• Najje79

4 missfall.. Finns det hopp?

Vilaa: jag åt Citalopram när jag blev gravid första gången, den kunde man äta fram till 6:e månaden. Jag slutade med antidepp när vi började med IVF för 1,5 år sedan, inte för att läkarna tyckte det utan för att jag var redo, hade jag inte varit det hade jag fortsatt så länge jag kunde. Jag tror det är jätteviktigt att må bra i själen också om man försöker bli gravid.  Tycker absolut att du ska be om antidepp om du känner att du behöver, läkarna vet vilka som är säkra vid graviditeter. Kram till dig!

• Najje79

Vilaa: Min faster är barnläkare och skulle aldrig aldrig utsätta mig eller mina barn för ngn fara och hon säger att det är okej med vissa antidepp, vet inte vilka men tycker absolut att du ska ta kontakt med läkare och fråga iallafall. Visst kan det vara pms, vänta tills mensen är igång, men du kan ju fråga om det ändå så kan du få hjälp. Kram!

• Najje79

ninnin: Härligt med lyckad semester! Håller tummarna för ditt nästa försök!

lilla M: GRATTIS!!!!! Åh, vad roligt! Kramar i massor!!

• Najje79

saftochbulle: Men ändå! Du ÄR gravid just nu! Så är det! Du är med barn! Kraam!

• Najje79
    Together: Det är väldigt känsligt ämne har jag kommit på. Jag tycker du har all rätt i världen att reagera! Jag är likadan, jag kanske beklagar mig för min man när foglossningen är överjävlig, men aldrig utan att tillägga; "jag tar det så gärna, bara de kommer ut friska". Men jag skulle aldrig klaga över att vara gravid, jag är väldigt ödmjuk inför det och tar ingenting för givet. Däremot tror jag många som inte har gått igenom det vi har gjort och kämpat så hårt, kan förstå den längtan och orättvisan vi känner.

Jag kommer ihåg när vi precis hade fått vårt första MA och en kompis blev gravid bara några månader senare. Vi firade nyår ihop och hon kanske var i 7 månaden och beklagade sig hela kvällen och sa saker som att " jag fattar inte varför alla tycker det är så underbart att vara med barn, det är det värsta jag har gjort" etc etc. Och det enda jag kunde tänka på var att jag hade ca 10 dagar kvar till min bebis skulle ha fötts. Fy, vad ledsen och upprörd jag var! Hennes man tog henne avsides och gav henne en ordentlig utskällning men det hjälpte inte (vi har ingen kontakt idag...). Jag var rädd då att jag överreagerade och kände mig missunnsam....

Både jag och min man är noga med att inte prata om graviditet, symptom, bebisar etc när vi är i större sällskap för man vet aldrig vilka som går igenom det vi har gjort och hur dåligt de kanske mår, jag tänker på det ofta.

Ojojoj, vad långt det blev! Jag ville väl egentligen bara säga att du har rätt till dina känslor och åsikter och de som reagerade så starkt på det kommer aldrig att kunna förstå hur du menar... tyvärr! Kram till dig!
  • Najje79

AnnicaP: Åh, jag stod i valet och kvalet angående KUB, hade verklig ångest för det. Vi skulle få gå och göra privat (de erbjuder bara gratis KUB från 33 år och uppåt, jag är 32...), vilket skulle kosta runt 2500 (billigare med ett barn). Jag var inte heller beredd på FVP och jag kände mig jättestressad av hela situationen. Hade vi fått reda på att något av barnen (eller båda) hade DS hade det inte haft någon betydelse för oss och hade ett av barnen haft någon annan avvikelse hade vi då varit beredda att offra båda barnen vid en ev abort? Nej, blev svaret på den frågan så vi tog beslutet att inte göra KUB. hade nog inte gjort det även om det varit ett barn faktiskt.
    Så tänkte vi...

• Najje79

lillis o Mia: Hur har det gått idag??

Har nog glömt att säga att vi fick på det senaste ultraljudet reda på att det är två pojkar som ligger och sparkar därinne... nu känns det lite mer verkligt!

• Najje79
    lillis79 skrev 2012-01-24 22:16:44 följande:
    Najje79: det gick över förväntan ;) allt såg jättefint ut så nu hoppas jag spolningen gör så att jag blir gravid nästa vecka när jag har ägglossning ;). Vad roligt med tvillingar! Vilken vecka är du i? Och är de enäggs?
    Åh, håller tummarna för dig att det ska gå vägen nu! vad skönt att allt såg bra ut!

Jag är i v 27, det är tvåäggs, har gjort IVF och fick tillbaka två embryon på sista försöket. Spännande med två, även om det är lite läskigt också Glad
  • Najje79
    Tokfrans skrev 2012-01-24 22:08:52 följande:
    Hoppar gärna in här med. 
    Har haft 2 missfall (MF & MA) under 1 år och hoppas denna tog sig och håller sig kvar. (ägglossning nu den 22 jan) 
    Mamma min snackade om att jag kan vara RH-Negativ som kan ligga bakom allt eftersom hon är RH-Negativ, men ska kolla upp de om de blir ett 3de missfall.

Massa styrkekramar till er alla{#emotions_dlg.flower}
    Välkommen hit, även om det är tråkigt att du behöver komma hit (hoppas du förstår vad jag menar...)
    Har inte hört något om RH-negativ, kanske ska du ringa en infertilitetsläkare och fråga? De borde veta.
    Kramis!
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?