• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Madde01

Gud vilket härligt väder det är ute idag Skrattande Julius är dock jätte förkyld o hostig så vill lixom inte gå för långt med honom.. Men en promenix till affären blir det då, lite fruktpuré o ersättning behövs alltid ..

• 7 michelingodingar

madde:ja hade han varit nyfödd så ok då har dom ju svårt med dygnsrytm men nu när han snart är 5 månader nää det gillades inte av mamma så här vände vi på dygnet illa kvickt nu sover han oftast bra men en o annan natt så faler han tillbaka o vill vara vaken!!

haha jaaa du hon satte sig fast i en kärra som är till deras trehjulingar, kärran är liksom lite v-formad med ett stag över och där hade hon fått in huvudet men inte ut det så hon låg med huvudet i kärran-staget tvärs över halsen och kroppen utanför o personalen hade försökt med allt för o få loss henne men hon satt tvärfast så brandkåren fick rycka ut och klippa sönder staget för o få loss henne och det vart väl en mindre trevlig upplevelse för henne men jag är inte förvånad för den fröken hittar på en massa o det hon inte lyckas med ska man inte lyckas med

elevvårdskonferans är att man samlas(hans lärare,rektor,kurator m.m) och pratar igenom hans skolsituation eftersom han har svår adhd/damp så har han väldigt mycket problem och han hänger inte med alls, är inte godkänd i något ämne och trots att han får massor av extra hjälp så klarar han det inte så nu är det dags för en ny disskussion om hur vi ska gå till väga under 8:an som han börjat nu då!!

vad skönt att julius sover så bra på vällingen!! och krya på sig till honom inte kul när dom små är sjuka

• lunaria

madde: hej dig känner man ju oxå igen, välkommen . stackars julius som blivit förkyld, krya på så mycket!! skönt att han sover bättre om nätterna!! tror minsann vi har varit ganska bortskämda här hemma för Linn har nästan sovit bra sen födseln .. just nu sover hon från 18-19-tiden, vaknar allt mellan 3-5 tiden o sover sen om i 2-3 timmar. om hon somnar vid 20-tiden vanar hon oftast vid 6..

barbamamma: så skönt att Freya tyckte det skulle bli kul idag . det är ju hemskt för er att lämna annars..
    bra att Agathon börjat bli bättre med sömnen, men dumt att maken hade gjort nå't konstigt med blöjan o det..

nää ska ni behöva hålla på o greja med sonens skola i år med . förstår inte att det ska vara så svårt att få allt bra för honom!! men om han inte fixar godkänt i nå't ämne, får han inte gå om då nå't år?

krya på dig du med då!!

nä det här satte sig verkligen rejält på bihålorna o jag har knappt hörsel på mitt högra öra heller...o Linn har varit gnällig så det tjuter som sirener i huvudet. tack o ov däckade jag en halvtimme på soffan, kändes skönt när jag knappt sovit inatt...men det är väl typiskt att när jag mår som sämst då vill Dan (maken) hitta på som mest grejer. ja baka bröd o fixa annat får han väl göra om han vill, men han ville att jag skulle hjälpa till med matlistan o det sa jag att jag inte fixade just idag (har lixom pratat om att det behövs göras i en vecka, men är inte speciellt påhittig nu kan jag säga ). men haha han fixade listan helt själv då, han kan chockera en ibland . för er som inte vet så har min man diagnosen ADD så vår vardag ser lite annorlunda ut och egentligen har jag inte tid att vara sjuk!!

• Xgirl83
    barnamammans familj: Men stackars din son som är nästan helt blind. Men oj vad jobbigt med din son som har adhd/damp, vad ledsen man måste känna sig som mamma när ens barn inte ens klarar av det grundläggande i skolan som ju är så viktig för ens framtid. Och fy, vad otäckt att din dotter fastnade sådär, jag som har klaustrofobi får rysningar ju!

Madde01: Välkommen! Låter skönt att slippa nattamning. Jag längtar också till den dagen man kan slippa det, även om jag visserligen oftast sover när jag gör det.

