Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
Hur nojig ska man vara??
De ska ju inte äta salt alls innan 12 månader eftersom njurarna inte riktigt klarar av det..
Fixar barnet att äta såna bitar så javisst kan du ge sån pytt.
Dock kan stekt mat vara svårsmält för en liten mage.
Inget salt innan 12 månader, så all färdigmat går nog bort eftersom den brukar vara ordentligt saltad. Löken i pyttipannan kan kanske sätta lite för mycket fart på magen ockås=)
Jag var hos en barndietist senast igår som sa att man ska undvika salt till barn under 1 år just pga njurarna. Efter 1 år är det ol att ge salt men man ska vara sparsam så att barnet inte vänjer sig vid för mycket då det ju inte är speciellt bra med saltat mat vare sig för barn eller vuxna.
Eftersom TS barn bara är 5 månader så kanske det inte är så smart att ge salt, det är ju skillnad om barnet är 10-11 månader och äter lite smörgås där det finns lite salt då och då.
Som en intressant jämförelse; när min äldsta var bebis innehöll all burkmat salt.
Går det då omkring en massa ungar i 10-årsåldern eller däromkring med pajade njurar?
Min dotter var 10-11 månader när hon började käka pyttipanna, eftersom hon inte åt barnmatsburkarna. Idag är hon 7 år och tycker rätten är lika god fortfarande, trots att rödbetorna gillas lite mer nu än då