Inlägg från: mteriksson |Visa alla inlägg
  • mteriksson

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

minolia skrev 2013-09-05 21:13:35 följande:
    Vill bara berätta att nu är det färdigt, det har gått jättebra. Kände ingenting, inte ens molvärk och var beredd att ta nya tabletter. Då knäppte det till i magen och allt blev blött. Jag gick till toaletten och då kom den lille ut. Är glad att jag slapp smärta och slippa vara påverkad av smärtstillande. Vi valde att ha den lille hos oss en stund. Han var så fin, fina små ben och fötter. Svullnaden syntes bara vid nacken, annars var han helt perfekt. Vi hade en fin stund med vår ängel och det känns som nu kan vi börja bearbeta detta.
    stoor kram! Vad skönt att du slapp smärtan!  Ta nu hand om er två och var rädd om varandra! 
  • mteriksson
    Bubbles skrev 2013-09-09 11:55:50 följande:
    Jag måste bara (igen) få tacka för att ni finns. Det har hjälpt mig enormt mycket att kunna ventilera här.
    Tänk... imorgon är det en vecka sedan vi såg vårt barn, sedan vi avslutade det lilla livet. Känns fruktansvärt nära samtidigt som det känns som skitlänge sedan. Så himla märklig känsla.

Jag mår inte illa hela dagarna längre, brösten har nästan slutat spänna... Jag saknar det och känslan av graviditeten.

En fråga, OM ni hade haft oturen att drabbas av tex trisomi 21 igen, hade ni gjort samma val som första gången?

Jag/vi hade det. Dvs, avslutat.  
    Och tack för att du finns. Allas historier tillsammans hjälper och stöttar. Man är inte ensam!!!
    Jag hade nog avbrutit. För allas bästa. Det inser jag mer nu när min väninnas barn dog i magen. Man önskar inte ens sin fiende det hon har gått igenom.  Hon fick höga risk siffror men valde bort moderkaksprovet för att hon resonerade att hon hade behållit barnet ändå (downs). Men idag säger hon att hon insåg inte att barn med downs kan vara riktigt allvarligt sjuka som hennes bebis, som hade hjärtproblem.   Så vid nästa grav. ska hon direkt göra moderkaksprov.
  • mteriksson
    LindaD skrev 2013-09-10 10:52:51 följande:
    Nu är fvp avklarat bar den olidliga väntan ;(
    gick det bra? Provet alltså? Många undrar alltid om det gjorde ont?
  • mteriksson
    LindaD skrev 2013-09-10 11:48:58 följande:
    Detta va andra ggr ja gjorde de o nej de gör inte ont strama lite men ingen smärta skillnaden denna ggr va att ja gjorde kub innan o fick höga värde så oron e hemsk :( o ja de gick bra ;) livlig krabat bara ;)
    Vad skönt! Många är jätte rädda för provet! Håller alla tummar=)
  • mteriksson
    LindaD skrev 2013-09-12 08:55:09 följande:
    nä detta kommer va en lång dag tvi!!! 
    håller alla tummar! Kram!
  • mteriksson

usch känner så väl igen den där förlamande känslan. Hoppade till varje gång telefonen ringde. Minns att någon ringde från hemligt nummer och jag kände att jag bara ville dö.  Började gråta innan jag svarade, och då var det bara ett samtal från sonens lärare.....huh...höll på att dö av skräck....

Den där väntan är hemsk....ovissheten....hela livet trycks på play... 

• mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-12 11:54:13 följande:
    Skulle gjort mkp i tisdags förra veckan, gick inte då moderkakan låg mot rygg. Fick tid till idag, då jag enl. Dr borde vara i v15+2. Åkte in imorse, skiträdd för provtagningen, missfallsrisken och självklart resultatet. Men blev hemskickad. Mätningarna idag visade att liten är 14+5 v gammal. Phuuuu, nu fick jag en tid till måndag. Så min väntan är förlängd igen! Jag blir galeeeeen.
    oj vad jobbigt=(
  • mteriksson
    LindaD skrev 2013-09-12 13:41:55 följande:
    Fick brev nu...VÅR POJK E FRISK <3 Lyckan e total..... Jätte tack för allt stöd!!!! Helt tagen denna oro!! 
    Härligt! Grattis! Lägg all oro åt sidan nu och bara njut! Fira lite ikväll också kanske??
  • mteriksson

självklart blir livet aldrig som förr igen! Det man har upplevt förändrar en för alltid.  Stor kram till Bubbles och Minolia!
    Ha inte bråttom. Det tar tid att komma över en sån svår förlust....jag har inte kommit över mina missfall. Är gravid i vecka 35 , men är livrädd hela tiden... 

• mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-15 16:15:28 följande:
    Imorgon kör vi till sjukhuset för tredje gången. nu måste det bli av... Är mer rädd än någonsin! Min lille oplanerade knådd har börjat buffa runder dagligen och hickan känner jag också av. Får vi dåliga resultat nu kommer min värld att krascha! Puhhhh håll tummarna för oss att provet inte gör ont, att liten håller sig i styr under provtagningen, att jag inte börjar läcka och att vi får hem ett brev senast onsdag med texten att liten mår prima
    håller alla tummar och tår! 
  • mteriksson
    zora6 skrev 2013-09-17 14:56:31 följande:
    Hur säkert är ett
    Mkp prov mot ett fvp?
    menar du resultatet eller själva provtagningen?
  • mteriksson
    zora6 skrev 2013-09-17 19:43:56 följande:
    Både och egentligen men det va resultatet jag tänkte på när jag skrev.
    Men hur många har fått mf av mkp. Är det vanligt tro?
    Det beror helt på läkaren. Olika kliniker är olika duktiga. Tex på odenplan är dom duktigare på MKP och har bättre statistik på just det provet.  Så pass mycket att dom föredrar MKP före fostervattensprov.
    Enligt statistik utomlands så är MKP lite säkrare än fostervattensprov.

Sen finns det säkert doktorer som kan, och föredrar fostervattensprov för att dom är mer vana vid det.  
  • mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-18 06:56:37 följande:
    Usch tjejer, jag är så sjukt rädd för detdära samtalet m resultatet från fvp. Har inte kunnat sova inatt :( Ni som fått svar, hur tacklar ni tiden mellan fvp och besked. Ena stunden känner jag en stark känsla av att allt är ok men NEJ jag måste tänka det värsta annars bryter jag ihop när samtalet kommer och jag får dåliga nyheter...
    Usch minns det som i dimma. Var helt borta dom dagarna. Gråtmild och super rädd. Fattade ingenting. Tyckte allt var orättvist. Hoppade till varje gång telefonen ringde.
    Finns inga lätta råd att ge. Försök vila och läs en bok eller se på tv....
    Vet att väntan är olidlig=(
    Stoor kram! 
  • mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-16 11:21:09 följande:
    Hej! Nu ligger jag hemma på soffan med en tidig lunch, tv och iPad. Provtagningen gick rätt fort och det gjorde inte alls ont! Läkarna var fantastiska. Jag blundade mig igenom det hela, ville inte se spruta mm. De berättade vad de gjorde och hur bebisen mådde! Heja Lund KK! Nu går jag in i väntefasen nr 2, tiden efter fvp. Troligen får vi svaret per telefon på fredag! Tack för ert stöd!
    Har du hört något?
  • mteriksson
    WhifeM skrev 2013-09-20 17:37:43 följande:
    Hej Tjejer! Tack änen gång för ert stöd och omtankar! Det värmer!! Jag gick fram till två idag med min mobil i handen, Dr sa ju att hon definitivt skulle riinga oavsett resultat. Kl 14 körde jag för att hämta äldsta sonen. Tog posten samtidit. Brev från Region Skåne till mig. Börja lipa direkt: Min bebis är frisk! Så overkligt. Jag var övertygad om motsatsen! Phuuuu nu ska jag bara njuta!!
    Härligt! Grattis! Passa på att njuta nu!!
  • mteriksson
    LilyHearts skrev 2013-09-28 10:26:40 följande:
    Tack minolia och Bubbles ? inget samtal eller brev än. Hoppas på måndag!
    Håller tummarna för bra besked idag! Stor kram! =)
  • mteriksson
    LilyHearts skrev 2013-10-02 18:00:49 följande:
    Tack för alla tankar, tummhållningar och kramar. Vi fick äntligen våra provsvar idag. En FRISK liten tjej!!
    Jag har 4 söner så det blev lite extra roligt. Stackars henne med så många bröder :)

Välkommen till er nya med. Håller alla tummar!
    Wow vad härligt! Grattis!
  • mteriksson
    apricos skrev 2013-11-01 14:12:05 följande:
    När jag tog blodprovet åt jag både trombyl och progresteron. Har någon hör om det kan ge ett negativt utslag på Kuben?
    jag gjorde det och ultraljudet såg bra ut men inte blodprovet. Har hört detsamma på andra som tagit progesteron.
  • mteriksson
    Bubbles skrev 2014-02-08 17:25:54 följande:
    Missfall igen... Tidigt iaf, lite tröst. 
    stor kram! =( 
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!