• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: haha, ursäkta att jag skrattar, men just att babbla på om ett ämne utan att bry sig om personen är intresserad det är så typiskt de med aspberger. fast samtidigt har jag sett de med ADHD/ADD också snurra in sig på ämnen, om Dan väl sätter den sidan till så kan han babbla på i 180 om ett ämne fastän man slutat lyssna efter 2minuter, men så gör han bara någon gång med mig, med andra är han mer "normal" . hade som sagt en kompis son som satt vid matbordet och förklarade skillnaden mellan Sveriges och Usa's renhållningssystemoch jag kunde inte låta bli att hålla mig från skratt då, men det var så uppenbart att han inte förstod att man inte var intresserad Drömmer. men jag har för mig att ADD o Aspberger ligger väldigt nära varandra, men Dan fick inte utslag på Asperger. vad jag har tänkt på är just det där om att han så ofta somnar i soffan och allmänt verkar göra saker mitt i natten och det tror jag också är typiskt såna för de har nog inte samma syn på det där med dygnsrytmen på samma vis som andra. jättekul att du fått en del aha-upplevelser ändå .

jo då,Linn är minst sagt med, är jätteavundsjuk på Noah imellanåt för både det ena och det andra. imorse kom hon på att hon ville sitta på vanlig stol som vi andra, jäkla unge klättrade upp på stolen på två sekunder och började sno åt sig allt hon kunde komma åt på bordet o speciellt saker från Noah så de var ju helt hysteriskaSkrikandes.

anette91: du får förlåta mig,men jag har svårt att ge dig några råd som ingen annan gett dig i den där tråden. jag och min make har levt under existensminimum, har dragit oss till o med från att söka fonder och soc-hjälp i det sista för att det känts så pinsamt. i perioder har vi fått baka eget bröd och verkligen trolla med pengarna för att få de att räcka till. det är så uppenbart att du och jag prioriterar olika här i livet. läser att du har olika diagnoser,men du kanske skulle kunna söka hjälp om att få någon att ta hand om din ekonomi så du klarar dig på de pengar du har?? vet att en del med funktionshinder kan få en "god man" som hjälp. så du iaf inte sätter dig i knipor så du inte har några pengar att leva för i slutändan...

• lunaria

barbamamma: men usch va eländigt du verkar må då .

hmm va konstigt att de har skolavslutning på kvällen??!! tråkigt att ni får dela upp er, men budapestrull lär ju inte dumt, mums !!

jaha så de grillade inte med några kryddor alls . ja då förvånar det mig inte att det inte var gott, för jag kan inte äta något kött grillat utan kryddor eller marinad, det smakar för konstigt då.

x-girl: vad jag uppfattar det hela som så är det precis som Ain säger att det finns lite olika varianter och grader av autism. jag vet inte riktigt hur det fungerar och de informationspapprena vi fick att läsa igenom till för Noah's del, blev alldeles för krångliga att läsa då det skrevsi konstigt enkla meningar. sån't förstår jag mig inte på tyvärr..ja en släng av aspberger lät ju kul,men det verkar ju faktiskt som att Andreas fixar sitt jobb och en hel del saker så riktigt svår aspberger kanske han inte har ändå, det kan man ju förstå .

Ain: usch så otäckt med grannhuset, tur att era grannar inte var hemma iaf!!

nä har inte sett filmen faktiskt, bara hört talas om det. jag håller med dig, verkar finnas otroligt många människor med diagnoser eller autism och även om man på sätt o vis tycker det är tragiskt så är det nog skönt för både de som har det och de anhöriga att det är mer accepterat idag att prata högt om det och få kunskap genom varandra. vad roligt att ändå att den där värdfamiljens barn visade såna framsteg,men det är samma sak på Noah's dagis, att många där har autism, men visar ett normalt beteende ändå redan när de går vidare till skolan vilket jag tycker är fantastiskt  

usch idag har jag legat totalt däckad här hemma. jag vaknade och hade sån fruktansvärd värk i kroppen och sen efter frukost så somnade jag o sen har jag bara varit vaken 2 timmar på hela dagen. Noah har haft feber i två dagar,men idag var han äntligen helt feberfri och väldigt pigg så imorgon väntar dagis. pga att jag är så krasslig så ställde vi in mötet med barnhabiliteringen imorgon. men jag fick pratat en kort stund med kuratorn där för jag börjar tycka att allt drar ut på tiden ang Noah,s utredning och det var ju som jag misstänkte att allt blir mer förskjutet pga semestertider så först i höst sätts utredningen igång...suck!! att bara gå o vänta hela tiden känns otroligt jobbigt, vi frågade ju rakt ut på första mötet om det inte är mer realistiskt att tro att utredningen blir startad till hösten med alla tester o intervjuer som ska göras, så det känns tråkigt att hon inte erkände att det kunde bli så.

