• Anonym (ss)

Vad krävs för att få hallux valgus op?

måste man ha ont av det ständigt eller räcker det med att man inte kan använda alla skor (smärta i vissa) och förstör dom?

• Svar på tråden Vad krävs för att få hallux valgus op?
  • Minomin

Skulle gissa på att det krävs att du har dagliga besvär trots fotriktiga skor osv. Har du varit hos en läkare?

• Anonym (ss)

Nej jag har inte sökt läk för det, vill just nu ha ett par fina klackskor men inser än en gång att de inte går, vilket så klart är jätte tråkigt. Vela därför ha lite info om det.

• MrsMommy

I hear ya, sister! Har inte kunnat gå ordentligt i högklackat någonsin, surt! Hänger på här och väntar på svar!

• Anonym (ss)

Ja INGEN som har fått hjälp av sjukvården??

• Heavenlyfaith

Jag väntar på operation...
    Gick till min husläkare och berättade att jag enormt ont, vilket är endast sanning. Vissa dagar har jag kryckor.
    Han skrev genast remiss till ortoped.
    Själv har jag inte så krångligt rent estetiskt på foten men den blir ju värre hela tiden.

Hade jag haft det som ni har men inte ont så skulle jag nog dra en nödlögn om att det faktiskt värker för att få operationen. Det där verkar besvärligt nog! 

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Anonym (Ska opereras)

Jag har fått godkännande och ska nu planeras in för operation av min hallux valgus på höger fot.
    Har en typ av hallux valgus som är medfödd så min fot (tå) började se lite annorlunda ut redan i tioårsåldern ungefär. I början var det inga större bekymmer men med åren har knölen och nu även felvinklingen tilltagit och nu har jag svårt att hitta skor överhuvudtaget. Mer eller mindre alla skor trycker och några timmars promenad i exempelvis affärer gör att jag får värk.

Min op blir rätt omfattande med osteotomi - dvs de sågar av ett ben i foten för att räta upp felvinklingen. Uppemot tre månaders sjukskrivning och intern fixation med skruv blir det. Har velat hit och dit men nu är det såpass illa att jag måste få det ordnat så jag kan köpa skor, och inte minst röra mig, som jag vill utan att få värk.

• MrsMommy
    Anonym (Ska opereras) skrev 2010-12-06 23:32:13 följande:
    Jag har fått godkännande och ska nu planeras in för operation av min hallux valgus på höger fot.
    Har en typ av hallux valgus som är medfödd så min fot (tå) började se lite annorlunda ut redan i tioårsåldern ungefär. I början var det inga större bekymmer men med åren har knölen och nu även felvinklingen tilltagit och nu har jag svårt att hitta skor överhuvudtaget. Mer eller mindre alla skor trycker och några timmars promenad i exempelvis affärer gör att jag får värk.

Min op blir rätt omfattande med osteotomi - dvs de sågar av ett ben i foten för att räta upp felvinklingen. Uppemot tre månaders sjukskrivning och intern fixation med skruv blir det. Har velat hit och dit men nu är det såpass illa att jag måste få det ordnat så jag kan köpa skor, och inte minst röra mig, som jag vill utan att få värk.
    Det där låter som jag, började också få problem i 10-årsåldern. Vet inte när jag ska kunna vara sjukskriven i 3 månader bara.... Skulle vilja operera båda fötterna i längde, men jag antar att de bara tar en i taget, eller?
    Vet någon hur säkert det är att det blir bättre? För några år sedan fick jag höra att det var lika stor risk/chans att det blev likadant, bättre eller sämre, och med de oddsen vågar jag inte chansa...
  • Anonym (Ska opereras)
    MrsMommy skrev 2010-12-07 07:32:15 följande:
    Det där låter som jag, började också få problem i 10-årsåldern. Vet inte när jag ska kunna vara sjukskriven i 3 månader bara.... Skulle vilja operera båda fötterna i längde, men jag antar att de bara tar en i taget, eller?
    Vet någon hur säkert det är att det blir bättre? För några år sedan fick jag höra att det var lika stor risk/chans att det blev likadant, bättre eller sämre, och med de oddsen vågar jag inte chansa...
    Då har du säkert också den medfödda/ärftliga varianten av Hallux valgus. Har du reflekterat över om det är fler i släkten som har samma fotproblem? I min familj är det både min mor och en av mina mostrar som har Hallux valgus-problematik men den är mest uttalad hos mig.
    Längden på sjukskrivningen är svår att sia om, enligt läkaren är vissa uppe och jobbar redan efter 6 veckor, men han sa att räkna med tre månaders sjukskrivning så blir jag i slutändan mest troligt positivt överraskad Flört
    Nej, det är inte kul att bli sjukskriven, men det är priset man får betala för att få det åtgärdat.
    Ingen operation kommer med hundraprocentig garanti, men varianten jag ska göra (osteotomi) ger i regel alltid en förbättring. Den varianten där man bara "filar ner" själva knölen vid tåleden är en variant som förekommer och där ser man att det inte är alltför ovanligt med re-operation om ett antal år. Vilken variant som tillämpas som operationsmetod beror lite på graden av besvären etc. De gör inte osteotomi om inte felvinklingen överstiger ett visst antal graders felvinkling.
  • Sessie82

Jag tog båda fötterna för 2 somrar sen.
    Va gipsad på båda i 8 veckor, ingen rolig sommar, haha.
    Men värt de.
    Visserligen är jag missnöjd me ena foten, den kunde dom gjort bättre.
    Men andra e helt perfekt.

Svar på tråden Vad krävs för att få hallux valgus op?