• Minus75

4 missfall.. Finns det hopp?

Hej tjejer!
    Nu var det länge sedan jag skrev här, men jag har faktiskt lyckats bli gravid igen! Idag är jag på v9+0 och på VUL i torsdags såg vi en liten krabat med pulserande hjärta! Både jag och sambo grät av lycka så vi missade tyvärr när krabaten viftade med armarna, men Lennart B sa det så då får vi väl tro på det! :)

Nu håller vi tummarna för att den lilla ska stanna kvar och tar blodprov för KUB på måndag och resten av KUB/NUPP den 26:e.

Hur har ni andra det?

• Minus75
    Besa skrev 2012-11-03 22:11:39 följande:

Hej anledning till hennes död är psd i magen.. Fruktansvärt, man går i nio månader sen är allt borta.. Försöker man igen får man missfall på missfall.. Gud är så ledsen så det är inte klokt men men hoppas EN VACKER DAG SÅ KANSKE DET SKA GÅ
    Usch, vad hemskt! Jag tycker att ni är starka som orkar försöka igen. Ge inte upp, en dag är det er tur!
  • Minus75
    M I M M I skrev 2012-12-15 18:27:10 följande:
    Tack pimpinellan!! Jag räknade hem det sjätte missfallet förra helgen. Jag hoppas att andra har mer tur!

Kram och god jul!
    Men, usch, Mimmi! :(
    Hopps att du kan samla dg och få en bra jul, trots det!¨
    Det är verkligen så fruktansvärt orättvist att en del av oss ska utsättas för sådant här, medan andra blir gravida och föder barn till höger och vänster! :(

Stor kram och ge inte upp!!
  • Minus75
    Pimpinellan skrev 2012-12-15 15:21:56 följande:
    Här ekar det väldigt tomt och jag tror tyvärr inte att det beror på att alla blitt gravida sen sist. Jag vill bara önska er alla som är kvar och alla som läser en riktigt

God jul!! Tomte
    God Jul till dig också!
  • Minus75

Pimpinellan: Jag förstår verkligen att du känner dig bitter. Vi har ju också blivit omsprungna av ALLA. Och då var det vi som började försöka först och de andra har redan fått minst två. Det första barnet i "gänget" som kom kändes inte bittert, bara snopet, men ju mer åren gick kändes det värre och värre för varje "Grattis" man var tvungen att kläcka ur sig. Sen ett år tillbaka vet de flesta om vår sits och de har varit så stöttande man kan begära.

Det är ju inte deras fel att de får barn och inte vi, det kan ingen göra något åt, men man kan påverka hur man beter sig. Dvs de behöver kanske inte klaga varje dag på foglossningar eller brist på nattsömn. De flesta av mina nära kompisar vet ju om detta och de andra, ja, de kan jag ju inte klaga på eftersom de inte vet nåt.

Jag har oftast blivit rätt bemött, men när folk säger "slappna av" osv, då säger jag till direkt att sådana saker vill jag inte höra, för då hade vi redan fått tio ungar....

Nu är ju jag äntligen gravid igen och längre gången än jag någonsin har varit förut (sjunde gången gillt, v 16+6 idag) och jag är verkligen inte en avslappnad och glad gravid kvinna. För det första fattar jag fortfarande inte att det är en bebis i magen, för det andra så skämtar jag hela tiden om graviditeten, men kan inte riktigt ta den till mig. Efter alla kamper känns det inte som att det är på riktigt, dvs jag väntar bara på bakslaget.

Jag har också blivit sur och bitter och hatat alla j-a mammor som bara spottar ut ungar till höger och vänster (Hade till och med en tråd här på FL som hette Kaninkokerskorna, där det var okej att vara sur och bitter av just den anledningen). Det höll dock på att äta upp mig inifrån och vi har fått jobba rätt bra för att skaffa oss ett liv som inte bara går ut på att göra barn. En sommarstuga och ett hus har det blivit sedan vi började och mycket tid och energi har lagts på dem istället för att vara arg. Vi orkade helt enkelt inte vara arga längre.

Jag hoppas verkligen att du Pimpinellan, och alla andra här inne, fortsätter att kämpa och att ni inte ger upp. Lennart B sa för länge sen till oss: "Ge inte upp, för de allra flesta funkar det till slut. Ni måste bara våga försöka igen. Det är jobbigt att försöka hela tiden, men det är det som är viktigast."