Ain: Jag har faktiskt inte ens funderat över skor till Arvid, men så är han ju ett par månader yngre också. Tror mest han kommer sitta i vagnen i vinter och först komma ner på marken i vår. Jag hade nog tagit det när/om det behövdes om jag var du, fast jag VET hur det är när man blir sådär sugen, och kanske inte kommer ha möjlighet att köpa det senare när behovet finns. I övrigt i vagnen kommer han ha fodrad fleecejacka eller FIX windstopper-overall och sitta i åkpåse när det inte är jättekallt, och så fodrad fleeceoverall i åkpåse när det är mer kallt. Har köpt mössa och vantar också då förstås, fast båda overallerna är sådana som man viker över händerna, så är det inte jättekallt så behövs kanske inga vantar.

Saaraa: Men hjälp vad otäckt med andningsuppehåll!! Och att de inte utreder det mer?? Jag hade nog gått privat eller nåt alltså för sånt där är jag livrädd för. Usch och fy. Jag tycker ju det är obehagligt så det räcker när Arvid typ ska kräkas och liksom har det i halsen och hostar till och har sig.

Zandra: Men fy vilken förkylning du fick då!! Hoppas du får ut lite grejer på Tradera istället då, om du orkar. Har för mig att du har pratat om Tradera ett tag nu.

Och jag som hade LOVAT mig själv att ta tag i att städa här hemma idag, men nä, hunden skulle ha promenad, Arvid skulle ha mat, jag skulle ha lite te, några Tradera-auktioner skulle packas....och vips så var det dags för lunch! Det är inte mycket man hinner medan Selma är på dagis. Fick röjt lite här i alla fall.

Om en halvtimme ska min sambo tatuera sig...spännande! Han fick det av mig i födelsedagspresent för han har velat skaffa tatuering i flera år. Tror han var lite spänd i morse när han gick till jobbet. Är en ganska stor tribal han ska ha på ena överarmen.

Vad använder ni för höstskor till era barn? Funderar på vad man ska köpa till Selma. Bäst hade väl varit ett par tunnare kängor i goretex, men de är ju så dyyyyra. Ska man ändå satsa på det?
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Pilea

Nu har Max fått sitt 5mån vaccin, gud så ledsen han blev. Sköterskan var inte beredd på att han är så stark så han ryckte undan benet så själva sticket gjorde svin-ont. Han skrek som en stucken gris i 10min o jag fick gå runt, runt tills han lugnade sig. Och när han äntligen började återhämta sig mellan snyftningarna var det dags för den värsta sprutan som svider mest. Jag höll själv på o börja grina när jag såg hur Max reagerade. 3-mån vaccinet var inte alls så, skumt!

Det var som jag trodde, viktkurvan börjar plana ut så nu är det dags för lite annan mat än bara amning. Han väger 6040g o är 64cm. Han har ökat dryga kilot på 2mån så det var lite lite.
    Men så har jag ju märkt att han blivit mer snuttig på nätterna, ammar säkert 1gg i timmen så han är väl hungrig stackaren.

Saaaraa:
    Men fy så läskigt med andningsuppehåll! Det där bara måste dom ju gå vidare med! Stå på er!

am zandra:
    Usch gallstensanfall är inte o leka med! Vet ju hur ont jag hade när jag hade vidgat njurbäcken, trodde ärligt jag skulle dö. Njurar eller galla, sak samma
    Hoppas du blir frisk från förkylningen snart!

Ain:
    Skulle inte köpa skor om jag vore du, känns onödigt när dom inte går!
    Tänkte börja med raggisar när det blir lite kyligare ute o varma fleecetossor till vintern.

Madde01:
    Välkommen
    Hur gammal är sonen?
    Trilskas också med maratonamningar just nu!

Barbamammans...
    Mums, lät som en god tårta Tungan ute 
    Jobbigt att han ska trilskas på nätterna!
    Skönt att det gick bättre med lämningen idag! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea

xgirl83:
    Vet inte riktigt själv vad vi ska satsa på för skor till de större barnen. Kanske räcker med vanliga gympa-skor o fodrade gummistövlar vid sämre väder.
    Tror iaf att jag ska köpa ett par skor med lite högre skaft till sonen när han blir av med gipset, så att det blir lite mer stadga.

Ja usch, städning! Tycker inte man gör annat o ändå ser det ut som skit. 

