• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • Görling
    Blåklinten skrev 2013-12-08 22:20:20 följande:
    Jag håller på att bli tokig på alla missfall!!! 
    Först fick vi två friska barn efter helt okomplicerade graviditeter. Därefter fyra relativt sena missfall, eller MA, om man hellre vill kalla det så.

1. I vecka 19 (fostret dött i v 18)
    2.. I vecka 12 (fostret dött i v 10 -11)
    3. I vecka 15 (fostret dött i v 10 -11)
    4. I vecka 17 (fostret dött i v 14) 

Vad har hänt???
    Varför dör mina foster i andra trimestern, gång på gång???? 
    Vad kan ha ändrats sedan de lyckade graviditeterna???
    Är det någon som har liknande erfarenheter?
    Jag har också sena missfall i bagaget, MÅNGA:
    1. Missfall - ofostrig graviditet- upptäcktes i vecka 12.
    2. I vecka 6
    3. I vecka 8
    4. Kemisk graviditet (MF efter en veckas försenad mens/gravtest gav utslag)
    5. 2009 - min son föddes
    6. Missfall i vecka 20 strax efter ultraljudet som var bra. Obduktion visade inget fel
    7. Missfall i v 15 (mnga Ul  och Kubtest visade inga avvikelser)
    8. Missfall i vecka 6
    9. Missfall i vecka 20 (fostret dött i v 15 tror jag/KUB test var bra)

Har börjat ge upp. Haft kontakt med Lennart i den lyckade graviditeten, men det var nog bara lyckokast att den gick bra. Medicinerade med Trombyl (tror inte på det själv och inte Lennart heller). Jag tror stenhårt på immunologi, men just nu verkar det inte finnas någon vettig läkare i göteborgsområdet som är öppen för sådan behandling, tyvärr. Håller med dig om att det känns hopplöst med så sena missfall när fostren och ultraljuden har varit normala fram till det att de bara dör knall och fall. Och ingen läkare verkar vilja ta tag i det. Jag har kämpat stenhårt och fått till en del undersökningar som de sa nej till först. De struntar i oss, sjukvården.
  • che71
    CN83 skrev 2013-12-11 20:45:03 följande:
    Che: hur går det för dig? När e stora ul?
    Det går bra, vi fick träffa BM igår för första gången o hon lyssnade på hjärtljud...fantastiskt att höra det!!Hjärta
    Har varit så orolig att den inte lever längre.
    RUL är på fredag em.

• CN83

Åhh vad roligt att höra :) underbart :). Blir så glad för er skull.
    Görling: usch o fy vad du också liksom blåklinten fått gå igenom. Det är inte rättvist. Kram på dig

• Vilaa
    Görling skrev 2013-12-11 22:59:04 följande:
    Jag har också sena missfall i bagaget, MÅNGA: 1. Missfall - ofostrig graviditet- upptäcktes i vecka 12. 2. I vecka 6 3. I vecka 8 4. Kemisk graviditet (MF efter en veckas försenad mens/gravtest gav utslag) 5. 2009 - min son föddes 6. Missfall i vecka 20 strax efter ultraljudet som var bra. Obduktion visade inget fel 7. Missfall i v 15 (mnga Ul  och Kubtest visade inga avvikelser) 8. Missfall i vecka 6 9. Missfall i vecka 20 (fostret dött i v 15 tror jag/KUB test var bra) Har börjat ge upp. Haft kontakt med Lennart i den lyckade graviditeten, men det var nog bara lyckokast att den gick bra. Medicinerade med Trombyl (tror inte på det själv och inte Lennart heller). Jag tror stenhårt på immunologi, men just nu verkar det inte finnas någon vettig läkare i göteborgsområdet som är öppen för sådan behandling, tyvärr. Håller med dig om att det känns hopplöst med så sena missfall när fostren och ultraljuden har varit normala fram till det att de bara dör knall och fall. Och ingen läkare verkar vilja ta tag i det. Jag har kämpat stenhårt och fått till en del undersökningar som de sa nej till först. De struntar i oss, sjukvården.

