Inlägg från: Anonym (hur gör man?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hur gör man?)

min pojke skolkade idag

Fick ett samtal idag från min sons klassföreståndare. Han går i sjuan och på sista lektionen dök han inte upp. Han och en annan kille skolkade. Hans kompis har skolkat flera gånger tidigare och hans mamma har varit på skolan ett par gånger.

Jag försöker inte på något sätt skylla min sons skolkande på hans kompis, jag bara undrar hur jag bäst ska hantera detta. Jag har pratat med min pojke och jag hoppas att han förstår även om han försöker spela tuff och låtsas att det är något coolt han gjort.

Till saken hör att han inte har det helt lätt för sig i skolan så han har verkligen inte råd att skolka. Både vi och hans lärare har uppfattat det som att han trivs i sin nya skola och nya klass och vi hoppas att detta var en engångs-grej. Men man vet ju aldrig och därför vill jag gärna höra hur andra hanterat sådana här händelser.

• Svar på tråden min pojke skolkade idag
  • Anonym (hur gör man?)
    Minomin skrev 2010-09-07 20:00:43 följande:
    Min första tanke var: Vad gjorde han när han skolkade?

Var det planerat sedan innan, eller ett infall?

Visste dom vad dom skulle göra istället, eller fördrev dom bara tiden?
    Nej det var inte planerat. Den andra killen sa att han inte tänkte gå på lektionen utan gå på stan i stället och min grabb hängde på. Han ville visa sig tuff (kompisens storebror skolkar en hel del och tyvärr ser min pojke upp till honom).

Vi har pratat om hur viktigt det är att man inte ställer till det för sig i skolan eftersom det blir väldigt svårt att fixa allt i nian sen. Vill man kunna jobba med det man vill så börjar ju vägen till målet redan nu. Han vet vad han vill jobba med så jag hoppas att han förstår.

Har pratat med honom att lärarna faktiskt ringer hem samma dag om man skolkar. Vi kommer alltid att få veta liksom. Jag har också sagt att om han gör om det så ryker TVspelet under en tid.
  • Anonym (hur gör man?)
    Anonym (Gabi) skrev 2010-09-07 20:55:07 följande:
    När jag var 16 så skolkade jag en hel termin med vänner. Är 20 och har inte gått ut gymnasiet.
    var det ingen som reagerade? Kontaktades dina föräldrar? Här har skolan policyn att man ringer föräldrarna samma dag, det känns ju jättebra eftersom det då inte kan pågå utan att vi vet om det.

Du har alltså inte gått ut gymnasiet, pluggar du nu?
  • Anonym (hur gör man?)

Jaha, jag var visst inte tydlig nog igår för idag hände det igen. Fick ett samtal från skolan att min son och hans kompis överhuvud taget inte dykt upp på skolan idag.

Jag letade rätt på dem (hemma hos kompisen), deras förklaring var att de missat bussen vilket jag inte tror ett ögonblick på. Jag var tvärförbannad och körde dem till skolan där vi gick in tillsammans (grabbarna tyckte det var onödigt att jag följde med) och letade upp deras lärares kontor där jag "överlämnade" dem.

Min man och jag har nu diskuterat fram en lista med konsekvenser i sex steg, hoppas att det hjälper.
    Listan innehåller flera av de tips jag fått här, tack så mycket!

Svar på tråden min pojke skolkade idag