• Xgirl83
    Pilea: Vilken spruta var det Max fick som gjorde så ont? Nu när Arvid fick 3-månaders-vaccinet så var det den vanliga vaccinationen plus den där nya som är mot lunginflammation (resistenta bakterier), och DEN sprutan sa sköterskan att den gör rätt ont på dem. Var det den som Max fick först nu vid 5 månader, eller ska de ha ännu en som gör så ont? Vad bra att ni fick veta varför han äter så ofta då, att han behöver annan mat också.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Pilea
    Xgirl83 skrev 2010-09-09 12:49:32 följande:
    Pilea: Vilken spruta var det Max fick som gjorde så ont? Nu när Arvid fick 3-månaders-vaccinet så var det den vanliga vaccinationen plus den där nya som är mot lunginflammation (resistenta bakterier), och DEN sprutan sa sköterskan att den gör rätt ont på dem. Var det den som Max fick först nu vid 5 månader, eller ska de ha ännu en som gör så ont? Vad bra att ni fick veta varför han äter så ofta då, att han behöver annan mat också.
    Han fick 2 sprutor både vid 3mån-vaccinet o nu idag, det var bara påfyllning. Pneumokock-vaccin är det som svider o är värst.
    Med dottern Tyra var det 2 sköterskor som gav samtidigt, en i varje ben. Dom räknade till 3 o stack o på så vis upplevdes det bara som ett stick. 
    Men idag vet jag inte vad sköterskan sysslade med, hon var tafflig o dan!  
  • 7 michelingodingar

pust nu har man röjt av köket,vikt ihop en maskin med ren tvätt,lagt in freyas kläder i hennes lådor,röjjt upp på golven från leksaker o skor,kört igång en ny maskin med tvätt, fotat äldsta sonens kläder och lagt ut på tradera nu är det "bara" 3 fulla kassar till med kläder som ska fotas o läggas ut kanske man skulle försöka få i sig lite sen lunch nu då men var ju tvungen o ta vägen förbi här inne förstTungan ute

am zandra: jag vet ärligt talat inte vad som händer om han inte är godkänd eller joo han lär ju inte komma in på nån skola i utbilda sig till nått då men vi har ju tjatat o tragglat om detta i flera år och ifrågasatt om det inte vore bättre att han antingen fick gå om en klass eller börja särskolan men jaaa du vet ju hur dom motarbetat oss!! och det var så skönt o höra från självaste rektorn då han gick i 7 an nu att det faktiskt hänger på lärarna o skolan att han blir godkänd att det är DERAS sak o se till att han fixar det och om vi som föräldrar sen vill hjälpa till så är ju det bara ett plus i kanten men det ligger alltså på skolans ansvar och det känns bara såååå skönt för ofta tar man ju åt sig en massa som förälder och tror att det är ens fel att det blir så här!!

xgirl:ja i början var det jättekämpigt med sonen abbe kallas han ju för o heter albert då visste vi liksom ingenting om han ens hade syn på sitt friska öga går ni in o kikar på kort hos mig så kan ni se att ögat ser konstigt ut det är litet som en dockas!! men om du såg honom nu så skulle du knappast tro att han såg så illa som han gör för han klarar allt som vilket annat barn som helst och han har ju glasögon som äntligen är rätt styrka på och nu har han näst intill perfekt syn på det seende ögat med hjälp av dom
    ja man känner sig så otillräcklig och resan med honom som har adhd/damp har varit lååång och man har arbetat i uppförsbacke hela hans liv i princip "drar ett djupt andetag" men sen han började högstadiet så har det tagit en helt ny vändning och allt ligger inte på oss längre utan denna skola tar verkligen tag i saker o ting!!

ja freya är en tuff liten dam en annan hade ju haft fullständig panik men hon var lugn visserligen ledsen men ändå lugn!!

spännande med tatuering min man har en sån tribal på sin överarm o han sa att det kändes ju lite o göra den

höstskor så kommer mina anv såna där typ basketkängor och gympaskor med grövre sula på!!

pilea:stackars max så ont det måste gjort med sprutan ska du börja ge mat eller ersättning som extra nu då? han är då en liten skrutt
    ja det blir nog hallongrädde och ploppfluff på tårtan mmmm låter gott så jag skulle vilja göra den nuTungan ute

• Pilea

Det var alltså den vanliga sprutan son hon gav först som han blev så ledsen för o sen när han tillsist blev lugn gav hon den värsta.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)