• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: ja alltså om det är Adhd/ADD så lär de nog se det när de utreder, men då ligger det mer på bup's bord att göra något åt det fick jag för mig. det är så virrigt kring allt och den "enkla" broschyren vi fick med oss hem var allt annat än lättläst. lät ungefär som att de skrivit till oss föräldrar som att VI skulle ha autism eller liknande och jag är för dum för att förstå såna enkla texter där det känns som de hugger av varje mening de skrivit
    ja det är som AA-möte fast för såna som då har växt upp i missbruk eller dysfunktionell familj och därmed blivit "skadad" på det viset...jag hoppas det kommer gå bra, blev fast i"läxan" som var svår nog .
    haha, vilka frågor Andreas fick svara, men så minns jag Dan kom hem och var lite diffus och tänkte nog på om han svarade "rätt" på frågor som han inte är van till att svara på .

oj så han traskar med gåvagnen, va kul . förstår att det är svårt när han inte vill äta,men Linn har varit likadan nu så det har varit hopplöst o få i henne vanlig mat och sån't att tugga själv.

va kul att du fått städmani ett tag . men sådär är jag med, just när något händer som gör att man faktiskt måste städa så är det lättare när man väl kommit igång. förstår inte hur jag någonsin kunnat vara riktigt pedantisk, nu ser det ju typ ut som katastrofområde i minst ett rum jämt och ständigt. och det är inte i Noah's rum, han plockar med sig saker till Linn's rum för att hans inte ska bli stökigt. kanske skulle kunna köra med samma taktik och begränsa Dan's åtkomst till bara ett rum så det slipper bli stökigt överallt haha.

barbamamma: jaha så det var för att de fick ett akutlarm som det blev så . det är ju inte riktigt klokt, kan faktiskt inte förstå det hela för hennes operation måste ju ändå varit riktigt planerad och hålla på så där när det gäller ett barn förstår jag mig inte alls på . herregud vilken natt, hoppas inte ni allihopa får magsjuka nu!! fy tusan, blir illamående bara jag hör ordet nu för tiden

haha, ja bidrottning var en bra beskrivning . det komiska är att den där undersökningen som vår vän skickade ut via fejjan, en person var här idag o intervjuade både mig och Dan.och när jag bara kommit till hälften av vad som hänt för min del vad gäller sjukvården så började han faktiskt skratta, tror han upplevde att det var lite för bisarrt för att vara sant. fast han sa i slutet av intervjun att vi inte är ensamma om att ha såna här upplevelser iofs. men det är just det, att OM läkarna hade bemödat sig med att läsa igenom journalerna så skulle nog hela sjukvården bli bättre .

orkade inte skriva igår för jag var så trött och ledsen. idag är det bättre, håller på att minska mina antidepressiva. läkarn på psykiatrin ringde upp mig och undrade om inte husläkarn kunde bestämma om mina antidepresssiva, men då sa jag att husläkarn vägrade göra det igår och hänvisade till psykitrin...så hon gick med på att jag ska få byta sort då jag sa att jag måste sluta med mina nuvarande som inte funkar det minsta. lite skumt,men bara efter denna dag då jag minskade på mina antidepressiva så har jag mått bättre, tror tyvärr jag varit övermedicinerad. och så fick jag andra insomningstabletter att testa. tredje gången gillt sägs det väl . skönt att det är helg nu iaf, har längtat .

• lunaria

x-girl: jo han går ju nu på sköldkörtelmedicin som jag och både han och jag märker skillnad . fast ändå, även om han blivit lite bättre tror jag inte han kommer undan att han har en diagnos ändå .