Och till slut gick det ju så här långt i alla fall. Så kom igen tjejer, ge inte upp! Svär och gorma och tillåt er själva att vara arga, men om ni har vänner ni i övrigt gillar, gör det inte inför dem. Men släpp ut det någonstans för det är inte bra att hålla det inom sig. Du Pimpinellan må ha låtit arg och bitter här, men det är ju det vi andra är till för: Att lyssna och förstå det som få andra förstår.

Det ÄR jävligt jobbigt med upprepade missfall och MA och de flesta kan nog inte ens sätta sig in i ETT. Det vore konstigt om man inte blev bitter och trött ibland. Så glad och enkel är nog ingen.

Jag hoppas att du ryar och surar och står på, men att det inte innebär att du också ger upp!
    (Vill du ha en "sparringpartner" som lyssnar och gormar med dig mer privat, så inboxa)

Ha det så fint du kan nu i mellandagarna. Hoppas att du kan vara ledig och vila upp dig något och så tar vi nya tag nästa år!
    Kram

• Minus75
    siolina skrev 2012-12-26 17:36:59 följande:
    Hej. Jag har bara fått tre missfall men jag tänkte att jag kanske kunde få skriva här ändå. Har läst lite i den där athentråden, och tänker att det låter bra, men samtidigt skulle man väl vilja höra en lite mer nyanserad berättelse. Är det någon som inte får diagnosen immunologa (?) problem?
    Kan akupunktur hjälpa om man har det? Det borde det väl kunna. Jag blir ju väldigt sällan sjuk och så, så på det viset skulle det ju kunna stämma men jag är ändå tveksam till att åka till grekland för allt verkar så dyrt och i Sverige så drivs de ju iallafall inte av samma vinstintresse så på det viset är det pålitligare.
    Hur resonerar ni? 
    Hej Siolina! Välkommen hit, även om det inte är någon rolig tråd att bli välkomnad i!

Jag har inte fått några diagnoser om immunproblem. De har inte hittat något "fel" vare sig på Sahlgrenska eller i Borås (där jag är med i Lennart Blomsqvist studie om upprepade missfall). Enligt dem så är det bara att fortsätta att försöka, vilket kan kännas tröstlöst.

Jag vet att en del har försökt med akupunktur med gott resultat, men så länge man inte är medicinskt kontrollerad är det ju alltid svårt att säga VAD det är som gör att det helt plötsligt funkar. Men man kan ju alltid testa sådana saker som akupunktur! Så länge man går till en som vet vad man gör, kan det ju inte skada? :)

Det är samma för mig: Jag blir inte heller sjuk så ofta och har ett gott allmäntillstånd med blodvärden och allt sådant, men missfall det fick jag. Sex stycken för att vara exakt. (Nu är jag gravid igen och snart i v 18) En del studier visar att vissa kvinnor är mer fertila än andra och även "sämre" ägg fäster, dvs sådana som andra kroppar rensar bort direkt. Det skulle kunna vara en förklaring, men det finns nog hur många som helst...

Har ni gjort någon missfallsutredning ännu? Om man efter den begär ut sina provresultat, kan man ju se vad det är för värden som verkar "fela". Jag har inte själv undersökt mina eftersom jag har lagt min tilltro till Lennart B, men det finns ju många duktiga här som kan hjälpa dig att reda ut vad som är vad.

Det finns väldigt många olika grenar att "snöa in på", vi valde Lennart. Dels för att han har varit bra rent mentalt för oss, dels för att vi faktiskt inte orkade ta tag i Aten-biten. Den kändes övermäktig för oss. I denna tråd finns många olika "inriktningar" och många att fråga och söka stöd hos. Alla kanske inte hänger här dagligen, men jag tror att de allra flesta är villiga att stötta dig om du har frågor.

Vi har ju alla upplevt detta hemska med upprepade missfall och vet hur jävligt det är!
  • Minus75
    siolina skrev 2012-12-27 12:11:12 följande:
    Minus 75: tack för dina ord. Och grattis till graviditeten!

