• Anonym

min pojke skolkade idag

Men herregud, det handlar ju om EN lektion!! Vem har inte skolkat i högstadiet? Själv skippade jag nån lektion varannan dag och ibland hela dagar. Hade det inte heller så lätt i skolan, men sista halvåret i nian så skärper man till sig och då brukar dde fixa sig me betyg å grejer...

• Anonym

Förklara för honom att man, när man börjar bli stor har både rättigheter och skylidgheter.

Man har skolplikt osv.

Gör man det man ska (går i skolan, gör läxor, passar tider) kan man dessutom få förmåner som datatid eller mobiltelefon pengar, tid framför datorn/tnv eller vad det nu kan vara.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 19:55:31 följande:
    Men herregud, det handlar ju om EN lektion!! Vem har inte skolkat i högstadiet? Själv skippade jag nån lektion varannan dag och ibland hela dagar. Hade det inte heller så lätt i skolan, men sista halvåret i nian så skärper man till sig och då brukar dde fixa sig me betyg å grejer...

Hö hö hö!

Det fixar sig alltid med betyg å grejer. Du låter som en bra förebild för dina barn!

• Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:00:43 följande:
    Min första tanke var: Vad gjorde han när han skolkade?

Var det planerat sedan innan, eller ett infall?

Visste dom vad dom skulle göra istället, eller fördrev dom bara tiden?

Vad spelar det för roll?

/Nyfiken lärare

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 20:02:14 följande:

Vad spelar det för roll?

/Nyfiken lärare

Jag menar: Vad är det för skillnad?

/ Nyfiken och virrig lärare

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 19:57:46 följande:

Hö hö hö!

Det fixar sig alltid med betyg å grejer. Du låter som en bra förebild för dina barn!

Haha ja, jag kommer inte flippa ur om dom skolkar, jag kommer snarare att bli orolig om dom inte gör det ^^
    Anonym (..) skrev 2010-09-07 19:58:50 följande:
    Det är lite svårt att nå upp till målen om man skolkar.. Vet inte hur gammal du är, men det betygssystem vi har nu är mer baserat på kunskap än vad det förra var..
     Jag är 20 år, så det är inte alltför längesen jag gick i skolan ^^

• Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 20:13:08 följande:
    Haha ja, jag kommer inte flippa ur om dom skolkar, jag kommer snarare att bli orolig om dom inte gör det ^^
    Anonym (..) skrev 2010-09-07 19:58:50 följande:
    Det är lite svårt att nå upp till målen om man skolkar.. Vet inte hur gammal du är, men det betygssystem vi har nu är mer baserat på kunskap än vad det förra var..
     Jag är 20 år, så det är inte alltför längesen jag gick i skolan ^^

Flippa ur? För att man säger att det inte är ok?

• Anonym
    Cornellia skrev 2010-09-07 20:17:00 följande:
    Oj, i vår skola var det väldigt tydligt, dom som skolkade fick dåliga betyg eller inga betyg alls, dom som inte skolkade fick bättre resultat. 
    Jag skulle inte heller "flippa ur" om dom skolkade, men det skulle garanterat bli konsekvenser för dem.

(nu har jag visserligen inga barn men ni fattar )
    Beror väl på hur mycket man skolkar... är det nån lektion här och där och man ändå jobbar ikapp det man missat sen så är det ju ingen större skada skedd.. =)

Men ja, jag skulle nog ge dem konsekvenser om det kom till min kännedom att de skolkade.

Jag kunde vara så pass ärlig mot mamma att jag sa att jag orkar verkligen inte gå på sista lektionen, så jag kommer hem tidigt. Hon blev kanske lite besviken, men inget mer än då. Men det dåliga samvetet man får är egentligen straff nog ;D

Hursomhelst så visst, jag hade inga toppenbetyg, men jag hade inte heller en hög med IG.. ^^ 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-09-07 20:19:21 följande:
    Beror väl på hur mycket man skolkar... är det nån lektion här och där och man ändå jobbar ikapp det man missat sen så är det ju ingen större skada skedd.. =)

Men ja, jag skulle nog ge dem konsekvenser om det kom till min kännedom att de skolkade.

Jag kunde vara så pass ärlig mot mamma att jag sa att jag orkar verkligen inte gå på sista lektionen, så jag kommer hem tidigt. Hon blev kanske lite besviken, men inget mer än då. Men det dåliga samvetet man får är egentligen straff nog ;D

Hursomhelst så visst, jag hade inga toppenbetyg, men jag hade inte heller en hög med IG.. ^^

Men "får" man skolka en gång. Så blir det ju lätt mer och mer.

