• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

evanor: tack för ditt stöd . det finns typ inga mindre bostadsföretag..det skulle väl vara det här jag redan bor i, men de verkar ju satsa noll pengar på standarden och verkar ju fuskbygga det mesta så det vill jag helst inte ha någon annan lägenhet i.

idaflisan: så glad jag blir över att se dig . sällan jag hör något från fejjan heller, har saknat dig!! hur är det med dig?? jo jag tror också det här kommer bli bättre, det löser sig nog . kram på dig

barbamamma: jag är faktiskt riktigt chockad över att Uno hjälper till så mycket . så fantastiskt .
    hoppas verkligen du får tag i en Lia-plats imorgon .

jodå, mitt bäcken är väl sisådär hela tiden sen jag slutade med mina p-piller, men bättre med magen iaf: .

x-girl: oj så nära det var till arbetsterapeuten . perfekt ju . skönt att utredningen äntligen håller på att starta .

jag har också börjat fundera kring födelsedagen och julen, men här blir det nog en del leksaksmat, köksmaskiner, ev en dammsugare och kanske lera. men det där med vad han leker med är ju så lika från dag till dag och han leker med så mycket så man vet inte vad man ska välja ibland..med Linn är det ju också enklare, hon älskar ju allt som är rosa och glittrigt .

vi har ingen mer träff på skolan denna termin, men det kändes bättre när vi hade träff i fredags . bara synd att en del kanske inte är lika seriösa, vi var bara 5 av 10 som var med på seminariumet.

så kul att Selma ska på dans . men varför är det synd om Andreas för, det är väl bara bra m han också tar o gör saker med Selma .

glittrax: nä tågbana tror jag inte hon är för liten för, den leker Noah med jämt . jag skulle inte heller köpa en dator bara för att det är en viss färg, hon får väl va glad att det öht är en dator .

oj din sambo kan tydligen sitt jobb haha .

jag skulle ha varit på en riktig träff i Falun två dagar, men sen är det bara träffar över nätet. men nu i fredags gick det hela bättre.

men usch för att ni är så förkylda . om det blir att hon blir alltför risig så åk in akut med henne!! usch för att vara på babysång med så många mammor, förstår att det kändes jobbigt!!

ja nu är jag tillbaks från en superskön helgSolig. igår åkte jag och min vän Sandra (solokatt) till Stockholm. där möttes vi av två glada stockholmstjejer. då åt vi asiatisk lunch och sen var det centralbadet. jag hade en ansiktsbehandling och sedan thailändsk massage. massagen var både skön och ond, den thailändska tjejen kröp bokstavligen talat på mig . sen på kvällen åt vi Indisk mat, en till stockholmstjej var med då och så gudomligt gott det var där alltså!! jag åt tandoorikryddad lamm, scampi och kyckling, mumsTungan ute. blev sent i säng och sen idag strosade vi mest på stan . gud vilken härlig helg!! och de 3 tjejerna från stockholm har jag aldrig träffat förr, men eftersom vi pratat så mycket i tråden så kändes det lixom som att vi känt varandra för evigt ungefär. såå fina tjejer!! var jättekul alltihopa, välbehövligt .

men det var skönt att komma hem också, barnen och speciellt Noah då hade saknat mig jättemycket. han förstår ju inte så mycket när man förklarar att man ska åka VAD det egentligen betyder och det är väl iofs inte konstigt när jag aldrig åker bort så där. men jag hade köpt lite bilar på BR leksaker så de vart glada när jag kom hem.

imorgon ska Dan titta på en lägenhet här i Tierp! var jättekonstigt för helt plötsligt stod han först i kö på en fastän han bara dagen innan stod på 59 i kö eller nå't . men så har vi pratat med FK och jag får bostadsbidrag eftersom barnen kommer till att stå på min adress . så allt löser sig!! jag är jättelättad. och jag tycker det ska bli rätt så skönt att få bo ensam sen så jag är glad över om han tar lägenheten.

