• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

I'm back . så nu ska jag försöka svara litegrann .

Pilea: wow så duktigt av Alve att kunna cykla utan stödhjul,det är ju en svår teknik att hantera .

glittrax:
    nämen gud va sjuka ni har varit nu, har det blivit bättre?? tycker det är konstigt att du fick pc-kur så snabbt, det får man ju aldrig här trots att man har barn o allt .
    Öregrund ligger vid havet, det är väl ca 1,5 timme härifrån o det är jättefint där .

barbamamma:
    men jag trodde verkligen de skulle ha med er i programmet, det verkade ju så lovande och närde tar en massa uppgifter så där så låter det som att ni skulle vara med. jag förstår att ni är jättebesvikna,ni har ju ändå fått antydningar hela tiden om att de ville ha med er .

va kul att Uno tyckte att han lät som en bög . det tyckte iaf inte jag att han gjorde, han lät ju helt normal. men det kan ju faktiskt bli en väldans chock för såna som inte är vana att höra sin egen röst.

när jag lämnade barnen på dagis igår så hängde plötsligt regnkläderna på kroken där de brukar hänga . så det måste ju ha varit så att de tagit på någon annan unge de kläderna!! men ingen personal från förra veckan var därså jag kunde ju inte fråga vad som hänt.skönt iaf att de kom fram, är ju regn titt som tätt här denna sommar så de behövs. hur mycket ska du ha för regnkläderna då?? för sån't där fleecefodrat regnställ har vi inte så det hade varit fint att haft .

x-girl:
    jag föstår att du vill hitta på saker, sån är jag med att jag börjar känna mig rastlös nu när jag gått hemma så mycket . kul att du hittade så mycket höstkläder till barnen o att ni har så det räcker nu . o roligt att ni köpte lite grejer på Ikea .

humöretär bättre igen så jag vet inte om det var p-pillrena ändå. men jag provar denna månaden ut så får jag se .

evanor:
    jag hade ju mycket foglossning under graviditeterna, gick med kryckor då o nu så är det väl mest vid äl o runt mensperioden som jag får jättestora problem . sen försöker jag väl allmänt tänka på att röra mig rätt så att säga. är lite deppig för jag köpte sandaler med en liten klack förra året,men de har jag fått lägga undan för jag får ont i bäckenet varje gång jag använder de..

Ain:
    jag känner likadant,det är fruktansvärt hemskt det som hänt i Norge,det är liksom inget sån't land som man tror sådant ska hända heller . usch, det är så fruktansvärt att så många miste livet. det är så obeskrivligt tragiskt .

som sagt är jag tillbaks . har haft en underbar helg i Öregrund o från början skulle det bli ganska dåligt väder, men det var bara lite regn som kom,sen var det uppehåll . jag kommer lägga ut ett blogginlägg så slipper jag skriva en lång roman här . jag är rätt så trött idag, Linn hade ont i magen igårkväll så hon var vaken till efter midnatt o bara grät o skrek . som tur var hade vi liten skvätt messmör hemma så efter att hon fått en flaska med det så fick hon ut lite o kunde somna. jag är väldigt trött efter denna helg, så jag längtar redan efter sängen

• lunaria

barbamamma: regnkläderna såg jättefina ut så det vill vi ju absolut ha. har inboxat dig på fejjan . superfina o rosa . de lär ju inte vara för små iaf o om de är lite för stora nu så kommer de iaf att passa till våren .

ja herregud, det där med kläder är ju så hopplöst!! vi köpte ju skor till båda barnen här o nu är de redan för små !! det blir nog lätt så, de får ju tillväxtperioder o det är oftast innan det som man hinner köpa kläder o sen är de för små...

gud va jag är trött idag, fick en pollenchock igen eftersom varenda kotte har klippt gräset här idagSkrikandes. på eftermiddagen började det åska o spöregna (självklart precis då jag hämtade ungarna) och Noah ville sitta i vagnen o Linn vägrade sitta i vagnen så sista sträckan tog jag upp Linn o lät Noah sitta i vagnen, men de vart inte nöjda iaf...och jag blev lite less för fröknarna sa att Linn hade varit gnällig hela tiden så de tycker ju hon borde vara hemma imorgon. jag hade berättat att hon är lite hård i magen nu o hade sovit dåligt inatt så jag tror inte det beror på att hon är sjuk på något vis. här hemma bajsade hon o sen var hon jättenöjd hela kvällen.men jag får väl ha barnen hemma imorgon, bara det att jag ärså sjukt orkeslös o trött så jag hade nog behövt vila en del .

