem språk och tjänar förmodligen fyra-fem gånger mer än vad många av er gör per månad.

Häng inte upp dig på det. Det går över.
    Svensk skola suger ju för övrigt.

• Anonym
    Tobias1980 skrev 2010-09-07 20:34:41 följande:
    Jag blir så trött.

Jag har skolkat en och en halv termin ungefär när jag gick på gymnasiet. För jag hatade att vara där.

Sen tog jag studenten (vilken jag inte var på - för jag trivdes inte i skolan)

Några veckor senare började jag på högskolan, hade VG i samtliga kurser när jag gick ut, för utom "Ekonomistyrning" för där hade vi en idiotisk gymnasielärare som reagerade som ni.

Nu har jag jobbat på IBM, Microsoft, HP, EDS, Samsung, Sony och några ställen till... flyttar till Tjeckien om två veckor för att jobba... vafan gjorde det att mina betyg var värdelösa, när jag nu äger ett hus i Tjeckien, pratar fem språk och tjänar förmodligen fyra-fem gånger mer än vad många av er gör per månad.

Häng inte upp dig på det. Det går över.
    Svensk skola suger ju för övrigt.
    Ja och så blir det för ALLLLLLA som skolkar mycket! Utan undantag!
  • Minomin
    Anonym skrev 2010-09-07 20:25:52 följande:

Men han missar ju fortfarande samma lektioner...

Japp. Men den skadan är ju redan skedd eller vad jag ska säga =)

Men visar det sig att han drog ner på stan och stod utanför Systembolaget och fiskade efter öl är problemet större än en missad lektion tycker jag.
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:37:55 följande:
    Japp. Men den skadan är ju redan skedd eller vad jag ska säga =)

Men visar det sig att han drog ner på stan och stod utanför Systembolaget och fiskade efter öl är problemet större än en missad lektion tycker jag.
    Jo, men i ditt exempel var det ju lira fotboll eller sticka in till stan. 
  • asif
    Anonym skrev 2010-09-07 20:13:08 följande:
    Haha ja, jag kommer inte flippa ur om dom skolkar, jag kommer snarare att bli orolig om dom inte gör det ^^
    Anonym (..) skrev 2010-09-07 19:58:50 följande:
    Det är lite svårt att nå upp till målen om man skolkar.. Vet inte hur gammal du är, men det betygssystem vi har nu är mer baserat på kunskap än vad det förra var..
     Jag är 20 år, så det är inte alltför längesen jag gick i skolan ^^

Kom tillbaka när du har fattat innebörden av skolplikt och ansvar då!

Ts, ta reda på vad han gjorde när han skolkade, var det en planerad handling eller ett infall med hjälp av kompisen?
    Han kanske har en vettig förklaring till varför han gjorde som han gjorde. Var det första gången tycker jag inte man ska ta så hårt på det utan ta en diskussion om att det inte är ok. Händer det fler gånger så är det dags för indragning av mobiler och datorer..
  • Minomin
    Anonym skrev 2010-09-07 20:39:37 följande:
    Jo, men i ditt exempel var det ju lira fotboll eller sticka in till stan. 
    Citerar mig själv:

Jag tycker skillnaden är stor om det visar sig att det var överlagt och att dom hade en plan för vad dom skulle göra. Det under förutsättning att planen var nåt icke-bra såklart.
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:23:08 följande:
    Jag tycker skillnaden är stor om det visar sig att det var överlagt och att dom hade en plan för vad dom skulle göra. Det under förutsättning att planen var nåt icke-bra såklart.

Har jobbat som butikskontrollant många år, och det var mer än vardagsmat att gripa skolkande skolbarn (åldrar 11-17 år) vars föräldrar inte hade en aning om vad dom gjorde (men visste ofta att det skolkades).

Jag skulle bli mer upprörd om min son skolkade och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll =)

Och du avslutar ju med "jag skulle bli mer upprörd om min son skolkande och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll."

Då får ju i alla fall jag intrycket av att det var åka in till stan biten som var nåt icke-bra.

• Minomin
    Anonym skrev 2010-09-07 20:45:45 följande:

Och du avslutar ju med "jag skulle bli mer upprörd om min son skolkande och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll."

Då får ju i alla fall jag intrycket av att det var åka in till stan biten som var nåt icke-bra.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så klurigt med mina inlägg, och jag ämnar inte förstöra tråden genom att förklara för (bara) dig en gång till hur jag menar med skillnaden vad man faktiskt gjorde när man skolkade betyder för mig.
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:48:10 följande:
    Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så klurigt med mina inlägg, och jag ämnar inte förstöra tråden genom att förklara för (bara) dig en gång till hur jag menar med skillnaden vad man faktiskt gjorde när man skolkade betyder för mig.
    Är bara så trött på föräldrar som håller sina barn om ryggen när de skolkar. 
  • Anonym (Gabi)

När jag var 16 så skolkade jag en hel termin med vänner. Är 20 och har inte gått ut gymnasiet.

Svar på tråden min pojke skolkade idag