• lunaria

Evanor: gud va stressig vecka du har nu då . förstår att du blir avundsjuk på min helg, låter som att du också skulle behöva en helg hemifrån till spa eller nå't .

x-girl: jag hade nog sagt till det barnet att alla ska leka med varandra och vara lika delaktiga.hur gammal är barnet?? eventuellt att prata med hennes föräldrar och säga hur situationen ser ut. vissa barn beter sig ju väldigt bossigt hos andra och det ska man ju markera inte är okej.

gud, min helg var så underbart som rena himmelriket, men I'm back in hellSkrikandes. Dan sa att han hade packat ner lite av hans grejer i lådor och sån't här i lägenheten, men idag så tyckte jag det såg konstigt ut att han döljt en del öppningar med plastpåsar på insidan. så jag tog översta lådan och öppnade o där hade han plockat ner en cykelväska som var våra bådas. han kom hem en snabb sväng för han skulle iväg till Uppsala för hjälpmedel. och då sa han att det är det enda han har packat ner som är något av våra gemensamma grejer. men så när han gick så tyckte jag det var konstigt att han hade ställt en mindre grej mellan två lådor. då kollar jag i den understa lådan och där fanns det massor av grejer som jag faktiskt räknar med gemensamma saker . det gick en kall kår inom mig, det är skitsamma att han får ta grejer, men när han försöker dölja det och ljuga om det hela då vet jag inte vad jag ska göraGråter. och han har packat lådor i hela JÄVLA källaren. fattade först inte varför han hade så bråttom med detta, men nu fattar jag!!

• lunaria

såg förresten att du Pilea fyller år idag, Grattis så mycket på födelsedagen{#emotions_dlg.flower}

• lunaria
    idaflisan: nämen så tråkigt att du har det så tungt nu . kram på dig!!

x-girl: så bra att det löste sig med kompisen. sån't där är ju lite svårt, de har ju såna barn på förskolan också som leker tillsammans och Noah står lite utanför. märks att han inte alls tar för sig. Linn är det ju en annan femma med, hon går ju glatt vidare till någon annan som verkligen vill leka. de stora tjejerna på avd är ju iaf jätteförtjust i Linn och ger henne leksaker och sån't

men det var ju konstigt att inte veterinären sa något om att det var pga kosmetiska skäl, hoppas ni verkligen får ut på försäkringen nu!!

ain: men gud, du hade ju verkligen som en semester i helgen, några 28 grader hade vi INTE i Stockholm . nä men det hade såklart varit kul om du hade varit med, men vi ska träffas fler gånger så någon gång kanske du är i Sverige .

förstår att du har fullt upp med plugget, hoppas det går bra .

hugOlle: men hej, va kul att se dig här igen är du tillbaks från Riga nu?? ja det gjorde mig pissed off just igår att upptäcka alla saker, men nu skiter jag i alltihopa, är inte värt att hålla på att tjafsa om allt.

barbamamma, tjohoo, var är du?

Igår var vi iaf o kollade in lägenheten och Dan tar den. vilket inte förvånar mig. den är verkligen jättefin, med uteplats o allt. så han flyttar den 1:a november.

Jag har blivit dunderförkyld . känner mig verkligen jätterisig, fick någon febertopp här i eftermiddag också i tillägg till snuva, hosta och huvudvärk. och det är så svårt att hålla alla tankar borta kring skilsmässan o allt. mitt vuxna-barn-problematik består i att jag känner mig samtidigt väldigt övergiven av att Dan ska flytta ifrån mig, även när jag vet att vi inte fixar att bo ihop. så det är lite krasst just nu. och så går skolarbetet lite segt också.
  • lunaria

barbamamma: missade att du skrev inlägg igår!! hur gick provet igår?? usch, avskyr muntliga prov, lätt att man glömmer av saker då. hoppas det gick bra för dig!!

ååh va kul med systemkamera, de tar ju verkligen de bästa bilderna . va ni har shoppat loss då, har ni vunnit på lotto?? .

kul födelsedag Abbe fick, förstår att han var nöjd
    ja usch här är Linn förkyld iaf, men halva förskolan ligger sjuk med feber så man går ju bara o väntar på att hon ska bli värre iom att jag också är sjuk!!

nä ungarna förstår ingenting. försöker förklara lite för Noah, men han har liksom inte förmågan att förstå saker som ska hända. han kan oftast bara relatera saker till saker som redan hänt någon gång, på det viset tror jag ju faktiskt att han har en diagnos.