• lunaria
    pilea: så söt Alve var då, förstår att du inte hittade honom i sängen . skönt att ni är lediga allihopa nu .

Linn har en tigersnutte, har älskat den från första stund.men så fort vi får pengar så ska vi köpa en ny snutte o hoppas den duger.

barbamamma: ja ta o kolla upp sköldkörtelvärdena för just det där med tröttheten är ett sån't typiskt symptom!! sen öht kolla dina värden,låter inte riktigt som att du är frisk iaf!!

x-girl: säger som de andra att du får nog ge medicinerna en månad tills du kan utvärdera!!

va duktig du är med Kbt'n, vilka framsteg

just nu skulle vi bara ha möte om vad som blev sagt under mötet de hade med nätverkshuset. eftersom allt sätter igång till hösten så kommer säkert kuratorn åter igen proppsa på att jag ska gå sjukskriven, men det tänker jag inte göra.

sorry att det inte blir så mycket kommentarer. har varit vaken sen 2 inatt o det visade sig att jag har feber. hade sån fruktansvärd värk så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Linn är ju också sjuk med feber o sitter lite trött i min famn . sen vet jag inte riktigt vad som är fel mer, men jag tappar mängder av hår helt plötsligt..

Dan är på arbetsförmedlingen. tror att mina nya krav på vår relation har gjort att han tänkt till . så han ska tillbaks till sin gamla praktikplats för nu söker de fler att anställa. Dan ringde dit själv igår faktiskt för han hade träffat en på kontoret på företaget som sa att han gärna hade velat se att Dan kom tillbaks. så Dan var där på möte igår eftermiddag. samma idiotiska chef är ju där, men han är tydligen inte på jobbet så värst mycket . men Dan vill ju inte ha praktik mer än max 1,5 månad så därför hoppas jag att arbetsförmedlingen är till någon hjälp för ovanlighetens skull...
  • lunaria
    undrar hur det går med glittrax och CA, de saknas i tråden

evanor:
    jag har ju bara tappat hår innan när jag haft problem med mina sköldkörtelvärden,men nu verkar det ha varit något med viruset jag drog på mig förnu när jag börjar må bättre har jag slutat tappa så mycket hår.

barbamamma: jätteskumt det där du dragit på dig, men om det inte går över på några dagar nu så borde du nog uppsöka läkare iaf!! ja symptomen med sköldkörtelproblemen kan vara lite olika, de flesta får ju magproblem på ett eller annat sätt och värk är också vanligt. just ont i nacken minns jag inte om jag hade så stora problem med ändå..men du har alltså feber?? för då tyder det ju mer på infektion ändå. att svettas o frysa är vanligt med sköldkörtelsjukdomar, men det är inte så vanligt att man har feber då även om det kan kännas som så. jag börjar ju iaf krya på mig nu, men du din stackare verkar ju fortfarande va krasslig !! och det är väl typiskt att Uno skulle åka iväg på jobb då, förstår att du hade behövt att ha honom hemma!!

du får påminna lite närmare det datumet så kanske man kan lyssna . lät ju kul, tror inte ni låter dryga direkt!! sen blir det ju alltid en annan sak med radio, tycker till o med att radiopratare kan låta lite lustiga ibland .

x-girl: skönt att Selma är inne i en matperiod .Noah går upp o ner hela tiden när det gäller maten. sen märks det i vissa perioder att han har fullt upp med allt annat precis som att han inte har tid att äta så de dagar vi tar det lugnt och gör mindre så kan han nästan oftast äta mer än annars.

jag förstår dig ang medicinerna och jag är ju likadan vad gäller sån't där . och för mig blev det ju heller ingen positiv upplevelse av att testa det där så ingen läkare lär väl någonsin kunna få i mig nå't liknande igen . men jag kan vara sån med vanliga värktabletter också.

har faktiskt sovit bra inatt . mådde dåligt igårkväll och Dan började snarka så jag lade mig på soffan o surfade ett tag då jag hade sån feberfrossa, men sen runt midnatt slocknade jag som en stock o sov så skönt till klockan 6!! okej,kan ju låta bisarrt, men jag har sovit så himla dåligt så länge nu och det här kändes faktiskt som en sovmorgon . och nu har jag bara lite feber o är ganska pigg, har dock som tjocka blåsor i halsen så jag kan knappt svälja saliv så Dan fick gå iväg o köpa starkare halstabletter. Linn hade "bara" 38 grader i morse så hon har varit mycket piggare hon med. jag hoppas lite på att vi håller oss friska sen för nästa helg är det ju midsommar..

