Inlägg från: turkos77 |Visa alla inlägg
  • turkos77

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde mitt fostervattensprov igår. Läkaren fick sticka 2 ggr då han inte fick upp någon vätska första gången. Gjorde inte alls ont tyckte jag. 

Är så sjukt nervös nu när jag väntar på svaret. Innan nästa onsdag ska jag ha fått det och de ringer innan om de hittar något fel. Vågar knappt ha telefonen med mig.

Jättego läkare, han försökte se könet och trodde att det var en flicka.

Tror att jag läcker lite fostervatten. Har sett 2 blöta fläckar i trosorna i går och idag. Har läst och förstått att det är normalt. Dock sa min läkare att börjar man läcka så går det nästan alltid fel. Så nu är jag jätteorolig.

Även om inte provet gjorde ont så är jag sjukt nervös. Är helt inställd på att det är något fel på bebisen. Hatar den känslan. 

• turkos77
    cesso skrev 2013-07-09 08:49:59 följande:

Då är vi i samma sits turkos 77! Kanske vi kan följas åt i oron? Jag gjorde som sagt också fvp igår och har sovit skit dåligt i natt! Haft PANIK för ev mf och vattenläckage. Hur ska man orka gå med den här risken i 1-2 veckor??? Innan risken minskar? Läkaren sa att de första dagarna är mest avgörande. Att om ngt går fel så sker det i anslutning till provet. Har huvudvärk från helvetet av sammanbitna käkar i natt.

Jag hade mkt sammandragningar och lite ont i livmodern igår. Tog det lugnt igår och ska inte överanstränga mig idag heller. Jag frågade läkaren VAD som exakt kan gå fel och hur man märker det. Hon sa att risken gäller: läckage från livmodern via stickhålet då vatten sipprar ut ur hålet omsluts runt livmodern och kommer ut via slidan. (Det kan säkert gå bra också, jag menar; hålet/såret bör ju slutas...) Och andra sken är infektion av bakterier som tar sig in i livmodern via hålet/såret där sticket gick in. Bakterier från inuti kroppen. Då märker man det på illaluktande flytningar.

Om du bara läckt så lite vatten så är det nog ingen fara. Men ring och fråga om du är orolig!  
    Jag har också sovit dåligt. Drömt mardrömmar. Låg på soffan igår hela dagen. Vågade knappt röra mig. Fick också igår en envis hosta. Kan säga att det inte var skönt att ligga och hosta, spände i magen varje gång. Så obehagligt. 

Jag har inte haft några sammandragningar. Bara det lilla läckaget.

Fick du plåster där de stuckit? fick inte jag men har läst att folk brukar få det.

Infektion har jag inte varit speciellt orolig för. Tänkte att hur många gånger har man tagit blodprov och dylikt, borde vara risk för infektion då med?

Om jag nu läcker vatten så finns det inget man kan göra. Så känns lite onödigt att ringa. Läkaren sa igår att jag skulle ta det lugnt och ta en panodil.

JAg är också mest orolig för missfall. Resultatet kan jag ju inte påverka. Men blir det missfall på ett friskt foster så kommer jag må skitdåligt. Men är självklart nervös för resultatet. Även om jag har intalat mig att det kommer att vara något fel så är ju hoppet det sista som överger en.

Lyssnade typ 5 sekunder med min doppler idag. Bara för att se att den lille fortfarande lever. Hjärtat slog. :) 
  • turkos77
    cesso skrev 2013-07-09 09:11:49 följande:
    Infektionen kommer inte via såret på magen utan "snälla" bakterier i magen kan bli "dåliga" om de lyckas ta sig in i livmodern via stickhålet. Det är inte heller ngt man kan göra ngt åt..... Det är nog bara för oss att sysselsätta oss, vänta och se. Jag visste ju detta men man blir ju orolig ändå. Tror man måste tänka på ngt annat, lugnt göra ngt, och ta en dag i taget!!!! Vi får följas åt! Oj oj oj. Jag hoppas verkligen det går bra!!!!!!!!!!!!!!
    Ok. Hoppas också det går bra för oss. Trodde inte att jag skulle vara så här orolig.

Var inne för att göra mkp för några veckor sen, men de kunde inte göra det för att moderkakan låg i bakvägg.

Nu står det på pappret jag fick hem efter fvp moderkaka i framvägg och fvp gjort med komplikationer.

Har läst mycket om fvp, blev inte alls som jag förväntat mig. Gjorde testet 8,20 och 8,45 var jag ute i bilen igen. Trodde att jag skulle få ligga kvar och vila lite. Var lite in och ut bara. Samtidigt kanske det är bra, läkarna är så säkra på vad de gör så de är inte oroliga. 
  • turkos77
    snigelkatt skrev 2013-07-10 08:43:32 följande:
    Läkaren ringde nu. Han sa att det inte såg bra ut och att vi skulle komma in idag kl 15. Fanfanfan
    Nej vad jobbigt. Vilken mardröm.
  • turkos77
    cesso skrev 2013-07-10 08:14:32 följande:

Moderkakan flyttar sig under grav så det är inte konstigt att den är på främre väggen nu. Men, varför står det att "fvp gjort med komplikationer"?