Känner tyvärr igen mig ack för väl :( också sena missfall, ser bra ut sen dör dom bara... Eller bra vet jag inte, har alltid små blödningar till och från från positivt graviditetstest men hjärtana har iallafall tickat,
  • che71
    RUL gick bra! Glad
    Bebisen rörde sig massor o vi såg så mycket o många fina bilder. V 18+4 fast fortfarande BF 12 Maj
    Dock risk för föreliggande moderkaka så läkarundersökning i Januari.
    Men det känns helt overkligt. .tänk att det bor en liten i min mage..så underbart! !
    Glad Lucia!
  • Haja

Blåklinten, Görling och Vilaa,

Jag har också haft tre sena missfall: 

MF v. 14 (maj 2010)
    MA v. 19 (april-maj 2013)
    MA v. 14-15 (oktober-november 2013)

Nr 2 upptäcktes på RUL, nr 3 upptäcktes vid extrakontroll som gjordes bara för att den föregående graviditeten slutade så illa. Och så händer samma sak IGEN, precis på dagen ett halvår efter förra gången. Så jag fick gå igenom samma procedur med medicinsk abort+skrapning ännu en gång.

Alla foster tycks ha dött ca v. 13 efter fina UL i v. 10-11. Vad är det som händer då??? Och varför fattar inte min kropp att det är förbi??? Rynkar på näsan

• Haja
    Blåklinten skrev 2013-12-10 22:09:55 följande:
    Tack för era tankar. 
    Jo, det är undersökt. Två av gångerna har man kunnat göra obduktion på fostret och moderkakan, som båda gångerna visade att obduktionen inte kunde ge svar på varför missfallen hade skett. Av det man kunde se såg allt normalt ut. En gång blev jag skrapad och då kan man inte göra en sådan undersökning. Det fjärde missfallet var rätt så nyligen, så där har vi inte fått svar på obduktionen än. Men jag tror inte att man kommer att hitta nånting den här gången heller.. Fostret såg välskapt ut, och även moderkakan enligt läkaren, men den såg jag inte själv. 
    Vi har också gjort en missfallsutredning efter det tredje missfallet. Alla prover visade normala resultat. Därefter var vi med i Lennart Blomqvist studie. Resultaten från den studien visar ju att 82% har fått barn, men hittills tillhör vi alltså de 18 % som inte har fått det.... 
    Det konstiga är ju att vi har fått två gemensamma barn, nånting borde alltså ha ändrats sedan vi fick dem. Okej, vi har blivit äldre, men så mycket annat är det inte som har ändrats, och vi är fortfarande i trettioårsåldern.
    Men varför får man missfall i andra trimestern?  
    Precis som du CN83 skriver, så tänker jag att det är något med näringen till dem som inte funkar. Det händer ju strax efter att moderkakan tar över gulkroppens funktion. 

Har ni andra fått flera missfall i andra trimestern? 

De här tankarna håller på att göra mig tokig.

De studier som jag har läst visar att  upprepade missfall i andra trimestern, sällan har med fostret att göra, utan orsakerna skall sökas hos modern. Men mina undersökningar visar bara på normala resultat och jag känner mig kärnfrisk. 

Är det fler som delar dessa tankar?

Samma sak för mig.  Vi är också äldre än förr men ännu i 30-årsåldern (jag 35, mannen 37). Tre friska barn (varav två före och ett direkt efter första missfallet). Sedan två sena missfall till. Vi är under  utredning just nu och alla blodprover på mig visar normala resultat. Ytterligare koagulationsprover ska dock tas på måndag och då ska även min man testas för kromosomrubbningar. I onsdags gjorde jag en hydrosonografi som visade att min livmoder är helt OK, trots tre skrapningar. De minimala sammanväxningar och cystor (som dessutom är på tillbakagående) kan enligt läkaren inte ha någon betydelse för missfallen.

Vid missfall nr 2 visade obduktionen inga som helst fel hos fostret, däremot var navelsträngen alldeles för tunn och dessutom lindad kring fostrets hals. Det fanns också en del förkalkningar i moderkakan. Vid MF nr 1 gjordes ingen obduktion och från det senaste har vi inte fått något obduktionsprotokoll ännu.

Kram Blåklinten, jag vet precis hur det känns! Hjärta
  • miap01

Mina missfall har varit runt v 12, eller rättare sagt så har jag skrapats då efter att det upptäckts med hjälp av ul. Mitt första hade jag innan barnen kom och det var i v 15, sen två friska barn och nu 3 missfall på rad ett i v 8 och två skrapningar i v 12.

Både jag och mannen har lämnat blodprover för kromosomanalys och jag har tagit em. det andra prover som vi förhoppningsvis får svar på på onsdag. Efter det första missfallet efter att vi fått de andra barnen tog det oss över ett år att bli gravida igen, bara det är olidligt att tänka på. Kan ju bli så igen. Tiden går ju, man blir inte yngre men längtan och frustrationen blir större. Hur orkar man??

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?