-
Det finns totalt saltförbud....de flesta barn äter ju både bröd o pålägg med salt i före 1 års ålder.....tiptoe skrev 2010-09-08 14:58:25 följande:De ska ju inte äta salt alls innan 12 månader eftersom njurarna inte riktigt klarar av det.. -
Fixar barnet att äta såna bitar så javisst kan du ge sån pytt.
Dock kan stekt mat vara svårsmält för en liten mage.
-
vi och pyret skrev 2010-09-08 15:02:31 följande:Inget salt innan 12 månader, så all färdigmat går nog bort eftersom den brukar vara ordentligt saltad. Löken i pyttipannan kan kanske sätta lite för mycket fart på magen ockås=)La Lola skrev 2010-09-08 14:59:54 följande:Det finns totalt saltförbud....de flesta barn äter ju både bröd o pålägg med salt i före 1 års ålder..... -
Så ditt barn ska inte få något bröd eller pålägg som inte håller salt innan 1 årsålder?tiptoe skrev 2010-09-08 15:21:45 följande:Jag var hos en barndietist senast igår som sa att man ska undvika salt till barn under 1 år just pga njurarna. Efter 1 år är det ol att ge salt men man ska vara sparsam så att barnet inte vänjer sig vid för mycket då det ju inte är speciellt bra med saltat mat vare sig för barn eller vuxna.
Eftersom TS barn bara är 5 månader så kanske det inte är så smart att ge salt, det är ju skillnad om barnet är 10-11 månader och äter lite smörgås där det finns lite salt då och då.
Det var ovanligt...... -
Som en intressant jämförelse; när min äldsta var bebis innehöll all burkmat salt.
Går det då omkring en massa ungar i 10-årsåldern eller däromkring med pajade njurar?
-
Jo men det var ju saltförbud till 1 år skrev du ju oxå....tiptoe skrev 2010-09-08 15:33:37 följande:La Lola: Om du läste allt jag skrev så skrev jag att det är skillnad på en 5 månaders bebis och en på 10-11 månader. Min dotter fick smörgås när hon var drygt 8 månader första gången och ja det är salt i men man kan välja bröd som har väldigt lite salt precis som med pålägg och hon har mest fått det som komplement till tex gröt.
Tycker bara det är väldigt märkligt att man säger så olika beroende på vart i landet man bor i för här är det totalt saltförbud tom 12 månader som rekomenderas av BVC, ochförklaringen jag fick av dietisten på barnmottagningen igår (vi var där eftersom min dotter eventuellt är allergisk mot mjölkprotein så en helt annan historia men saltet kom upp) var att njurarna har svårt att ta hand om saltet.
Bara för att det fanns salt i barnmat för 10 år sen så betyder det inte att det är ok, förr var det ok att röka och dricka alkohol när man var gravid oxå men det betyder inte att alla barn som föddes under den tiden blev skadade. Antagligen är det väl så att man upptäckt att det finns en viss risk med att ge salt till så små barn och därför hellre väljer att rekomendera totalt saltförbud än att säga att det är ok.. dessutom borde det väl säga något att alla barnmatstillverkare har tagit bort salt i sin mat?? För jag tror nog att barnen hade tyckt det var godare med saltad mat än osaltad så varför tror du att de tagit bort saltet?
Mitt BVC har aldrig nånsin pratat om mat o salt.
Jag har iofs aldrig frågat något om det heller.
Nä, men visst är det intressant att det fanns salt i burkarna förr.
Borde inte alla de barnen vara jättepåverkade av saltet undrar jag helt seriöst.... -
Jag har aldrig hört den rekomendationen mer än här på FL....tiptoe skrev 2010-09-08 15:42:54 följande:La lola: Ja de säger totalt saltförbud upp till 12 månader på BVC här.. Sen om man följer det till 100& är väl upp till var och en, jag har inte gjort det eftersom jag vet att de ger andra rekomendationer på andra håll i Sverige.