haha, jag säger detsamma, jag tycker inte vi går arbetslösa direkt så jag längtar nästan efter att börja plugga i vår så livet blir mer "normalt" igen . den här intervjun var iofs frivillig, det handlade om att socialministern Göran Hägglund har anlitat ett oberoende företag för att undersöka hur dagens sjukvård fungerar, och angående journalsystemet. han vill göra det mer tillgängligt för alla människor att få se sin journal. dock så arbetar det anlitade företaget som så att de undersöker även andra möjligheter på problem som existerar. som vi diskuterade idag är att om bara journalerna fylls i ordentligt och läkare läser igenom journalanteckningar innan ens läkarbesök så hade det kanske varit lättare för en själv som patient och man hade kanske aldrig ifrågasatt då vad eller om allt står med där. eller ex om man slapp att läkare skiftades hela tiden så som det varit nu så hade man också sluppit repetera sin historia.. jätteintressant att få vara med iaf och jag skulle ju verkligen önska att sjukvården vore bättre. han som intervjuade sa ju att man idag kan beställa hem sina journaler,men som jag sa så hade alla mina journalanteckningar från 2007 kostat en hel förmögenhet då man i Uppsala län måste betala för det, många sjuka har ju faktiskt sämre medpengar också...

Ja Linn äter mest välling, får i sig någon banan eller så,men annars inte. hon tycker ju inte heller om gröt...kräm, youghurt och liknande har hon också vägrat nu så det är väl bara att vänta ut det hela och hoppas att inte ungen blir alltför smal på sin smala diet när hon vägrar mat . jo jag tror de först och främst utreder och försöker fastställa om Noah har autism, men som sagt,jag har själv inte riktigt förstått hur proceduren går till än så vi får väl se .

ööh, spontanlånade han en bil?? ska ni köpa en sån då? skönt att ni varit ute så mycket . jag försökte få ungarna till att vilja gå ut på en promenad nu i eftermiddag vilket slutade i att Noah satt i vagnen medan Dan bar Linn. hon avskyr att åka vagn, måtte ungen snart börja gå och Noah avskyr att gå fastän han kan!!

jo det är väldigt lustigt att jag mår bättre efter dosändringen, hoppas det fortsätter så här för då kanske jag struntar helt i nya mediciner . är lite trött på sjukvården, hoppas på att slippa den helt framöver .

• lunaria

evanor: ååh herregud, 20000kr för att sätta upp en våtrumstapet?? ni har inte haft flera företag som kollat på det hela, något billigare borde ni väl få?? tur att man bor i hyreslägenhet säger jag bara...fast vi behöver iofs ringa till hyresvärden ang vårt badrum,toaletten droppar hela tiden så det behövs väl ny packning, sen har vi silverfiskar och allmänt tätningen runt badkaret är skitdåligt så det är nog lite som egentligen skulle behöva fixas...hyresvärden har inga pengar över för riktig renovering så vi funderar på att köpa våtrumsfärg då vårt ena badrum är knallrosa och den andra är limegrönDrömmer.

hoppas ni har trevlig valborg!! vi gick inte till nån kase, men vi förstod heller inte om det skulle vara nån här i närheten ikväll...fast iofs så vill ungarna sova vid 18-tiden så det hade kanske varit svårt att komma iväg iaf . vad har nihittat på idag??

idag har ungarna varit så otroligt griniga!! de vaknade rätt så tidigt iofs och Noah har kommit in i en period där han verkligen vägrar äta mat här hemma. man försöker ju inte göra så stor grej av det hela,men det känns som att han gråter för att han inte får vad han vill tillräckligt fort och när han väl får det så kastar han bara iväg det!! känns som att mitt huvud sprängs i tusen bitar när ungen sitter o gråter och skriker vid varje måltid nu för tiden!! på dagis äter han väldigt bra så det är nog inget fel med att han inte kan äta ändå..

och Linn har blivit ännu värre, hon har blivit riktigt kräsen med vad hon ska ha. nu till kvällen försökte vi ge henne lite youghurt, men då fick hon syn på smörpaketet och skrek "SMÖR" . hon är hopplös, idag åt hon potatis med smör och får hon smörgås så slickar hon bara av smöret. hmm hoppas det bara har med tänderna att göra och att hon snart äter riktig mat igen!! ungen som jämt tagit dubbla portioner och dessutom ätit ALLT man ställt framför hennes näsa sitter nu alltså och hivar maten bakom sig som hon fått för sig att hon inte tycker omObestämd.

nä nu väntar sängen. hämtade ut mina nya insomningstabletter idag så jag hoppas på bättre sömn inatt

• lunaria
    Glittrax skrev 2011-05-01 18:30:43 följande:

I fredags morse den 29 april  fick vi en tjej, Baby Nova fick en lillasyster! Gladvattnet gick i to morse, 22 tim senare var hon född,  4580 g och 53 cm lång, tung för tiden som det heter så hon har fått tilläggsmatats och blodocker kollats regelbundet, en del andra komplikationer, men har flyttat till vårdhotellet i dag och vi åker hem i morgon. vi mår ialla fall bra nu! kram till er alla!