x-girl: det där måste ju vara svårt just när det inte finns så många andra barn för Selma att leka med, men kul att hon iaf leker med de tre syskonen och att de lär sig svenska fort nu . konstigt att hon helt plötsligt kissar på sig, har det hänt något som gör det hela??

usch för förkylningar, hur mår ni idag??

jo jag vet att det kan vara normalt att känna sig övergiven, men jag är nog extrem. och Dan också för den del. man är som ett barn. igår började iaf han prata lite mer om hela situationen och han var väldigt ärlig och öppen. jag kände också att det var skönt att få ur mig saker om varför situationen blivit så som den blivit och varför jag känner mig sviken av honom. under ett svagt ögonblick hade jag nog lätt kunnat säga att vi tar och ger vårt förhållande en chans till, men det vore inte rättvist mot mig själv. sen idag hittade jag denna texten och det stämde in så bra:
    www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article13612893.ab

har inte så mycket att berätta. är fortfarande förkyld, bara lite mer förkyld än innan. Linn är också förkyld, men full fart på henne ändå. hon tjuter "den är min" om typ allt hon vill ha och slår Noah om han närmar sig det som hon då bestämt är "hennes". och så är hon ständigt i kylskåpet och röjer och äter upp typ all slags korv och en dag slickade hon ur burken med messmör!! så här aktiv som Linn är har då aldrig Noah någonsin varit, på dagis han hon ramlat ner från stolar och allt möjligt för hon är så snabb på att klättra upp på allt. bulor i hela pannan har hon nu dåObestämd. hur aktiva är era barn??

• lunaria

barbamamma: wow, blir verkligen imponerad av hur duktig du är i skolan, och precis som du säger så verkar det ju inte vara så lätt ämne!! jag har alltid haft svårt med kroppens funktioner så jag hade säkert kuggat i det där . skönt att allt går så bra . hade önskat det gått såpass bra för mig,men jag ligger efter denna veckan också...

åh va skönt att ni fick sådär mycket pengar pga lånen, minns ju att du berättat om det nu när du sa det, men det kopplade inte först . skönt att kunna köpa sig saker som är lite bättre. just kamera är ju så kul om man slipper få suddiga bilder.

Ain: jaha du tror att Linn är högbegåvad?? det har jag aldrig ens tänkt tanken på. för vår del när vi har haft Noah så kan man liksom inte jämföra de två, så det har varit svårt att veta hur hon är jämfört med barn i sin egen ålder. men på dagis leker hon ju med 5-åringarna. tycker det är jätteskönt att de blandat alla åldrar denna höst för Linn verkar tycka det är roligt med de äldre tjejerna som är med henne. men det är just det där med självständigheten man har undrat över, alla verkar ju fortfarande ha barn med lite bebis-tecken kvar, men Linn har ju varit rätt så självständig ända sedan hon lärde sig sitta själv och då började leka med Noah. ibland känns det nästan som att Linn är äldre än vad Noah är, det är lite konstigt. märks också att hon är kunskapshungrig, vill helst kunna allt nu och helst tidigare OCH framförallt själv . jo hon använder det mesta som redskap för att nå det som hon vill. går i trappan gör hon helt själv och fort börjar det gå, medan Noah ofta vill att man ska hålla honom i handen ner. knasigt det blirDrömmer.

ni verkar ju vara många som har problem med att barnen som kissar på sigRynkar på näsan. så jobbigt!! det bekymret har iaf inte vi, Noah lär säkert bli 5 år innan han lär sig gå på toa. helt hopplöst, han vägrar totalt. men det är faktiskt skönt för ena tjejen i Stockholm har en son som är lika gammal som Noah och har fått diagnosen autistiskt tillstånd. allt som hon berättade om honom  stämde in på pricken på Noah. det kändes faktiskt skönt. och just det där med pottträningen hade inte gått så bra för de heller. men det är sjukt, deras utredning tog 2 månader, medan vår kommer till att ta en evighet. ringde till barnhabiliteringen idag och det är så många denna höst som ska utredas så hon visste inte när Noah stod på tur. så "någon gång i höst" sätter utredningen igångObestämd

nu är det äntligen helg snart, har varit en jobbig vecka pga denna förkylning. men denna natten var första natten sen måndags som jag inte vaknade pga hosta, nysningar eller feber. ska strax hämta ungarna, saknar de så mycket nu. önskar er en trevlig helg!! kram