Vilka komplikationer? 
    Men kan den verkligen flytta sig från bakvägg till framvägg på 2 veckor? Trodde man hade den antingen fram eller bak?

Komplikationerna antar jag är att han fick sticka 2 ggr. 2 hål som ska läka ihop. Läcker inte mer nu tror jag. Lite samma dag jag gjorde det och en liten fläck igår.

Men det stramar som fan där de stack in nålen. Svider, stramar och känns som värsta blåmärket. 
  • turkos77
    cesso skrev 2013-07-10 10:36:51 följande:

Jag vet inte om moderkakan kan flytta sig på två veckor. Låter konstigt. Tänk inte så mkt på det... Hoppas allt går bra! Min läkare sa att man kan ha ont efter sticket så det är säkert helt normalt. Några dagar till av oro...
    Är så sjukt orolig varje gång telefonen ringer. Hoppar högt. Önskar att man fick svaret i brevform vare sig det var positivt eller negativt. Läkaren sa att de antagligen ringer onsdag eller torsdag om det är ett dåligt svar. Men det kunde ta längre tid med. 
  • turkos77
    snigelkatt skrev 2013-07-10 16:56:44 följande:
    Inget hopp Ska föda fram vår lille son på tisdag. Har svårt att ta in att detta verkligen händer oss. Det är för hemskt
    Beklagar verkligen.

Jag läckte lite igår med. På kvällen kände jag hur det rann till och sen var där en blöt fläck stor som en femkrona i trosorna. Gud vad detta är jobbigt. Både att vänta på ett telefonsamtal och oron för missfall.

Idag är dagen då läkarna troligen skulle ringa om det var något fel.  
  • turkos77
    cesso skrev 2013-07-11 09:11:20 följande:

Vad jobbigt! Har varit jätteorolig själv för det men nu har det gått tre dygn och om det har läckt så är det inte mycket. Tyckte igår att det "rann ngt" men kan bara ha varit mkt lite eftersom det inte rann mer eller blev direkt blött.

När jag födde min flicka startade förlossningen med vattenavgång och då verkligen RANN det vatten, forsade ut. Hur mycket ska läcka nu för att man ska bli orolig? Är det om det rinner kontinuerligt/mycket, lite, bara ibland, kanske etc..? Har ingen aning om jag läckt men kan heller inte säga att det inte gjort det....

När började ditt vatten läcka? Var det efter några dagar efter fvp eller direkt efter? Tack för att du är kvar i tråden!

(turkos77 - kanske mina frågor här hjälper dig med. Hoppas du mår bra. Hur orolig är du? Har du ringt sjukhuset och frågat?)       
    Jag ringde och frågade igår. Fick svaret att det fanns inget att göra. Skulle ta det lugnt, antingen slutar det eller så fortsätter det.

Är mest orolig för att min läkare sa att i 99% av fallen gick det åt skogen om man började läcka. Känns som en överdriven siffra när man läser om hur vanligt det är att läcka. Det är ju inte mycket jag läcker, dock tillräckligt för att jag ska oroa mig.

• turkos77
    cesso skrev 2013-07-11 09:35:25 följande:
    Tack för svaret. Mkt bra med ngn som har erfarenhet! Det låter ganska sannolikt att lite vatten läckt och lagt sig mellan hinnan och livmodern innan hålet slutits. Borde vara mer regel än undantag? Ska försöka att inte oroa mig. Nu har det gått 3 dygn sen provet. Tycker att jag har lite ont mellan benen av och till men det har jag haft förr - är väl nerver bebisen trycker mot. om 2 dygn kommer jag nog slappna av lite ang risken för mf...

Hoppas på post med bra provsvar, på måndag. Tror inte jag hinner få post innan dess... 
    Känner fortfarnade smärta där de stack. Stramar och ömmar. Har också haft lite hugg i magen. Men tror och hoppas på att jag överanalyserar allt för tillfället. Detta är kanske saker jag inte hade tänkt på om jag inte gjort testet. 

Bebisen lever iallafall. Kollade typ 5 sekunder med dopplern i morse. Hjärtat slog. 
  • turkos77

Inget brev med posten idag. Och inget telefonsamtal än så länge.. Hoppas verkligen att jag får brevet innan helgen. Hade varit så skönt. Läkaren sa iofs att om det inte kommit innan nästa onsdag så skulle jag ringa. Men man har ju hört om de som fått svar på posten efter bara några dagar.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!