ååh grattis till tjejen!! vad ska hon heta?? var ingen liten brutta du fick, ungefär som Linn ju . tung för tiden?? det var ju Linn också, men hon fick inget tillägg iaf...hoppas allt gått bra, ska bli spännande att höra fler detaljer sen

herregud är så trött nu så jag minns inte vad mer jag skulle kommentera . jo ang insomningstabletten så fick jag ändå svårigheter att somna så jag somnade kl 1 och sov till kl 6, men jag kände mig iaf "mer" utvilad än att sova från 22-03 som jag annars oftast har sovit. men idag ska jag kombinera två olika tabletter som kan funka så jag håller tummarna för att sova lite mer nu annars lär jag snart lida av allvarlig sömnbrist .men humöret är lite bättre .dock är det en tung dag, min mamma skulle ha blivit 47 år och jag har tänkt så mycket på henne, känns så jobbigt ibland..
  • lunaria
    barbamamma: härligt att renoveringen går framåt, tycker ni varit jätteduktiga som fixat så mycket nu .

usch din stackare,dina pms-besvär verkar så himla jobbiga ju . förstår att du inte var sugen på att fira det nå't speciellt liksom när du mådde så där och det var väl inte bästa valbors-väder iaf i år .

x-girl: har bluna också fått en till nu?? vet inte vilken bloggadress hon har så jag har nog missat alltihopa...

så kul att du fick en fin klänning, så roligt

men stackare som blivit förkylda, krya på er!! verkar dock vara många som blivit det igen nu när vädret gått upp o ner. inte mycket till tröst,men ändå.. jobbigt att han var så skrikig när du dessutom blivit förkyld och behövde sova!!

idag kom nätverkshuset på besök och till och med de sa att det märktes stor skillnad på mig och mitt humör. mår faktiskt jättebra nu, det känns helt otroligt att man känner sån skillnad. de har påbörjat det här kring rutiner och liknande. vi har haft problem emd Noah, vi får två frukosttider här hemma pga att ungarna vaknar så tidigt vilket såklart varit jobbigt för oss allihopa, men nu ska vi höra om vi kan ändra dagistiderna så att han kan få äta frukost på dagis istället för hemma. 

inatt hade vi en riktig strulnatt,det jobbigaste var att jag nog sovit ganska skönt om inte Linn varit så gnällig mitt i natten. jag blev lite irriterad för jag fick på sömndruckna och ostabila ben gå upp och säga till Dan att han kanske kan ge henne mer välling och ta över henne en stund i vår säng för att sedan stoppa tillbaks henne då hon ändå var så hysterisk. det gick ju jättebra, en kvart senare fick vi lagt henne o hon somnade efter att Dan försökt i över 1timme. var inte så glad just då över att jag tagit mer tabletter så jag skulle få sova . dagen har ändå gått rätt så fort, ikväll ska jag iväg påmöte på AcoA. nervöst,men jag känner mig så mycket bättre i humöret så det ska nog gå bra ändå
  • lunaria
    barbamamma: jag håller med dig, aprilvädret som kom i maj iställetSkrikandes. men förhoppningsvis blir det bättre väder framåt helgen om det blir som de lovar . ja här fick vi ta fram allt som jag plockade undan, det var lite jobbigt!!

va trist att det blev så lite klippning på Filippa, förstår att det är sura pengar o lägga ut för typ ingenting!!