• lunaria

Ain: ja alltså många saker hon säger är det nog bara vi som förstår, men exempelvis nu när hon säger "den är min", det tror jag inte att någon annan skulle kunna misstolka. och på dagis förstår de vad hon säger. idag sa en förskolefröken att hon börjat säga Lola (alltså carola) och det är något som alla småbarnen säger. men det är inget som vi har hört. det är ju inte alltid så rent tal, men en del saker hon säger låter ju renare än vad Noah säger. och sen var hon ju extremt tidig på att börja prata, minns hur tidig hon var med att säga "hej" och hejdå,. allt stämmer ju överens med den första sidan att förklara det hela på. men det lär ju visa sig förr eller senare . oavsett är det ju kul att hon är så framåt, samtidigt som man är lite ledsen för att ens bebis inte var bebis så värst länge . var förresten en rolig sak som Dan berättade idag: när han hämtade barnen igår så regnade det och då satt Linn under regnskyddet i vagnen och sa "hej, hallå, heeeej" alltså i olika tonlägen och lite så där skämtsamt  med att säga det på olika vis och en dam som gick förbi höll på att skratta ihjäl sig .

vi ska snart äta lite tacos, jag längtarTungan ute. vi var så himla sugna på kräftor, men de är slut i varenda butik redan . fattar inte det, minns det året när jag var gravid med Noah, då åt jag ju kräftor varje helg tills dess han kom ut!! så nästa år får man väl hamstra så fort de börjar säljas .

• lunaria

x-girl: men herregud, han skulle ju utredas för aspberger . det låter ju jättekonstigt

så skönt att Selma är iväg och att ni får ha det lite lugnare . ohoppas du hittar nå't kul på Ullared

barbamamma: haha roligt att Uno fick en leksaksbil . skönt att helgen blev så fin för er allihopa .

nä du läkare hade jag inga önskemål om att bli, har ju alltid haft viss sjukhusfobi så det funkar ju inte då .

vi har inte gjort så mycket i helgen. igår var vi o plockade massor av höstkantareller. men Noah var supergrinig och låste sig och ville helt plötsligt inte gå i skogen, medan Linn var lite väl ivrig och hittade svamp före en själv!! bara det att hon skulle smaka på alla svampar också Kräks. så hon fick man till slut dra ut från skogsdungen så Dan fick plocka. men vi fick väl ihop 15liter med trattisar ..dock så blev jag väldigt dålig, på vägen hem kunde jag knappt gå upprätt pga magvärk. har varit lite stressad och omeprazolen hjälper knappt. idag har det då inte blivit så mycket gjort, har städat lite. skönt fr det kommer jag iaf inte hinna med kommande vecka..då har jag så mycket skolarbete, sen ska jag til kuratorn på barnhabiliteringen o försöka få lite råd i hur man ska hantera det här med barnen iom skilsmässan, på torsdag fm ska jag till min terapeut och på em till läkarn. och sen ska jag försöka få ihop ett möte på AcoA. fullspäckat schema alltså!! vet inte hur jag ska hinna med allt .

• lunaria

x-girl: så mycket grejer ni fick tag i, och priserna är ju bara helt fantastiska . de där fuskpolo o regnvantarna skulle jag gärna velat ha . och såklart dockhuset var ju bra pris på och docksulkyn. synd att ni inte fick tag i någon julklapp till Arvid. men vad hade ni tänkt att köpa till honom?? vem ska få småbilarna?

ja säg till Andreas att han måste säga till om sin utredning. vore ju katastrofalt om han ska utredas för ADD och inte aspberger.

Ain: ååh va kul att du ska på ytterligare en intervju, även om jag tyckte den lät ännu mer skrämmandeTyst. har du fått veta vilken dag du ska få göra det??