• lunaria

skrev ett inlägg imorse,men blev utloggad!! så irriterande, glömmer av att kopiera innan jag postar .men nu blir det ett nytt försök .

pilea: ååh va kul med kolmården,snäll farmor som bjuder på inträdet . var det roligt?? ni hade väl tur med vädret iaf .

bra att du fyndade lite på rean, är ju så dyrt på stadium så du kom verkligen billigt undan

duktig Max är som börjar gå, men jag tycker vi kan byta, skulle vilja ha en som inte klättrar omkring överallt .

jag valde att ha ungarna hemma idag för jag såg i annonsbladet att det var halva rean på skobutiken här så jag traskade iväg med ungarna dit precis när de öppnade. hittade 4 par skor: 2 par "pax" och 2 par "kompis". men puh,det kändes som jag hade fler än två ungar att hålla reda på!! tur att det är så sällan man behöver köpa skor alltså . barnskorna är i källaren i butiken så när jag provade skor med den ena så sprang den andra upp för trappanFoten i munnen. fast det var tur att jag hade med dom för Noah fick ett par i st 26 o ett par i 27 och han har typ haft st 24-25 på alla sina skor denna sommar så jag hade nog kommit hem med för små skor annars. Linn har gått upp en storlek till st 22, herregud va hennes fötter växer!

annars har det varit en skitjobbig dag. jag o Dan började småbråka redan imorse. han har lixom bara 4 måsten totalt i sitt liv just nu:att betala räkningar, göra en budget, gå upp till Linn på natten och gå till jobbet. det där med budgeten har han struntat i och när jag frågade honom ang utgifter så började han tjafsa som ett barn. jag tror det blir skilsmässa snart, det funkar inte längre . alla problem har gjort att jag mer eller mindre slutat älska honom. kan inte förstå hur allt det här kunnat hända...Dan vill försöka lite till,men jag har varit ärligt och sagt vad jag känner (och inte känner) för honom längre. kan inte låtsas som som att jag har känslor som jag inte har. känns kämpigt,men jag kan inte göra något åt situationen. nu är det upp till honom, han kan vill försöka så då låter jag honom göra det, men jag har sagt att mina känslor kanske är borta för alltid o då måste vi inse att vi måste gå skilda vägar ändå...förstår inte varför livet måste vara så kämpigt för

• lunaria

barbamamma: tack jag vet att du finns här också precis som en del andra. jag blev faktiskt ledsen på henne som inte förstod ett dyft om vad problemet handlar om, jag kände mig otroligt besviken. att jag behöver gå i KBT, det kanske jag gör, men det är ju faktiskt inte MIN självkänsla som är det största problemet i detta just nu. och Dan, ja du såg ju vad han skrev. jag lessnade totalt på honom, att han hade mage att gå in o kommentera som han gjorde där. han skyllde ifrån sig som vanligt, hittade ursäkter o lade skulden på mig och annat lixom. och det sa jag till honom igår, att han har haft 1,5 år på sig att få hjälp hos psykolog OM han hade tagit den hjälpen. då tycker jag det är lam ursäkt att hitta påatt man inte litar på andra. då får man faktiskt växa upp, har man problem som dessutom drabbar den man älskar själv så borde inte det vara lika svårt att välja det. och ja, han har ju sagt att han ska söka hjälp så fort psykiatrin öppnar, men det hjälper ju inte för min del iaf för den största skadan är ju redan skedd .

jodå nu har han bett om ursäkt och idag o imorgon skulle företaget ha stängt så han är hemma och NU så händer en massa, han har till o med diskat o det tror jag inte han gjort mer än en gång sen jul. jag tror inte det kommer till att hålla mer än vecka, max två. han tror det räcker med så lite för att få mig glad en liten stund, men det är ju inga kortvariga lösningar jag önskar, utan långvariga...han gör samma sak som han alltid gör...

haha, förstår att du vill ha mycket pengar inför kommande Ullaredsshopping . vi har ju inget sån't att åka till fast så här billig rea kan man knappt hitta någon annanstans iaf. idag var vi inne i en klädaffär o där var det 75% rea nu så jag kom hem med 3 nya plagg .