Linn har varit så gullig här på morgonen, hon hade plockat ut min borste från badrummet och ville borsta mitt hår. sen när Noah och Dan skulle gå iväg o handla så gav hon och Noah varandra en riktig puss på munnenKyss. de kivas annars om allt, men imellanåt så är de riktigt goa mot varandra iaf. sen måste de ha pratat ihop sig för båda kom och sa att de ville ha glass och bada idag .
  • lunaria

ojojoj då kanske det äntligen blir att kolla på er barbamamma i tv-rutan, har ju väntat på det här i flera år .

meeeen herregud människa, du har fött 7 barn, men checkar inte tempen pga rumptermometerDrömmer. jaja .

jag tror inte det är halsfluss, brukar man inte få vita prickar då?? jag har alltså riktigt stora blåsor vad det känns som och som nästan svällt igen hela svalget. fick knappt i mig någon mat idag för det var så trångt och sved som tusan.

usch va långt han skulle åka på jobb igen då . men skulle inte han ha semester nu, eller måste han ta joursamtal iaf? minnet är bra, men kort .

• lunaria

barbamamma: men gud va irriterande,samma sak verkar hända åter igen med din man . du får sätta fast honom med handklovar vid sängen sen så du vet att han stannar hemma .

vi har bara rumptermometer,men precis som du säger så ärdet ju de enda som visar riktigt korrekt.

nä jag har alltså inga vita blåsor, utan de är som vanliga röda blåsor och stora som tusan. idag kan jag iaf svälja så skiten håller väl på att ge med sig hoppas jag iaf .

hur är det med dig idag då??

är inte klokt, men ungarna växer som oggräs just nu!! så vi måste skaffa nya sandaler och skor till Linn samt nya vanliga skor till Noah för hux flux så har de växt ur sina skor. har ni några tips på var man kan köpa över nätet?? såg ju att de hade på skopunkten,men det ärså många som säger att deras skor skiljer sig så enormt i mått o storlekar. sen var jag inne på Ellos,men de har sale så det är hopplöst att hitta något vettigtObestämd... och sen idag upptäckte vi att byxor som Noah hade förra veckan plötsligt var för små .

jag sov som en stock mellan 22-7.30 och det är nog ett sömnrekord . nu är vi iaf pigga o krya så jag hoppas på en bra vecka för vi har fullspäckat schema .

• lunaria

barbamamma: ååh har sett nån reklam om Leos lekland,det verkar ju vara jättefint ställe . hoppas bara att du kryar på dig tills dess, annars MÅSTE du söka läkare!! men sådär var det för mig med, så fort jag skippade panodilen så började jag skaka o febern kom tillbaks och likaså var det ju för ungarna. men det står ju på bipacksedeln att om man har feber efter 3 dagar trots att man tagit febernedsättandeså ska man ju söka läkarvård iaf.

jo din man verkar vara en arbetsnarkoman, är nog lite lik mig tror jag, nästan tur att jag kanske inte har nå't jobb .

ungarna vaknade 6.30 fast jag minns bara att jag vaknade till två sekunder sen slocknade jag. Linn hade tydligen försökt mata mig med pusselbit och båda ungarna hade hoppat omkring i sängen så Dan tog hand om ungarna när han insåg att jag inte var så kontaktbar denna morgon o kanske behövde sova en stund till

jag gick in på bonprix, men där hittade jag då inget vettigt. sen av en slump kom jag på att titta på La redoute och där fanns det massor av fint och bra rea . fast smart man var, ungarna blev något chockade när Dan gick in o mätte deras fötter efter han lagt dom . så vi beställde två par skor, två linnen till Linn, en t-skirt och ett par byxor/skjorts till Noah och två linnen till mig för 370kr inkl frakt . var lite knepigt att räkna ut storlekarna, men vi hoppas allt passar iaf .

