Inlägg från: parvati |Visa alla inlägg
  • parvati

Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?

NKmamma skrev 2010-09-08 21:52:11 följande:
    Ja men nu handlar det ju om ÄD och rent krasst kan aldrig en äggdonator bli mamma utom rent känslomässigt då som sagt.
    Rent genetiskt, det är nog det dme som har invändningar mot att donera menar.

Jag är själv tveksam av den anledningen. Det är ju mina gener som bidrar till 50%.
  • parvati
    NKmamma skrev 2010-09-08 22:20:03 följande:
    Det är ju inget "verkligt" föräldraskap på det sättet och iom det så har ju faktiskt ett ÄD-barn bara en mamma. 
    Hoppas jag lyckats göra mig förstådd.
    Även om man inte har burit sitt ägg under ett havandeskap så är man "mamma" till ett ägg, ett barns genetiska ursprung. Jag skulle alltid undra om barnet har ärvt mina intressen, egenskaper, fräknar och så vidare.

Ts är ju en öppen fråga om varför man inte vill donera eller i alla fall ser en del svårigheter med det.
  • parvati
    Bedan skrev 2010-09-09 11:07:06 följande:
    Det är för att de finns de BARN som vill kontakta sin genetiska förälder och det är ju barnets bästa man ska tänka på i sammanhanget. Ifall jag skulle få för mig att åka till danmark för inseminering hade jag valt öppen donation och betalat extra för det. Inte för att barnet ska ha en "pappa" utan för att jag tycker att man har rätt till sitt ursprung!
    Jag delar helt denna åsikt och jag hoppas inrte att den svenska lagen ändras.
    Jag har själv stått i kö för ÄD och hade det blivit barn genom ÄD hoppas jag att min åsikt hade stått fast. Barn har rätt att kunna få veta sitt biologiska ursprung.
  • parvati
    Heureka skrev 2010-09-09 15:49:53 följande:

Har läst flera svar, och måste bara få skriva hur jag resonerar.
    - Kan man tänka sig att ta emot, ska man också donera!!!!!

Tyvärr vill sjukvården inte ha mitt blod pga medicering, men jag har godkänt att man tar samtliga mina organ, om de är något att ha. Jag är själv infertil, men har lyckats få en dotter genom IVF. Jag ska donera ägg så fort vår familjebild är klart - rekommendation från sjukhuset. Jag vill ge tillbaka, för den hjälp jag fått när jag ville ha barn.

Väldigt få är i den situationen att man komemr att få uppleva båda sidorna så det är ju en omöjlig fråga eller hur? Och råkar man få ett guldägg naturligt efter ÄD så har man ändå inte så bra äggkvalitet att man får donera.

Igår såg jag bebisfabriken på UR svt 2. Där såldes livmödrar och ägg\spermier hej vilt utan kontroll elelr eftertanke av penningahungriga läkare och entreprenörer. Fattiga kvinnor som tappades på ägg eller födde barn som redan sålts behandlades som döda ting.

Genetiskt "material" och kvinnors kroppar är inte som vilken handelsvara som helst enligt mig.
  • parvati
    lilla V skrev 2010-09-09 19:35:10 följande:
    Men så kan du ju inte tänka. Att få egna barn,det är ju grejen med hela fortplantningen. Att föra sina egna gener vidare. Det blir inte ditt barn mer bara för att du tar emot ett ägg än om du adopterar. Skillnaden är endast psykologisk.
    Visst finns det en skillnad med ÄD kontra adoption. Du är gravid och föder barn.
  • parvati
    lilla V skrev 2010-09-09 22:31:13 följande:

Jo det är skillnad eftersom du är gravid, men genetiskt så är det inte mer ditt barn då bara för att du har fött det. Det är det enda jag menar.

Ja men gör man det i Sverige så är ju den ena parten alltid genetiskt förälder till barnet. Att få vara gravid, föda ett barn(sitt eget biologiska barn eftersom den juridiska mödraskapet tillhör den som föder), amma  är inte småpotatis direkt för dem som vill bli föräldrar.
Svar på tråden Du som inte kan tänka dig att donera ägg, Varför?