x-girl: usch vilken natt ni fick . va jobbigt att ligga allihopa packade som sardiner, förstår mycket väl varför du sov dåligt!! hoppas du kunnat ta det lite lugnt under dagen iaf.

ang mötet igår så blev tåget såpass försenat så jag gick hem när jag insåg att jag inte på något vis skulle hunnit till mötet i tid. det var svinkallt ute och då hade jag tagit på mig bra med kläder, men det fanns studenter som tydligen skulle ut o festa och de stod med bara strumpebyxor, tunna klänningar och tunna jackor över, burrr!! 

jo jag har äntligen fått sova bra inatt, var riktigt skönt . ploppade i öronproppar o medicin, sen slocknade jag o sov hela natten . jag mår fortfarande så där fantastiskt bra, det är helt otroligt!! och det har varit så skönt att bl a kunnat stå med disken utan att behöva deppa ihjäl under tiden eller efteråt . och det kändes på nätverkscaféet idag att jag kände mig mer lugn och kunde njuta av den tiden. idag ringde också kuratorn på barnhabiliteringen och jag ska dit på möte på torsdag. känns redan som en fullspäckad vecka

det gick förresten bra att ändra Noah's dagistider så från och med imorgon ska han komma dit till kl 8 .
  • lunaria

x-girl: nää fy tusan vad nedrans gjort av Andreas,men så är det ju här hemma också !! skönt att du iaf känner dig bättre nu och att det gick över fort. får hoppas det gör det med Andreas också, tråkigt om han ska ligga sjuk i vbingen o vara ett irriterande objekt hela dagarna .

jo vi ska prata ang utredningen. vi skulle ju ha pratat mer om Noah sist gång vi var där, men eftersom vi hade så mycket "historia" bara vi så blev det inte så mycket tid till det så det är därför hon vill ha ett till möte. för hon har bara fått barnpsykologens historia och bedömning av Noah och det vet du ju hur mycket grejer hon kunde utvärdera . och jag hoppas verkligen hon håller sig till att prata om Noah, för åter igen i telefon började hon tjata om att det kommer bli så jobbigt till hösten om Noah får en diagnos för vi är på så många möten bla o reder ut min barndom mm. men det kan ju ingen hindra mig från att göra, nu känner jag mig redo att ta tag i mitt förflutna liksom..

jag skulle minska dosen ytterligare med 20mg efter en vecka, men jag funderar på att redan imorgon trappa ner ytterligare ett steg. omman slutar för fort kan man få utsättningssymptom och då kommer jag må som i december.

ja han ska sluta en timme tidigare, men jösses, vad det märktes på mig och Dan att vi har mycket mer energi nu när han fick gå till dagis tidigare idag och äta frukost där. sen när vi kom hem så slocknade Linn så vi satt för första gången på väldigt länge och åt frukost i lugn och ro

• lunaria
    barbamamma: ja här snöade det också och låg kvar en bra stund, det var då jag ville dra ner persiennerna och somna om en dag till

herregud, hoppas verkligen dom inte ställer in operationen igen, då får de ju bannemig ge ut ersättning för både bensin och förlorad inkomst!!

japp, en superhärlig frukost . förstår att det inte är så lugnt hemma hos er med alla småttingar, förstår intee hur ni orkar .

Tarja: välkommen hit, hoppas du vill stanna i vår tråd . det är jättetrevligt här, men jag är lite partisk också . nämen jag hade inte överlevt utan denna tråd...hur många barn har du?? kan du berätta lite om dig själv, vore kul o få veta lite mer om dig .

x-girl: nämen gud, nu skäms jag ju jättemycket för jag glömde ju av att det var din födelsedag igårSkäms. grattis i efterskott kära vänHjärta. men det stod ingenting på fejjan att du fyllde år?! har inte för mig det iaf,för det var två andra som fyllde år dåObestämd. men var det inget speciellt som hände ?? du kan inboxa mig om du inte vill skriva här vet du. stor kram!!

