• Anonym (ss)

Vad krävs för att få hallux valgus op?

måste man ha ont av det ständigt eller räcker det med att man inte kan använda alla skor (smärta i vissa) och förstör dom?

• Svar på tråden Vad krävs för att få hallux valgus op?
  • Anonym (ortoped)

det finns över hundra metoder beskrivna för att operera hallu valgus. Att det finns så många sätt är ett solklart tecken på attdet inte finns EN jättebra metod. Då skulle alla förstås göra på samma sätt. 30 % av patienterna är inte helt nöjda efter operationen. 

det är inte snålhet som gör att vi avråder från operation om man bara har svårt att hitta snygga skor. Det är en smärtoperation. För att det ska vara värt att ta risken måste man helt enkelt ha ont nog.

opererar man ska man definitvt göra en osteotomi, alltså såga av benet, metatarsale 1. vanligaste sättet är enligt  chevron http://www.google.se/imgres?imgurl=http://farm4.static.flickr.com/3648/3350705552_dfda522daa.jpg&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/northcoastfootcare/3350705552/&h=202&w=310&sz=14&tbnid=tWmcM8SD8RwdxM:&tbnh=76&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Dchevron%2Bosteotomy&zoom=1&q=chevron+osteotomy&usg=__9wdZtLz7UenpXvaf10YVdi1xjX8=&sa=X&ei=BjoNTfarG4b4sgb1ociDDQ&ved=0CCkQ9QEwAQ

jag låser med skruv, men det finns de som inte skruvar och det lär funka bra. 

• Fantasia78

Jag har inte fullt så ont att jag valt att operera (hittills åtminstone). Men jag har fått en klar förbättring och oftast smärtfritt genom att använda en nattskena på stortån (en på vänster fot och en på höger). Har nog också den ärftliga varianten, för vänstertån började se lite smått vinklad ut redan när jag var 10-11 år.

Om ni vill se en bild på en skena: sök på "nattbandage hallux valgus" så hittar ni nog ungefär det jag menar. (Tror inte man får göra reklam här på FL, så jag skickar inte med någon länk.)

Sedan lär det också finnas övningar man kan göra för att få musklerna att bli starkare etc.

Mitt problem just nu är dock att (framför allt den ena) foten har blivit instabil, vilket innebär att den rätt vad det är kan vika sig när jag är ute och går, om foten hamnar i en viss vinkel.
    Gråter

• Anonym (Jaaaag)
    MrsMommy skrev 2010-12-07 07:32:15 följande:
    Det där låter som jag, började också få problem i 10-årsåldern. Vet inte när jag ska kunna vara sjukskriven i 3 månader bara.... Skulle vilja operera båda fötterna i längde, men jag antar att de bara tar en i taget, eller?
    Vet någon hur säkert det är att det blir bättre? För några år sedan fick jag höra att det var lika stor risk/chans att det blev likadant, bättre eller sämre, och med de oddsen vågar jag inte chansa...
    Sjukskrivning vid operation av Hallux brukar vara i upp till sex veckor (vid jobb med mycket gående och stående) och lägre vid mer stillasittande arbete. Det finns så klart avvikelser, men detta är standard enligt Försäkringsmedicinskt beslutsstöd som både läkare och FK ska "rätta sig efter".
  • Catgodess

Blev opererad för åkomman för ett antal år sedan, har ärftlig hallux valgus så det är inget jag fått genom dåliga skor. Fick remiss eftersom knölarna inte bara gjorde ont utan också ledde till ledinflammationer av och till. Har dessutom opererat tailors syndrom, dvs knölar på lilltåleden. Inte kul att vara gipsad och sjukskriven och det finns inga 100% garantier på att eländet inte kommer tillbaka men så här i efterhand var det värt det.
    Kan också tillägga att om någon tror att man får perfekta fötter efteråt får vederbörande nog tänka om, som alla operationer leder det till en viss ärrbildning. 

• Anonym (Opererad)

Hej,

Jag har medfödd halux valgus. Jag gick till VC 2009 och visade upp mina fötter och där började än så länge två års resa. Jag opererade först höger fot som blev helt misslyckad (fick mer ont, blev stel och tån var sne och knölen större). Då gick jag i skolan, var hemma tre dagar efter operationen. Gick med stift i foten och kryckor i  ca 1½ månad.

2010 opererade jag vänster fot ny läkare ny metod med en inopererad skruv, gick på kryckor en månad (gipsskena på foten). Slutet av året tog jag ut skruven då den känndes obekväm. Gick med kryckor i några dagar efter det igen. Foten är nu helt bra igen och jag kan gå på tå, springa, gå utan att få det minsta ont, snacka om lyx! (bara höger fot som stoppar mig)

2011 operade jag om höger fot igen samma läkare som vänster foten och samma metod. Nu jobbar jag så jag var hemma en månad från jobbet, gick med kryckor under hela den tiden då jag hade gipsskena. Har en skruv i foten jag vill ta bort igen till vintern. Men kan redan nu springa, gå på tå osv. Det som är lite jobbigt är att jag inte har fått tillbaka musklerna i vristen än. SÅ den blir ofta trött och värker lite. Men nu är båda fötterna såå fina och jag längtar till nästa sommar då jag kommer i alla fina skor utan värk och skav!