Känner också att Aten verkar vara ett lite väääl stort projekt för oss just nu. Vi har gjort två ET och ett FET, och jag kanske inte bör kasta in handduken riktigt än. Vi har i och för sig gjort fyra inseminationer, varav jag blev gravid och fick missfall första gången, men sedan visade det sig att jag har stopp i ena äggledaren så vi gick över till ivf. Jag vill nog gärna lita på våra läkare på karolinska ett tag till. För inte behöver det vara kört än? Även om det är lite skumt att så få av mina ägg utvecklas som de ska. Det kanske är något fel där, men det skulle ju också kunna vara medicineringen och att doserna behöver justeras kanske.

Tredje gången gilt... Hoppas hoppas hoppas så att det ska lossna snart! 

Jag tycker verkligen inte att det är kört! Om ni känner er tillfreds och har tillit till Karolinska så fortsätt med dem! Vi kände oss ignorerade av Sahlgrenska och fick inte svar där, men i Borås stortrivs vi. De respekterar att vi är oroliga och stöttar oss så långt de kan. Så den svenska vården KAN ju funka om man hittar rätt.

Jag kan tyvärr inget om Ivf eftersom vi har lyckats bli gravida på egen hand. Det var väl det enda som faktiskt funkade hyfsat. Jag är 37, snart 38 och äggen har väl sämre kvalitet när man blir äldre. Det kanske krävs fler försök, helt enkelt?

Oavsett: Kämpa på, det kanske är just nästa som funkar!
  • Minus75
    lill111 skrev 2013-01-08 20:00:06 följande:
    Känner som du siolina, var mkt inne på det här med Grekland och immunproblem, men tror och hoppas verkligen inte det är mitt bekymmer, känner att det är för riskabelt att åka dit samt oerhört mkt pengar samt att min man är mkt skeptisk. Nu har vi tack och lov en underbar son som kom till oss maj 2010 utan några bekymmer, sedan började allt elände, fyra MA/mf, men jag har bestämt mig, det ska bannemig bli en liten goding till, ska verkligen inte ge upp, nu får det vara nog med tråkigheter! vi får stötta och stödja varandra här inne....sista MA fick jag nu i november trots att jag gick hos Lennart B i Borås...jag kommer denna gång medicineras med trombyl 150 mg samt progesteron....akuputur är bra, men körde det nu unde hösten ca 10 behandlingar men blev MA iaf:( men vill verkligen ge det en chans till, är så gudomligt skönt! Nu jäklar alla tjejer här måste vi stödja och hjälpa varandra inför våra kommande graviditeter, det bara ska gå! Kram, kram!
    Vad tråkigt att det inte funkade, trots LB! :( Var ni med i studien eller vet du att ni fick ASA? Kommer ni att gå till honom nästa gång också, eller hoppar ni över LB då?

Jag håller tummarna oavsett!!
  • Minus75
    siolina skrev 2013-01-11 12:42:25 följande:
    Skönt att höra att andra känner likadant.
    Jag har träffat läkaren idag som inte höll med oss om att första ivf-behandlingen var misslyckad. Vi fick ett toppembryo och en toppblastocyst till frysen. Båda gångerna blev jag gravid, även om missfallet började redan i vecka 5 med färskförsöket. Läkaren trodde bara att medicinbytet varit dåligt för mig, man svarar tydligen olika? Så nästa gång byter vi tillbaka till första medicinen men sänker dosen. Det blir efter nästa mens som bör komma i månadsskiftet. Beräknat just nu äggplock v 13. Fram till dess ska jag se till att äta bra, och träna och gå på akupunktur. Behandlingarna sliter ju lite på en, så det vore skönt att komma i form igen. Plus att jag inför denna gång vill maximera chanserna. 
    Iallafall blev jag så himla lättad av att höra att första behandlingen inte väckte någon oro. Är lite småsur över att vi sumpade ett helt försök på fel medicin men de kunde de ju inte veta, de hade ju goda skäl att prova ett byta inför andra försöket eftersom jag blev överstimulerad första gången. 

Ja, ja, nog om mig. Nu ska vi väl se till att göra bebisar allihop detta nya år?
    Skönt att höra att de inte ger upp!
    Och självklart ska det bli massa lyckliga historier i denna tråd! :)  Heja!
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?