Mer som ska tas igen och det blir tråkigare och svårare med skolan. Och mer skolk.

• Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:23:08 följande:
    Jag tycker skillnaden är stor om det visar sig att det var överlagt och att dom hade en plan för vad dom skulle göra. Det under förutsättning att planen var nåt icke-bra såklart.

Har jobbat som butikskontrollant många år, och det var mer än vardagsmat att gripa skolkande skolbarn (åldrar 11-17 år) vars föräldrar inte hade en aning om vad dom gjorde (men visste ofta att det skolkades).

Jag skulle bli mer upprörd om min son skolkade och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll =)

Men han missar ju fortfarande samma lektioner...

• Anonym
    Tobias1980 skrev 2010-09-07 20:34:41 följande:
    Jag blir så trött.

Jag har skolkat en och en halv termin ungefär när jag gick på gymnasiet. För jag hatade att vara där.

Sen tog jag studenten (vilken jag inte var på - för jag trivdes inte i skolan)

Några veckor senare började jag på högskolan, hade VG i samtliga kurser när jag gick ut, för utom "Ekonomistyrning" för där hade vi en idiotisk gymnasielärare som reagerade som ni.

Nu har jag jobbat på IBM, Microsoft, HP, EDS, Samsung, Sony och några ställen till... flyttar till Tjeckien om två veckor för att jobba... vafan gjorde det att mina betyg var värdelösa, när jag nu äger ett hus i Tjeckien, pratar fem språk och tjänar förmodligen fyra-fem gånger mer än vad många av er gör per månad.

Häng inte upp dig på det. Det går över.
    Svensk skola suger ju för övrigt.
    Ja och så blir det för ALLLLLLA som skolkar mycket! Utan undantag!
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:37:55 följande:
    Japp. Men den skadan är ju redan skedd eller vad jag ska säga =)

Men visar det sig att han drog ner på stan och stod utanför Systembolaget och fiskade efter öl är problemet större än en missad lektion tycker jag.
    Jo, men i ditt exempel var det ju lira fotboll eller sticka in till stan. 
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:23:08 följande:
    Jag tycker skillnaden är stor om det visar sig att det var överlagt och att dom hade en plan för vad dom skulle göra. Det under förutsättning att planen var nåt icke-bra såklart.

Har jobbat som butikskontrollant många år, och det var mer än vardagsmat att gripa skolkande skolbarn (åldrar 11-17 år) vars föräldrar inte hade en aning om vad dom gjorde (men visste ofta att det skolkades).

Jag skulle bli mer upprörd om min son skolkade och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll =)

Och du avslutar ju med "jag skulle bli mer upprörd om min son skolkande och åkte in till stan än om han skolkade och gick till fotbollsplanen och lirade boll."

Då får ju i alla fall jag intrycket av att det var åka in till stan biten som var nåt icke-bra.

• Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 20:48:10 följande:
    Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så klurigt med mina inlägg, och jag ämnar inte förstöra tråden genom att förklara för (bara) dig en gång till hur jag menar med skillnaden vad man faktiskt gjorde när man skolkade betyder för mig.
    Är bara så trött på föräldrar som håller sina barn om ryggen när de skolkar. 
  • Anonym
    Minomin skrev 2010-09-07 21:07:00 följande:
    Och det gör jag menar du? Var i mina inlägg skriver jag det?

Jag menar precis det motsatta. Skolk är upprörande. Överlagt skolk med ett dåligt substitut är än mer upprörande och behöver tas omhand på ett annat sätt.
    Då förstår jag definitivt inte vad det spelar för roll vad man gjorde när man skolkade. Om 
  • Anonym
    asif skrev 2010-09-07 20:40:44 följande:
    Kom tillbaka när du har fattat innebörden av skolplikt och ansvar då!