Tycker VC har lyssnat på mig och jag fick hjälp med än gång. När jag läser det jag skrivit här över så verkar det så smidigt och som att det inte har varit jobbigt alls. Men det har verkligen inte varit en dans på rosor även fast jag är envis och vill ha friska fötter fort. Första operationen gjorde så ont att jag lätt hade kunnat hoppat från balkongen på 10 våningen. DOm andra operationerna var bättre och hade inte lika ont. Men trots alla tårar, all värk, ingen sömn så var det värt det! Var ända minut! Nu börjar mitt liv på riktigt! Utan värk i fötterna som stoppar mig från promenader, joggingrundor, shopping m.m.

Fråga gärna om det är nått ni undrar, detta råkade bli lite långt.. Oskyldig

• Anonym
    Catgodess skrev 2011-05-21 14:40:11 följande:
    Blev opererad för åkomman för ett antal år sedan, har ärftlig hallux valgus så det är inget jag fått genom dåliga skor. Fick remiss eftersom knölarna inte bara gjorde ont utan också ledde till ledinflammationer av och till. Har dessutom opererat tailors syndrom, dvs knölar på lilltåleden. Inte kul att vara gipsad och sjukskriven och det finns inga 100% garantier på att eländet inte kommer tillbaka men så här i efterhand var det värt det.
    Kan också tillägga att om någon tror att man får perfekta fötter efteråt får vederbörande nog tänka om, som alla operationer leder det till en viss ärrbildning. 
    Lite ärr gör inte mycket, har ju fått "fina" fötter på ett annat sätt. Genom att slippa smärtan  
    Har dina knölar kommit tillbaka? Börjar tån vandra inåt igen? 
  • Fantasia78

Hej igen... Ni som har erfarenhet av hallux valgus: har någon av er haft problem med att foten blev instabil i viss vinkel, t ex att den viker sig (när foten hamnar i denna vinkel) när man är ute och går?

Har ni tips om vad man kan göra? Ska förstås kontakta läkare men behöver veta lite mer för att få en bra diskussion med läkaren. Gå gärna in på denna tråd så får ni veta mer:

www.familjeliv.se/Forum-24-95/m59078604.html

Tackar på förhand!

• Anonym (Opererad)
    Fantasia78 skrev 2011-05-21 16:25:03 följande:

Hej igen... Ni som har erfarenhet av hallux valgus: har någon av er haft problem med att foten blev instabil i viss vinkel, t ex att den viker sig (när foten hamnar i denna vinkel) när man är ute och går?

Har ni tips om vad man kan göra? Ska förstås kontakta läkare men behöver veta lite mer för att få en bra diskussion med läkaren. Gå gärna in på denna tråd så får ni veta mer:

www.familjeliv.se/Forum-24-95/m59078604.html

Tackar på förhand!

Läste din andra tråd men vill gärna svara anonymt.

Jag har fått så min min nyopererade fot nu. Jag stukar den hela tiden typ. Men har aldrig ramlat helt utan hinner alltid rädda mig själv precis innan. Jag har bara tänkt att det beror på att mina muskler i vaden/vristen är försvagade och att jag går på utsidan foten än (vana sedan jag gick med gipsskena). Så har även min balans blivit riktigt dålig och har fått tips från gymmet att stå på balansbrädan. Så jag hoppas kunna träna bort det.

Men om jag fattade det rätt så har du Inte opererat dig än? Fast innan jag operarade mig så hade jag rätt kass balans efter som stor tårna gick inåt och man behöver ha jämnvikt över hela foten för att få bra balans.
  • Fantasia78
    Anonym (Opererad) skrev 2011-05-21 16:31:10 följande:
    Läste din andra tråd men vill gärna svara anonymt.

Jag har fått så min min nyopererade fot nu. Jag stukar den hela tiden typ. Men har aldrig ramlat helt utan hinner alltid rädda mig själv precis innan. Jag har bara tänkt att det beror på att mina muskler i vaden/vristen är försvagade och att jag går på utsidan foten än (vana sedan jag gick med gipsskena). Så har även min balans blivit riktigt dålig och har fått tips från gymmet att stå på balansbrädan. Så jag hoppas kunna träna bort det.

