Inlägg från: Johanna1988 |Visa alla inlägg
  • Johanna1988

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

JAAAAAAAA!!!! Min bebis är frisk!!!! <3 Fick svar via min barnmorska nyss!!!!
    Håller tummarna för Er som ej fått svar än...

• Johanna1988

Tack ALLA <3 Ska köpa första bebiskläderna imon för att föra :)

• Johanna1988
    zebran skrev 2013-08-27 17:16:53 följande:
    Nu har svaret kommit: en kromosomfrisk lillebror! Så skönt!! Tack f stöd!!
    Underbart! Grattis!
  • Johanna1988
    aksj skrev 2013-08-28 18:10:03 följande:
    Idag kom mitt provsvar - allt såg bra ut!!! Så skönt :) nu ska jag berätta för tjejerna att de ska bli storasystrar, till en lillebror. Blev helt chockad när jag såg att det stod pojke, jag var så inställd på en tjej till.
    Grattis =)
  • Johanna1988
    minolia skrev 2013-09-03 16:59:27 följande:
    Nu äntligen ringde han, så kl 10 imorgon blir det mkp för min del. Jag hatar sprutor men jag får helt enkelt bortse från det nu...
    Enligt mig kändes det knappt. Det gör ondare att få en spruta i armen eller ett stick i fingret än vad det gör att ta ett moderkaksprov! Men det är väl olika från person till person. Det kommer gå så bra för dig! Hoppas även du får svar snabbt och att du får ett bra svar!
     Lycka till!
  • Johanna1988
    minolia skrev 2013-09-03 20:35:15 följande:
    Måste bara fråga, ni som går och väntar på mkp el fvp samt väntar på provsvaren jobbar ni som vanligt eller är ni sjukskrivna? Jag har inte jobbat sen det dåliga beskedet på KUB men det beror främst på att barnet nästintill har fått en dödsdom pga svullnaden. Enligt min läkare så tycker han att reagerar man som jag då ska man inte göra fosterdiagnostik. Han säger det inte rakt ut men jag har ju läst mitt sjukintyg och hör ju hur han resonerar.
    Jag mådde jättedåligt och stannade hemma från jobbet  fram till dess att jag fick provsvaren-. Sa till chefen att jag hade "influensa".

• Johanna1988
    Bisquit skrev 2013-10-08 09:31:57 följande:
    Tack alla.

jag är ju tyvärr en sån där som tar ut alla sorger och bedrövelser i förväg...
    Men min sambo är precis tvärt om. Jag försöker tänka positivt, det är ju trots allt en stor chans till att det inte är något fel.

Gör de ultraljud samtidigt som de sticker eller hur går det till?

Hur fort får man svar? ultraljudstjejen sa något om att det kunde fixas under dagen ( snabbtest )

Något som jag funderar på är att jag fick bara siffran 1/86. "alla" andra verkar ha fått måttet på nacken med.
    Är det något man ska be om eller är det bra en dum oro?

Vad jag förstått när jag läst allt jag kom över igår är att, allt över 3,4 är en risk. Men har bebisen ex 3,5 så är det inte så farligt. Men allt vid 5-6 betyder nästan alltid dåliga nyheter. Även om det finns undantag där med.

Har ett stillasittande men stundtals stressigt jobb med vissa lyft och spring. Hur länge ska man vara hemma? Tills det slutar göra ont?

/ hundra frågor
    Ja, de gör ultraljud samtidigt som de sticker till. De måste ju se så att de inte sticker något annat än just moderkakan.
    Jag gjorde testet en torsdag och fick svar på tisdagen.
    Jag hade 1:47 på kuben med bra nackspalt och dåligt blodprov, men väntar en frisk pojke nu.
    Jag har själv ett aktivt arbete med tunga lyft ibland, de rekommenderade mig att stanna hemma den dagen jag gjorde testet, men att jag kunde jobba dagen därpå.

• Johanna1988
    Charlie40 skrev 2013-10-21 16:00:37 följande:
    En liten fråga bara? Ska man vara kissnödig vid moderkaksprovet?
    Ja det ska man
  • Johanna1988
    Charlie40 skrev 2013-10-21 16:00:37 följande:
    En liten fråga bara? Ska man vara kissnödig vid moderkaksprovet?
    "Hur går det till?
    Moderkaksprovet görs tidigast i tolfte graviditetsveckan. Kvinnan bör komma till undersökningen med fylld urinblåsa. En mycket tunn nål förs med ledning av ultraljud in genom bukväggen till livmodern och moderkakan. Ingen bedövning behövs. Provet tar mindre än en minut.

Resten av dagen och gärna dagen efter bör kvinnan avstå från fysisk ansträngning. Provet medför ibland en övergående mensliknande värk. Risken för missfall är cirka 1,0 %."

Länk.

• Johanna1988
    Alltochinget skrev 2014-01-10 17:08:46 följande:
    Vi fick 1:79 så det är rätt nära ditt resultat.
    Jag är också 25 år och jag fick 1:47 . Gjorde moderkaksprov tre dagar efter kubtestet. Gjorde provet på en torsdag och fick resultatet på tisdagen. Fruktansvärd väntan. Fy satan vad man mådde dåligt.

Resultatet - en pojke med normalt antal kromosoner

Du har ju bättre odds än vad jag hade, så jag tror, hoppas och håller tummarna att du får ett glatt besked!
  • Johanna1988
    Alltochinget skrev 2014-01-11 06:59:55 följande:
    Johanna: tack! Vad var det som drog ner resultaten för dig på kub?
    Blodprovet var det som drog ned resultatet. Nackspalten var 1.6.
  • Johanna1988
    Alltochinget skrev 2014-01-11 08:02:39 följande:
    Hoppas jag får samma utg)ång som du :) Har du fött din pojke än? :)
    Nä, har BF den 26 februari

Jag håller tummarna för dig =)
  • Johanna1988
    Liten till skrev 2014-12-31 00:23:22 följande:

Någon här inne som fått 1:14 på kub, downs syndrom och det varit bra ändå? Både blodprov och nackspalt drog ner våra värden vad jag förstod.

Vad hade bebisen för nackspalt? Jag hade 1:47 på downs, det var blodprovet som drog ner det rejält. Gjorde moderkaksprov som visade normalt antal kromosomer. Nu sitter min friska 11- månaders son på golvet och leker för fullt, det gick med andra ord bra :)
    Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för dig/er med! Håller tummarna.
    Ska Ni gå vidare med moderkaksprov/fostervattenprov? När isf?
  • Johanna1988
    Liten till skrev 2015-01-02 17:25:42 följande:

Allt var bra! Tjoho så glad jag är nu!!

GRATTIS =)
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!