Evanor: tack för styrkekramen, kan behövas nu . vi har haft det knaggligt sen Linn föddes, då blev min man som en helt annat och det har varit fruktansvärt tungt.
    ååh va jobbigt att åka till Skara sommarland med så mycket folk. jag kan hålla med dig om att vädret är minst sagt oförutsägbart!! antingen stekhett eller kallt, inget mittemellan ju..

• lunaria

barbamamma: du kanske kan gå ut en stund med Alwin när han blir så klängig så kanske han lugnar ner sig en stund efteråt?? jag har iaf inte kunnat sitta en sekund vid datorn med ungarna hemma, båda två är så himla krävande på det viset .

ang betalning av regnsetet så har vi inte glömt av det, utan vi har fått strul med bankmojjängen (ja jag har ingen aning vad det heter ) så vi gör det på måndagom det blir fixat då . jag hade blivit tokig påen sån traderaköpare, verkar ha noll koll på hur det funkar..

jag blev såpass besviken på  min vän så jag tog bort henne som vän på FB. hon hade uppenbarligen ingen koll o sårade mig bara, såna vänner kan jag vara utan. okej, en del av våra problem ligger ju säkert påmig också, men just det hon sa stämde så himla dåligt in på vår situation. känns trist, vi hade jättebra kontakt när jag var med i tråd på allt för föräldrar när Noah föddes .

Evanor: ååh det låter verkligen som att du varit med om en del av det som jag känner. när jag behövde Dan som mest så har han inte funnits där för mig alls och det har gjort att kärleken inte finns längre . det känns trist för jag gav honom så många chanser innan det blev så här. jag har en sådan grundsyn som du och när jag gifte mig med Dan så fanns det ingen annan jag ville välja, men det är för mycket som blev fel efteråt och jag vet inte om det går att reparera längre...

va härligt att ni ska till Riga, hoppas ni får det bra och får bra väder . nä du, jag är faktiskt likadan, skulle helst vilja vara på en öde ö än att trängas med folk i en park . förra året när vi var i Furuvik så var det riktigt mycket med folk och jag mådde skitdåligt, kunde knappt andas när man blev så fast i folkmängden..

Ain: är så skönt att det du säger stämmer klockrent in på vår situation . tack för allt du skrev på fejjan, var så otroligt skönt att du skrev det som du gjorde, för jag orkade inte själv längre då Dan inte ville ta in det jag säger.

jag är också hemskt glad över att jag fått mer klarhet i mitt liv,på det viset tror jag faktiskt AcoA har hjälpt till för en typisk grej är att stoppa huvudet i sanden och ta på sig allt ansvar, både för sig själv och andra även om det egentligen inte alls är ens ansvar egentligen. och Dan, han har nog varit väldigt bekväm med att jag tar hand om allt och nu tycker han att jag är krävande för att jag sätter en gräns för att själv må bra. nu verkar han iaf äntligen förstå en hel del, men det kan hända att det är alldeles för sent. jag har inte bestämt mig angående detta ännu, och jag förstår att inte heller du proppsar på att jag ska skilja mig, men det är faktiskt ett alternativ i vår situation. jag älskar inte Dan längre och om inte dessa känslor kommer tillbaks så är det inte rätt att bli kvar i vårt förhållande.

så roligt att ni börjat köpa golv nu . fast parkett är väl typ det dyraste man kan välja..men snyggt . kul att du unnat dig själv något också .

x-girl: nä fyy för svamp . förstår att du vill behandla det nu, det gör du nog rätt i ändå!!
    hoppas ni får en trevlig minisemester, det är du värd att få nu .
    jisses vilka fynd, härligt . hade önskat vi haft råd att åka till Lindex o shoppa nu när de har sån rea, men precis som du säger så är risken stor att de bästa storlekarna redan är utsålda. japp, hon har stora fötter . fast Noah hade ju som Arvid vid samma ålder.