ska iväg till mötet redan 8.30 och jag börjar bli nervös för jag fick ju sån blackout sist gång så jag har ju tyvärr inte kommit ihåg riktigt hur jag ska fylla i "läxan"Tyst. jobbigt känner jag, jag som gärna vill göra saker och ting perfekt och i tid. igår hade jag faktiskt en del tid över så jag passade på att baka lime -och kokosskorpor och så gjorde jag degen till chocolate chip cookies med lime och vit choklad o fryste inTungan ute. ska ha med lite fika till det avslutande nätverkscafét nästa vecka. får bara komma ihåg att inte smaka för mycket av det goda för då är risken att jag snart är inne i sockerträsket igen
  • lunaria

barbamamma: men stackars Filippa . bra att du ska ringa o prata med föräldrarna, det är ju inte okej att bete sig så där om och om igen. tjejer kan ju vara så elaka och det är ju oacceptabelt att Filippa ska bli så sårad hela tiden!!

men herregud, målarprojektet som var klart och så blir det så där då . ja hua, här har vi också pennförbud i rummen, Noah har kommit på att han ska måla med tusch över flera papper och det verkar inte göra något om det kommer utanför lite här och var!! de har riktiga pysselbord och rum på dagis så där bryr de sig väl knappast om att det kommer utanför, men jag är inte lika road av det här hemma .

jasså så de största är värst runt matbordet?? förstår ju Fredrik med sin diagnos, men ändå..ang kakorna så var det från Laila bakar. har ju inte smakat de ännu för jag frös som sagt ner degen, men om de blir bra så är det ju väldigt praktisk grej att bara ha liggande i frysen om man får oväntat besök .

jo värmen verkar vara på gång här med, idag var det mycket skönare att vara ute !!

var hos min terapeut och han tycker jag borde åkt med tåget i måndags trots att jag skulle kommit sent till mötet!! men som han sa så är det typ i steg 7 man verkligen gör förändringar så under det steget kommer jag att få göra såna saker jag inte brukar göra . jag avskyr verkligen att komma för sent så jag förstår inte hur jag någonsin ska våga göra det haha, men men...sen sa han att han hoppas på att kunna utföra en alternativ terapiform på mig med hjälp av sin kollega, han ska bara kolla så det inte krockar då hans kollega kommer arbeta med Dan. han sa att mina ord säger en sak och mitt kroppsspråk ett annat så han vill få fram lite undermedvetna saker och sån't som jag försökt förtränga. låter ju spännande . men ååh va trött jag blir efter dessa möten, blir så mycket man går igenom...

ska bara ta och vila två sekunder här hemma, stoppa i mig lunch, sen vidare till barnhabiliteringen .

• lunaria
    x-girl: ååh va gott med marängsviss!! det lät ju inte dumt. jobbigt bara att du är nedstämd och ledsen . förstår att ingen tackar dig för det jobb som du lägger ner, otacksamt jobb vi har ibland, I know... 

jo jag har ju märkt att jag fått vissa utsättningssymptom idag när jag minskade ytterligare på min medicin. så jag kanske får gå upp i dos o va kvar ett tag på samma nivå innan jag försöker sänka igen...

jo det var på nätverkshuset jag var o redovisade läxan. jag sa att jag typ inte hade gjort någonting, men det lilla jag hade gjort tyckte han var en bra start så det var ju bra det .

pust o stön, mötet hos kuratorn på barnhabiliteringen gick väl ungefär som väntat . vi pratade faktiskt mycket om Noah först, men sen började hon tjafsa om att jag ska gå sjukskriven till hösten. hur jag än förklarade så förstod hon inte att studier för min del är något jag ser fram emot eftersom det är en chans för mig att få tänka på något annat och något som får mig att känna mig bra på något alls. här hemma går jag ju ändå bara o grubblar kring allt. fast det tyckte hon var bra om jag fick tid till att bearbeta allt genom att gå hemma och inte göra någonting alls. men jag sa att jag är en stor egoist och tänker plugga bara för egen skull!! fy tusan vad jag damp ner av det mötet, hon bara pratade om hur jobbigt det kommer bli för oss när det fastställs att Noah har autism mm .

ge mig peppning snälla!! efter denna dag känns det som jag håller på o exploderaSkrikandes
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)