Jag sitter här helt rådlös, vet inte hur jag ska göra med allt. fick papper från barnhab med planering på utredningen och alla tider är såna dagar jag har fullt med skolarbete . den första dagen är iaf den 18:e okt o på sätt o vis känns det skönt att det sätter igång såpass snart.. jag börjar få så jäkla mycket ångest hela tiden, det är precis som att kroppen satt på varningslarmet igen!! och jag vill så gärna ignorera signalerna, något inom mig säger att jag bara inbillar mig och att det bara är att kämpa vidare ändå. men det har ju inte fungerat så speciellt bra de förra gångerna jag gjort det.

så det är ett mindre kaos här. och inte nog med det så skulle Dan igår ta och skriva på kontraktet. kl 16. kl 12 skickade han ett sms till mig och sa att han gärna ville att det skulle vara vi 4, att han älskar mig och att jag skulle tänka en extra gång ang beslutet för sen är det svårt att ångra det. precis som att jag skulle ångra det 4 timmar innan han ska skriva kontraktet??!! och jag mådde redan dåligt igår så min reaktion blev inte så bra och alla tankar jag hade i mina studier bara försvann. ååh gud, vet inte vad jag ska göra längre, jag är så trött på Dan, mig själv och hela situationenGråter. lite ledsen, ingenting bara flyter på som det ska.

• lunaria

evanor: så skönt att du snart ska sluta jobba, förstår inte hur du orkar göra det såpass länge med tungt jobb o allt då!! oj va jobbigt att inte kunna säga om hon verkligen har vattkoppor eller ej.  här har det gått i omgångar på dagis, men mina två verkar vara immuna mot det. hade faktiskt önskat de kunde få det medan de var små o allt!!

barbamamma: du verkar klara dina studier galant ju, va skönt . hoppas bara att Uno kan vabba imorgon under provet! men stackars Freya och Alwin, hoppas resten av ungarna och att du också såklart håller dig frisk nu. märks verkligen att hösten är här med alla sjukdomar .

jo då, han skrev på kontrakten. lika bra det, annars hade han bannemig fått leva på gatan

x-girl: men hur menar du ang inskolningen, nu är jag nog allt lite trög . ska du alltså inte börja jobba efter att Alwin skolats in, utan ni får skjuta upp den då??

ja alltså, när jag var på barnhabiliteringen så tog kuratorn fram ett papper med hur vuxna med autism/aspberger ter sig och det är väl svårt att göra en klar bedömning utifrån bara det du har berättat om Andreas, men jag tycker snarare det låter som att Andreas har ADD och Dan har Aspberger. de är ju väldigt nära varandra, men är ändå olika. fast jag tycker det är konstigt om hon sagt så. du är säker på att inte Andreas har missuppfattat det hela??

jo alltså hon bara vill mig väl helt enkelt, inget annat, så ta inte illa upp . vi har haft nära kontakt nu för jag har behövt stöd i alltihopa så hon visste ju vilka planer jag hade. och hon vet ju inte vilken relation du och jag har och ville kanske inte att någon ska pressa mig för mycket med problemen då jag lätt oroar mig kring allt.

jo för er som inte vet så har jag avslutat mina studier... jag var hos barnhabiliteringen i tisdags och precis VARENDA möte krockade med mina viktigaste seminarier!! efter att ha pratat med soc och få veta att ekonomin löser sig så gav jag upp studierna. Noah går först i alla lägen, så är det ju bara, han behöver få hjälp mer än vad jag behöver studera. jag kan börja plugga nästa år... och jag kände verkligen hur utmattad jag började bli så igår när jag tog beslutet så lättade en stor börda kan jag säga, det var som att vända en femkrona.

nästkommande planer: jag ska till arbetsförmedlingen imorgon och begära att få SIUS-stöd. sen ringde soc-tjejen upp mig igår em och sa att jag ska få vara med på något som kallas Tierpsmodellen, vilket innebär ett samarbete mellan olika myndigheter för att jag ska få hjälp att strukturera upp min raserade tillvaro. jag vet inte exakt vad det går ut på, men jag får mycket hjälp iaf för att slippa stressa.

idag var jag hos min beroendeterapeut och han riktigt berömde mig för att våga ta emot hjälp och allt jag åstadkommit på bara ett par månader. att jag vågat ta beslut och stå fast vid de utan att känna skuld över det. så ett test jag gjorde visade att jag hade 66p av 100p. när jag började där hade jag bara 12. det får mig till att bli så himla glad.  

nä nu ska jag iväg till läkarn. ha det så gott!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)