jo Ain beskrev kanske mer tydligt än vad jag gjorde i hur Dan ursäktade sig själv

idag har jag legat o mått dåligt hela dagen . vet inte om det blivit någon reaktion av ångesten jag fick i veckan av allt som hände då...Dan har iaf fortsatt tagit hand om mycket här hemma. tror att han faktiskt fick sig en väckarklocka av det som skrevs på fejjan, får tacka så mycketHjärta. det tar bara lite längre tid för honom att smälta allt och är så jäkla envis!! är bara jobbigt för jag vill inte skriva såna saker på fejjan, men nu blev det ju så att det bara brast för mig, orkade inte hålla skenet uppe där heller lixom.
    och så blev det bara för mycket när han ofta kom hem efter praktiken o berättade att hans arbetskamrater är så förundrade över att han jämt ser så pigg o utvilad utSkrikandes. såå konstigt då, när han struntat göra något öht här hemma!! och jag gick verkligen på knäna igen .
    men Dan har ÄNTLIGEN insett att han har ett databeroende . det tycker jag är otroligt att han förstår, det har varit såå svårt att få honom att förstå vad hans datamissbruk gjort för skada på vårt förhållande.

nä nu ska vi äta lite glassTungan ute. efter denna veckan ska jag börja ta nytt tag med att sluta med sötsakerna igen.. har blivit en hel del glass som jag alltid blir så beroende av OCH framförallt ökar i vikt av så nufår det vara slut på det .

• lunaria

glömde skriva att skruttan för första gången sov hel natt inatt . från kl 18-6 sov hon utan att vakna en enda gång

• lunaria

suck, vilken bra morgon då. Noah vaknade o fick vara i vår säng. men Dan skulle till praktiken och då säger Noah att han vill vinka i fönstret. då säger jag att han får vinka från sovrumsfönstret idag (så jag slapp traska iväg till köket med honom). jamen då säger Dan att Noah får ge en kram för han ska gå iväg. och det gjorde ju Noah o trodde såklart att Dan skulle ta på sig skorna o gå iväg. nä då säger Dan att Noah får vänta lite för han ska borsta tänderna först och sen kunde Noah vinka i köksfönstret (undrar i vilken värld han var i när jag två sekunder tidigare hade sagt sovrumsfönstret!!). varpå Noah såklart fick världens frispel när det blev så motsatta budskap o såklart när Dan gick iväg för att borsta tänderna!! fy va arg jag blev på Dan, är alltid såhär och jag blir totalt tokig på detSkrikandes.

puh, var bara tvungen att skriva av mig liteOskyldig

var lite dött här i helgen, vad har ni hittat på??

jag blev lite bättre igår så vi var på svamprunda, men det blev nog mer att springa genom skogen för att inte bli ihjälbiten av alla myggen . två små kantareller hittade jag på vägen...

• lunaria

Evanor: oj herrejsses, shit vilken paranoid karl du haft . försäkringskassan måste ju ändå vara en av de bästa myndigheterna vad gäller att ha så lite personlig förankring som möjligt så jag vet inte hur han hade tänkt att du skulle bluffa med någotDrömmer. han får väl kolla upp det då, precis som du säger!! men gud, menar du verkligen att ni inte har mer än mail och sms-kontakt med varandra . det måste ju vara otroligt jobbigt när ni ändå har barn gemensamt . förstår verkligen varför du lämnade honom!!

va kul, då får du ju en liten julklapp i år . jag har också haft rätt vad gäller könen med båda två, så jag tror verkligen många kan "känna" sån't . När Noah skulle födas var alla typ säkra på att det skulle bli en flicka, pratade om att min mage var typisk tjejmage o gud vet vad, men nää, det blev ju en kille som jag trodde ändå .

barbamamma: men gud, stackars Freya som blev fast där så där då !! vilken tur att tjejerna fick ner henne!!

haha, nu fick jag mig ett gott skratt om att din syrras sambo hade frågat om Agathons michelinveck . hade faktiskt önskat att Linn hade haft kvar något sådant, men så aktiv som hon är både högt o lågt hela tiden så är det inte så konstigt att hon inte har det .

jodå allt gick väl bra med Noah, han blir bara lite extra trotsig. fast då kom det här med frukosten o den är inte rolig med tanke på Linn!! hon har matkastning varje morgon, leker mest med maten o kladdar runt... vad äter era småttingar till frukost??.Linn äter ju visserligen youghurt o kräm, men jag skulle vilja ge något annat för det blir så himla kladdigt!! hon äter inte smörgås (bara pålägget), flingor, musli eller gröt. när vi var i Öregrund så är ju min vän förskolelärare och hon har aldrig sett någon unge kladda så mycket som LinnDrömmer. men det är väl bara för att Noah har varit så rädd för att kladda som vi fick ett barn som är motsatt . det roligaste är att jag råkade berätta detta för en annan vän igår.hon ringde igår o frågade om vi ville komma på besök o sova över någon helg i september, men efter att hört hur kladdig Linn är så ångrade hon sig nog lite för hon är jättepedantisk. sa till henne att hon får väl sätta plast på väggarna .

