Inlägg från: Johanna1988 |Visa alla inlägg
  • Johanna1988

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Igår gjorde jag KUB-test. Gick åt helvete. Jag är 25 år. Gravid i v 13+2 med första barnet.
    Nackspalten var 1.6mm, men blodprovet förstörde ALLT. fick hög risk.  1:47
    Ska göra moderkaksprov på torsdag...
    H E L T   F Ö R S T Ö R D

• Johanna1988
    Sinni skrev 2013-08-20 15:44:11 följande:
    Lycka till Johanna. Bra att ni fått tid för moderkaksprov, så att ni slipper vänta tills man kan göra fostervattensprov. Ju tidigare, desto bättre - om inte annat så för den mentala biten. Det är så fruktansvärt jobbigt att gå och vänta och inte veta. 

Jag hoppas du väntar ett friskt barn. Det är ju ändå 46 friska barn på 47 sammanlagt. Så även om siffrorna känns kassa - så tänk på att du förhoppningsvis väntar ett av de där 46... =) Lycka till! 
    Tack!
    Jag mår så dåligt att jag inte orkar med att jobba (Sa att jag hade influensa).
  • Johanna1988
    Blingbling skrev 2013-08-20 23:59:36 följande:
    Just det, någon som vet ifall man kan göra mkp i Göteborg och var där är det i så fall man kan göra det? När jag läst om hur tidigt man kan göra ett mkp så har jag läst att det är 10+0...men de ställen jag sett gör inte provet förrän 12 fullgångna veckor (13+0)...så jag undrar ifall någon uppmärksammat något ställe i landet där man verkligen får göra provet efter 10 fullgångna veckor?
    Hej. Jag skall göra moderkaksprov imorgon. Östra sjukhuset i Göteborg. Så jo, man kan göra det i GBG!'

Det där med veckorna kan jag inte riktigt. Borde ju vara lika hos alla som utför det.
    "Moderkaksprovet görs tidigast vid elva till tolv graviditetsveckor."

• Johanna1988

Efter ha läst tråden så kände jag hopp om att få en bra besked, ända tills jag såg någon som skrev något om att man ska undersöka näsbenet på KUB-testet. Rotade fram min lapp å där stod det : "näsben ej undersökt"
    Hopp, nu har man tappat hoppet igen. Tänk om hon inte såg något näsben men inte ville skriva det i riskbedömningen, för att göra mig orolig? Eller så undersökte hon helt enkelt inte det. Kul, jävligt kul.
    Hur viktigt är det att undersöka näsbenet på KUB-testet? Har det stor betydelse för resultatet?

• Johanna1988
    Cahela skrev 2013-08-21 09:22:54 följande:
    Jag har aldrig fått näsbenet undersökt på någon av mina barn vid KUB. Vet inte om några sjukhus gör det så det kan du nog släppa.
    OK! Tack för ditt svar.
  • Johanna1988
    Sinni skrev 2013-08-21 09:34:26 följande:
    Jag har heller aldrig hört talas om näsbenet i den undersökningen. Enbart nackspalt och blodprov, längd, mammans ålder (och vikt tror jag), rökvanor o lite sånt. Men aldrig näsben. Så jag håller med Cahela - släpp det =)

Blir verkligen lugnad av era svar. Tack
    =)
  • Johanna1988
    mamma linuttan skrev 2013-08-21 17:40:41 följande:
    Näsbenet mätte dom inte på våran lilla heller, fick usla 1:51 och det visade sig vara ett friskt foster.
    OK. Gud vad skönt för dig/er. =)
    Jag fick 1:47 å gör moderkaksprovet imorgon. Hoppas verkligen allt är ok. Bebisen såg fin ut men blodprovet var skit.
  • Johanna1988

Så, då var modekaksprovet gjort. Svaret kommer nästa vecka.
    Gjorde inte ont alls under, eller efter provet! Nu håller jag tummarna & återkommer när jag vet resultatet.

• Johanna1988
    aksj skrev 2013-08-22 17:05:07 följande:
    Har också gjort mkp idag. Det gjorde rejält ont, inte så mycket från själva nålen utan för att det ilade i hela livmodern. Fick blodtrycksfall efteråt så jag fick ligga kvar i vilrummet i en halvtimme för att inte riskera att svimma på vägen hem. Så nu är det bara att hoppas på att provet inte triggat nåt missfall och vänta på resultatet, nervöst!
    Intressant att det kan vara sådan stor skillnad hur ont det gör.

Jag håller verkligen tummarna för dig, att allt går bra !
  • Johanna1988

Jag bad dem ringa mig vad svaret än blir! Vill ha det så fort som möjligt! Jag är inte rädd för missfall, då allt kändes bra och fortfarande gör. Det enda jag är rädd för att få ett dåligt besked :/

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!