Ts, ta reda på vad han gjorde när han skolkade, var det en planerad handling eller ett infall med hjälp av kompisen?
    Han kanske har en vettig förklaring till varför han gjorde som han gjorde. Var det första gången tycker jag inte man ska ta så hårt på det utan ta en diskussion om att det inte är ok. Händer det fler gånger så är det dags för indragning av mobiler och datorer..
    Kom tillbaka? Varför det?
  • Anonym
    asif skrev 2010-09-07 22:41:03 följande:
    eftersom du uppenbarligen inte förstår innebörden av skolplikt och skolk så bör du således gå klart skolan.
    Med tanke på att jag har gått klart skolan och fick betyg så känner jag inte att jag har någon anledning att "komma tillbaka" ^^
  • Anonym
    Anonym (Ansvaret?) skrev 2010-12-14 13:21:18 följande:
    Gammal tråd,men ändå...Mitt barn skolkar från just en lektion-har gjort det nu i 9 veckor och jag har ganska nyligen fått reda på det,genom en annan förälder!Mitt barn har magont varje vecka pga ämnet!Ingen personal ser till att hämta mitt barn,som hänger runt skolan,istället för att gå till klassen.Jag har skrivit brev till skolan-inget svar.
    Nu ska jag ta ledigt från mitt jobb,för att hämta mitt barn från skolgården och ta ...  till klassen!
    VEMS ÄR ANSVARET?....har haft ofantliga diskussioner med mitt barn om hur viktigt det är att delta/vara närvarande och tagit bort privilegier hemma,hotat med att jag ska komma dit-hur pinsamt det vore osv,men ändå händer detta igen och igen...UNDRAR DÅ...FINNS DET INGEN PERSONAL PÅ HELA SKOLAN,SOM TÄNKER OCH UNDRAR,VARFÖR EN ELEV ÄR PÅ SKOLGÅRDEN OCH INTE PÅ SIN LEKTION?Någon måste ju se ut genom dess 100-tals fönster i en utav Sveriges största skolor!!Eller är det mitt ansvar,som arbetande förälder att se till att mitt barn går på lektionen???
    Hur gammalt är ditt barn?

Jag tycker att det är allvarligt att skolket har pågått så länge utan att du har fått veta! Sa de inget om detta på utvecklingssamtalet?

Jag, som lärare, skulle mycket gärna vilja veta om ett barn inte vill gå på mina lektioner, så till den milda grad att den får "ont i magen" av mina lektioner. Annars kan man ju inte ändra på det som är jobbigt för eleven.

Ger du tillbaka barnets privilegier trots att han/ hon fortsätter skolka? Om så inte är fallet är det väldigt oroande, tycker jag! Är något så illa på den lärarens lektioner att man struntar i alla sina privilegier, skulle jag absolut forska efter vad det är som händer.

Väldigt dåligt att ingen har svarat på ditt brev till skolan. Skicka igen och bifoga gärna mailet till rektorn så kanske läraren tar sig tid att svara, samt att rektorn vet vad som händer!

Hur har det bestämts att du ska ta barnet till skolan? Har ni haft ett möte då ni har diskuterat detta? Har de då inte förklarat varför de vill att du ska ta dit barnet?

Om ditt barn går i låg- mellanstadiet tycker jag att det är mycket märkligt att ingen har sett barnet gå ensamt och inte ha varit med på lektionerna. Hör genast av dig!

Går barnet på högstadiet är det inte lika konstigt, tycker jag. Har jag lektion har jag inte tid att titta ut genom fönstret efter förlupna elever och om jag nån gång måste lämna klassen för att kopiera eller liknande är det inte läge att börja prata med andra elever om vad de gör/ inte gör. Det gäller att snabba sig tillbaka till lektionerna. Är det dessutom en stor skola kan man omöjligt veta alla olika elevers scheman, om de ska till gympan, om de har rast eller om de ska till tandläkaren eller liknande.

Det är jättetrist att vi inte har större resurser i skolan, så att vi kan se till att alla elever är där de ska. Som det är nu känner man hela tiden att man inte räcker till med att hjälpa eleverna.
    Därför behöver vi hjälp av föräldrarna, som mha belöningar eller liknande kan få sina barn på plats. Ofta kan vetskapen om att mamma/ pappa kommer till skolan vara tillräckligt avskräckande.
    Mitt tips till dig är att du pratar med skolan om hur ni på bästa sätt kan hjälpas åt för att få ditt barn till skolan.

Om du känner dig maktlös över att få ditt barn till skolan, tänk på att lärarna har kanske 20 till elever i varje klass som de ska ta ansvar för och försöka hjälpa. Ibland går det superbra, men ibland behöver man hjälp av föräldrarna. Tänk på att lärarna jobbar för att se till att ditt barn har det bra och lär sig något, inte för att du/ ditt barn ska ha det så jobbigt som möjligt!
Svar på tråden min pojke skolkade idag