• lunaria
    pilea: men guuud så söt Max är då, duktig kille som lyckats ställa sig upp i sängen o han ser ju minst sagt nöjd ut . han ser så bebislik ut fortfarande när han har body o allt, kanske kan få låna honom lite o få känna hur det är att ha en bebis igen . terrängkrypa lät ju kul, här är det hopp och studsande och klättrande över soffkanten som Linn håller på med . men vilken storlek har han i kläder då?? Linn har stooora fötter, drar redan st 21 . så skorna som Noah hade när han var typ 19 månader är nu för små för henne!! och iom att Noah hade samma storlek såpass länge på fötterna så har vi ju inga skor hemma som passar henne alls nu..

ja herrehud, matsalsmöbler är ju svindyrt!! så ni fyndade ju riktigt ordentligt . jag såg först inte att det var klädda stolar,men jag hade nog kört på att måla om bord och stolar till vitt. vi letar också efter matbord att ha i vardagsrummet, men har inte hittat nå't billigt o vettigt än...

barbamamma: jag tror det var någon reklam från hyresgästföreningen eller coop som hade erbjudande om man var medlem att gå in billigare på Leo's lekland och det såg hemskt fint ut iaf så kul att ni ska dit .

jag tycker du ska ringa läkarn redan nu o boka in tid.det är ju semestertider så det kan ju vara lite trixigt att få tider. när var det maken skulle komma hem igen då??

lyckan varade inte så länge, idag fick jag sovit 5 timmar. dumma sömnproblem!! men det var skönt att skicka iväg ungarna till dagis nu, behövs verkligen städas här hemma. ska kanske baka lite också om tid finnes . de ringde förresten från soc o på tisdag ska vi ha möte ang stödfamilj. våra vänner ska vara med på mötet sånu verkar saker hända iaf
  • lunaria

barbamamma: men bra att du får åka in imorgon o ta prover iaf!! usch va otäckt med sån där borelia, det är verkligen mycket elände man kan få av såna där små kryp .hoppas du får reda på vad det beror på iaf, det är ju säkert något som är fel när du har så hög temp!! fattar verkligen inte hur du orkar med någonting, jag blev ju skitdålig när jag hade 38,3 grader!! jag tyckte också det gjorde underverk när jag tog mig en dusch i lördags, att svettas hela tiden gör en ju så himla ofräsch o trött oxå.

ja jag har ju verkligen sömnproblem,men vete tusan vad man ska göra åt det . har slutat med mina insomningstabletter för att de är beroendeframkallande och jag sov ju iaf inte mer än 5 timmar med dom. ok jag somnade ju verkligen på kvällen, men vaknade tidigare, medan nu shar jag problem med att somna in och somnar därför senare. har ju egentligen sovit dåligt nu i 1,5 år så kroppen kanske vänjs också, vad vet jag, men jag hade aldrig några sömnproblem förr så det känns verkligen kämpigt att aldrig få sova ut,det märks ju att min kroppskulle behöva mer sömn. jag försökte sova en liten stund här, men det gick inte alls . är så trött egentligen.

pilea: jaha så ni har snaggat av honom, jag som tyckte han hade rätt så mycket hår ändå ju . jag håller med dig, det gör mycket så fort man ser att barn har bodysar på sig, då ser de ju mindre ut. vi har gett upp bodysar helt, här gäller det att ha lätta plagg att dra över huvet på Linn medan hon springer .

ja det gäller nog att ha rätt färg, men det kanske ni kan höra på en färgaffär vad som passar just för såna möbler. märker ju ex att Noah's s ng har ju skavts där vi målat vitt på kanterna, han slår ju ileksaker där titt som tätt så det har skavts bort. men vi skulle nog ha grundat det med nån grundfärg innan vi lade på vita färgen. funderar snart på att fixa i ordning den igen..

x-girl: ååh va härligt ni haft det, glad jag blir över att höra att ni haft det så fint . och att ni fick gå ut och äta också!! här har vi inte haft speciellt varmt, men nu spricker solen fram här o var så jag hoppas pålite finare väder.

vi har en hel del sommarkläder till Linn visserligen,men har ni nå't runt 86 så får du ju hemskt gärna kolla iofs. men skorna behövs inte för vi har skor efter Noah som just är i st 23 för det hade han ju när han var 2,5 år, men de är för stora. o risken är att Linn's fötter hinner bli för stora tills nästa sommar så man behöver något ännu större då . därför köpte vi nu ett par skor till Noah i mer naturell färg i st 24 så Linn kan ärva sen om det blir så .

• lunaria

skrev förresten fel förut, det är nu på torsdag vi ska till soc ang stödfamilj.jag är alldeles virrig . Dan är på praktikplatsen nu o ska bestämma med arbetsförmedlaren o chefen där om hur länge det blir praktik o jag hoppas på max 1,5 månad iaf, men helst 1 månad!! sen hoppas jag han inte börjar praktiken förrän nästa vecka då vi dels har mötet på torsdag,men också mötet på barnhabiliteringen imorgon och så ett med nätverkshuset på onsdag. lite fullspäckat schema denna vecka, vore inte kul att få gå på alla möten ensam .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)