Eftersom min dotter bli 1 nu i sep så frågade jag dietisten om det igår.
jag tror ju att det inte är en jätte stor risk för njurarna, utan bara att det finns en viss risk, ungefär som att man inte bör äta mögelostar under graviditeten.. Vi hade körde med totalt saltförbud iallafall tills hon var 8-9 månader då hon fick smaka på lite bröd första gången. Men hon har inte fått mycket salt och absolut inte varje dag.. Tycker ju att när ens bebis är så liten som 5 månader så kanske man ska vara lite försiktig med salt eftersom den rekomendationen ändå finns. -
90 mil är lite långt bort.tiptoe skrev 2010-09-08 16:21:43 följande:LaLola: Gå till någon BVC i Kungsbacka eller Gbg så lär du nog få höra den.. -
"Andra livsmedel som exempelvis bröd och flingor innehåller också små mängder salt, men det blir så små mängder att det inte är några problem. Helt saltfri kost kan vara mycket svårt att hålla."tiptoe skrev 2010-09-08 16:29:12 följande:La Lola: Så här står det bla på barnochmat.se "SaltDu bör vara försiktig med att ge salt till ditt spädbarn eftersom njurarna inte är färdigutvecklade. Risken med ett högt saltintag är större ju mindre barnet är. När barnet är under 1 år ska du inte salta maten. För barn som är omkring 8 månader är det vara ok att ibland ge mat som korv, fiskbullar och andra halvfabrikat som innehåller mer salt. Du kan tänka på att buljong och soja också innehåller mycket salt. Andra livsmedel som exempelvis bröd och flingor innehåller också små mängder salt, men det blir så små mängder att det inte är några problem. Helt saltfri kost kan vara mycket svårt att hålla.
Om du vill att barnet ska äta samma mat som resten av familjen kan du tänka på att salta efter att det lilla barnet har fått sin portion. Vi i sverige äter idag generellt för mycket salt och även vi vuxna skulle behöva minska vårt saltintag till ca 5 gram per dag vilket motsvarar 1 tesked salt."
Även på growingpeople och hos netdoctor står det att man ska försöka undvika salt. Så kan ju inte bara vara här i Gbg/Kungsbacka och på FL som man "hittat" på att man inte ska ge småbarn salt..
Precis.
Det står inte att salt ska undvikas helt o håller tills de är 1 år. -
Tack för att du orkade klippa o klistra in fakta!vittra skrev 2010-09-08 20:37:17 följande:Då har alla du pratat med haft fel, vilket jag tvivlar på. Men det är ju lätt hänt att missuppfatta. Det är livsmedelsverket som går ut med rekommendationer kring kost och du kan själv läsa på deras hemsida vad som gäller för spädbarn.
"Eftersom njurarna hos barn under ett år inte är riktigt färdigutvecklade klarar de bara att ta hand om mycket små mängder salt."
"När barnet börjar med puréer, ofta vid sex månaders ålder, ska man inte salta maten."
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/R.../
"Mat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten."
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../#V%C3%A4nta
Inte heller bröd står det att man ska undvika, eller eventuella pålägg:
"När barnet börjar tugga blir även smakbitarna av bröd mera smörgåslika. I början är det lättare för barnet om du skär bort kanterna på brödskivan. Använd gärna ett bredbart pålägg som inte trillar av. Om du dessutom gör en dubbelmacka och skär smörgåsen i bitar är det lättare för barnet att äta den själv."
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/S.../
Det enda man bör vänta med att ge, enligt livsmedelsverkets rekommendationer, är honung, spenat, rödbetor och nötter.
Jag ville men orkade inte.
-
Men då säger de ju emot sig själva....puzzlet skrev 2010-09-08 20:44:27 följande:Jag bor oxå I Göteborg (linne) det är samma på vår BVC inget salt, honung, mangold, spenat, nässlor, rödbetor det första året! Den lilla saltmängd som finns naturligt i t.ex. margarin, är helt ok..
O vad då naturligt? -
Margarin dessutom?!La Lola skrev 2010-09-08 20:46:23 följande:Men då säger de ju emot sig själva....