Men om jag fattade det rätt så har du Inte opererat dig än? Fast innan jag operarade mig så hade jag rätt kass balans efter som stor tårna gick inåt och man behöver ha jämnvikt över hela foten för att få bra balans.
    Det stämmer. Jag har inte opererat mig än, och vill helst undvika det. Det är ju nu när jag ramlar (p g a instabil fot) som jag får ont. En stor del av tyngden när jag ramlar hamnar ju på stortåleden, just i den fot där jag har mest problem med hallux valgus. Annars har jag nästan inte haft någon värk sedan jag började med nattskena (eller ortos som det kallas på fackspråk). Nattskenan rätar ut tån, och det känns mycket bättre när man haft den på över natten. Smärtan har i princip försvunnit, men kan komma tillbaka om jag går och står en hel dag, eller t ex är ute och shoppar i 4-6 timmar eller så. Så jag får försöka undvika heldagspass ute på stan.
    Tränar genom att simma, och ska fortsätta träna balans på wii balansbräda tänkte jag. Där finns en massa övningar för just balansen.

Här är några förresten en bra länk med övningar som jag tänkte testa:
    http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/underben--fot/kronisk-instabilitet.aspx
    Har även sett övningar som är bra vid hallux valgus. Ska se om jag kan plocka fram dem också.

Denna artikel verkar också bra:
    http://www.footballspeedacademy.com/hyperpronation-i-fotled-och-overbelastningsskador
  • Catgodess
    Anonym skrev 2011-05-21 14:56:23 följande:
    Lite ärr gör inte mycket, har ju fått "fina" fötter på ett annat sätt. Genom att slippa smärtan  
    Har dina knölar kommit tillbaka? Börjar tån vandra inåt igen? 
    Nä mina tår ligger kvar i korrigerat läge tack o lov, de fick inopererade skruvar och jag hade gips på båda fötterna när de opererades. Var samma trevlige ortoped som gjorde båda fötterna under en o samma vår först vänstern och när den hade läkt högern så det blev många veckor med gips o kryckor. Ärren har bleknat så nu tänker jag inte så mycket på dem och är väldigt noga när jag köper skor så att det inte blir några som kan förstöra det fina resultatet.
    Måste säga att förutom första dygnet hade jag inte speciellt ont heller.
  • Anonym (Ska opereras)

Nu är jag opererad, så mitt "namn" här är lite inaktuellt mao :)

Det gjorde inte sååå fasligt ont att opererats, men visst - det krävdes en del smärtlindring första veckorna.
    Nu är det lite drygt två månader sedan jag opererades och såret är helt läkt och jag använder vanliga skor igen. Foten är lite svullen över leden ännu, så den är känslig för tryck - därav skor i storleken större än annars.
    Min tå är nu rak och fin, men visst - inte ser den ut som en "normal tå" ändå, foten är avgjort bredare.
    Jag slipper ha värk och det är det viktigaste :)

När andra stortån blir lika sned och ful/smärtande som högra stortån var innan operationen, då kommer jag inte tveka att låta operera den.

Jag är glad att jag opererade mig.

• Catgodess
    Anonym (Ska opereras) skrev 2011-05-21 20:47:17 följande:
    Nu är jag opererad, så mitt "namn" här är lite inaktuellt mao :)

Det gjorde inte sååå fasligt ont att opererats, men visst - det krävdes en del smärtlindring första veckorna.
    Nu är det lite drygt två månader sedan jag opererades och såret är helt läkt och jag använder vanliga skor igen. Foten är lite svullen över leden ännu, så den är känslig för tryck - därav skor i storleken större än annars.
    Min tå är nu rak och fin, men visst - inte ser den ut som en "normal tå" ändå, foten är avgjort bredare.
    Jag slipper ha värk och det är det viktigaste :)

När andra stortån blir lika sned och ful/smärtande som högra stortån var innan operationen, då kommer jag inte tveka att låta operera den.

Jag är glad att jag opererade mig.
    Rekommenderar stödstrumpor, då går svullnaden ned fortare när opsåren läkt klart :)
  • Anonym (Ska opereras)
    Catgodess skrev 2011-05-21 21:50:32 följande:
    Rekommenderar stödstrumpor, då går svullnaden ned fortare när opsåren läkt klart :)
    Tack för tipset, det har jag inte tänkt på men låter ju riktigt vettigt :)
  • N 290

Har opererat bort två knölar (motsvarande hallux valgus) på utsidan av fötterna, hur nöjd som helst!
    Kunde knappt ha på mig ens gympaskor innan och var ändå tvungen att tejpa om fötterna med kompresser och dylikt för att det gjorde så ont.
    Gjorde först ena foten, sedan den andra. Första vändan la de själva ärret på sidan av foten = inte så smart. Detta eftersom gipset och sedan skor skavde väldigt mycket på såret och det tog lång tid att läka samt att det blev lite infekterat. Andra vändan la de ärret ovanpå foten och då gick det mycket bättre.
    Hoppade omkring på kryckor i ca 4-6 veckor på varje fot.
    Har nu inga problem alls, har både fina och praktiska fötter som fungerar i vilka skor som helst.
    Tveka inte, jag rekommenderar operation varmt! Gjorde mina på Sabbatsberg för ca 10 år sedan.

Svar på tråden Vad krävs för att få hallux valgus op?