• lunaria

barbamamma: men gud, ska ni behöva köpa ny kurslitteratur ??? vad är det för högskola du ska gå på nu igen?? fast om det är yrkesutbildning så kanske det är svårt att få tag på kurslitteraturen på annat vis så de iaf räknar med att alla måste köpa nya böckero då köper de in parti med det istället. men fy alltså, jag hade ju aldrig haft råd att plugga om jag fått betala så där mycket . här fick jag litteraturlistan i förra veckan och jag kunde redan konstatera att jag har en av böckerna. sen kommer jag låna resten på biblan till denna kurs iaf..nästa kurs kanske jag måste köpa, men då kollar man ju upp begagnat för det går inte bara att hålla på att köpa nytt. många snackar om att det inte gör så mycket i pengar,men det kan man ju faktiskt spara in mycket pengar på. usch, tycker synd om dig och dina kurskamrater som blir tvungna att köpa nytt, det är verkligen inte klokt!!

usch för att ha sån där jour . han kanske kan skaffa en husvagn o bo i utanför om nätterna . så åtminstone du får sova . nä skmta bara, men synd om dig faktiskt, du behöver ju få sova!!

ja herregud, kan tänka mig att Agathon är en tung klump . jo vi försöker väl ge youghurt i pipmugg, men lilla donnan har ju kommit påhur hon ska få av locket så det hjälper ju fögaDrömmer.

jag försökte ju iaf buda upp en auktion lite, men det blev inte så många kronor mer, blev ju chockad för mitt maxbud var ju betydligt högre . pengarna har satts in,kommer in imorgon bitti. fast det är ju ingen brådska med att du skickar iväg de heller om du har fullt upp, kläderna kommer ju inte behövas på studs

Pilea: oj ni har fullt upp hör jag . förstår att du inte har tid att sitta här .

nä Noah ska göra helst allt med mamma i närheten, tänk om han haft lite av Linn's temperament för hon skulle nog klättra uppi fönstret själv om jag inte orkat stå där,-).

Evanor: ha det så kul på resan .

ååh va jag är irriterad på mitt sockerberoende, tror ni det går så bra att sluta med det då?? idag gjordes snickerskakorTungan ute

• lunaria

Ain: ååh va härligt med bad . vi har inte badat en enda gång i år . iofs har jag inte gjort det på minst 10 år, men jag har verkligen förberett mig inför att åtminstone fixa att bada EN gång i år . sen vete tusan om jag får med mig Noah att bada något eller badkrukan Dan, men det hade varit skönt.

nä jag förstår att du inte ville skriva för mycket,men det var faktiskt klockrent och så skönt att jag slapp sitta o stånga mig blodig på att hitta bra sätt att förklara .

barbamamma: aha, jag har faktiskt för mig att vissa folkhögskolor och speciellt KY-utbildning (som är ren yrkesutbildning) kan ha det upplägget att man måste köpa böcker som de köper in. men jag tycker faktiskt det är sjukt att det inte stod någontng om det, undrar om verkligen alla har råd med det??!! jag menar, det ärväl många som är ensamstående och har hyra o grejer som ska betalas!!

men gud, vilken dum bonde alltså, alla korna hade ju kunnat brinna inne om det hade tagit sig . vet inte vad man ska säga, men att hålla på att fippla med elen själv sådär är ju bara dumdristigt!!

va härligt att du fått ihop så mycket på auktionerna .

ja det är såna där skruvlock på pipmuggarna. såna där som man sliter upp fixar ju inte jag, får så ont i lederna.

blev så glad idag. Dan har pratat med barnens extrafarmor och från nästa torsdag em till söndag em kommer vi vara barnfria!!! . hon köpte sig ju ett bed & breakfast så där ska vi få bo o bara rå om oss själva .. ska bli superskönt, gud va jag längtar!!

nä nu ska jag ta ett bad

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)