O vad då naturligt? -
Men alla ger ju inte puréer överhuvudtaget.carbe skrev 2010-09-08 20:57:13 följande:Ok att man kan ge barnen lite salt mat innan 12 månader, men 5 månader var väl lite väääl tidigt. Kan ju knappt sitta upp, har barnet tänder? Vet barnet att man ska tugga det? Är ju ganska stora bitar för en 5 mån. Men du kanske ska mosa det? Tyckte just pytt i panna är lite väl drastiskt för en 5 månaders men det kanske är ok, vad vet jag? -
Fast det är fortfarande Livsmedelsverket som är högst sas o sätter rekomendationerna.vi och pyret skrev 2010-09-08 21:30:13 följande:Jag bor i Sverige! =)
Läser precis en bok som Nestlé skickade ut, där står att läsa att barn under ett år inte ska ha något salt eftersom det kan skada njurarna. (tror det stod samma i sempers bok ). Samma information har alla mina kompisar fått, har inte träffat någon i min omgivning som har gett salt.
Sen kan man äta lite påläg tex leverpastej och bröd, där är det ju så lite salt och det äter man ju i så små mängder. -
Nä, jag skulle inte heller ge en 5 månaders pytt, tänker främst på stekytan.vittra skrev 2010-09-08 21:31:23 följande:Ja jag känner ju ungefär som dig, skulle aldrig komma på tanken att ge en liten 5 månaders sån mat (särskilt inte färdigmat) men å andra sidan så anser jag att man helst ska helamma (eller helt ge ersättning) i 6 månader också vilket de flesta absolut inte gör... -
Försiktig ja.vi och pyret skrev 2010-09-08 21:42:18 följande:"Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten." från livsmedelsverket.
Man kan ju tolka allt som man vill, utan att den ena eller andra har fel.
Min tolkning i detta är att tillsatt salt ska undvikas, men mindre mängder i tex bröd, leverpastej osv är ok det första året. Att äta saltfritt gynnar ju desutom oss alla så det var bara nyttigt för oss att laga utan salt det första året=)
Det står inte "ge inget salt överhuvudtaget". -
"När man bakar"Euphoria skrev 2010-09-09 00:27:36 följande:Jag skulle inte heller ge pytt pga stekytan.
Däremot förstå jag inte diskussionen med salt i bröd? Det är väl bara att låta bli att salta när man bakar? Om man nu vore ute efter att ge helt saltfri kost men ändå vill ge smörgås menar jag?
För det gör ju alla.
-
Kött brukar man ju ofta börja ge vid 5 mån så det är inga konstigheter.Zixi skrev 2010-09-09 13:28:40 följande:Sitter och funderar på hur en 5-månaders bebis ska kunna få i sig "kött"bitarna i en pyttipanna.... de lär ju gå igenom hela och det kan inte vara vidare snällt mot mag- och tarmsystemet. Varför ge en så liten kött över huvud taget? Hon/han borde väl äta frukt- och grönsakspureer...
Sen skulle jag inte ge något barn färdigköpt pyttipanna, men det kanske är en annan fråga.
Men det är nog ovanligt med köttbitar. -
Det finns inget totalt saltförbud......de flesta ger både bröd o div pålägg med salt i före 1 års ålder.....chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:30:57 följande:Taurus: Alla ger inte burkmat nej och ts frågade inte om pyttipanna var okej utan färdigköpt pyttipanna var okej. Gå till affären och läs på innehållsförteckningen så kanske du fattar att man inte ger små barn sånt. Särskilt inte när rekommendationen är inget salt alls eftersom små barns kroppar inte kan hantera salt alls.
Du kanske anser att fräsa på en påse färdig pyttipanna är att äta hemlagat men jag tror inte det är det bvc-tanten avsåg i det här. Hemlagad pyttipanna är när du steker potatis själv och lägger i kött och lök eller vad du vill ha i. Då kan man strunta i att salta den. -
Jo jag har läst.chokladkaffe skrev 2010-09-10 07:41:50 följande:Orkar faktiskt inte gå in i den diskussionen men om du läser på lite kommer du kanske fram till något annat....ge ni era ungar salt om ni vill det.
På Livsmedelsverkets hemsida tom.
"Kryddor och saltMat ska smaka gott för att vi ska äta. Det gäller även barns mat. Var dock försiktig med salt. Barnets njurar är nämligen inte färdigutvecklade förrän uppåt ett års ålder och kan därför inte ta hand om för mycket salt i maten. Läs mer om salt på länken till höger."
Det står "var försiktig" och "kan därför inte ta hand om för mycket salt".
Det står inte "undvik allt salt helt och hållet".