• wilhelm07

Färdiköpt pytt i panna-5 månaders

Enligt våran bvc sköterska kan våran 5 månaders äta samma mat som övriga familjen om man saltar med måtta.
    Men hur är det med färdig köpt pytt i panna??
    Hur nojig ska man vara??

• Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders
  • La Lola
    tiptoe skrev 2010-09-08 14:58:25 följande:
    De ska ju inte äta salt alls innan 12 månader eftersom njurarna inte riktigt klarar av det..
    Det finns totalt saltförbud....de flesta barn äter ju både bröd o pålägg med salt i före 1 års ålder.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola

Fixar barnet att äta såna bitar så javisst kan du ge sån pytt.
    Dock kan stekt mat vara svårsmält för en liten mage.

• Flickan och kråkan
    tiptoe skrev 2010-09-08 14:58:25 följande:
    De ska ju inte äta salt alls innan 12 månader eftersom njurarna inte riktigt klarar av det..
    Nej, det stämmer inte. Små barn kan absolut äta salt, men man ska vara försiktig med det. Barn under året kan utan tvekan äta ost, pastej, korv, skinka etc. men man ska aldrig extrasalta och jag skulle heller inte ge korv eller skinka varje dag .

Köpt pyttipanna skulle jag inte ge däremot för den typen av färdig industrimat brukar ju just ofta innehålla mycket salt.
  • vi och pyret

Inget salt innan 12 månader, så all färdigmat går nog bort eftersom den brukar vara ordentligt saltad. Löken i pyttipannan kan kanske sätta lite för mycket fart på magen ockås=)

• La Lola
    vi och pyret skrev 2010-09-08 15:02:31 följande:
    Inget salt innan 12 månader, så all färdigmat går nog bort eftersom den brukar vara ordentligt saltad. Löken i pyttipannan kan kanske sätta lite för mycket fart på magen ockås=)
    La Lola skrev 2010-09-08 14:59:54 följande:
    Det finns totalt saltförbud....de flesta barn äter ju både bröd o pålägg med salt i före 1 års ålder.....
  • tiptoe

Jag var hos en barndietist senast igår som sa att man ska undvika salt till barn under 1 år just pga njurarna. Efter 1 år är det ol att ge salt men man ska vara sparsam så att barnet inte vänjer sig vid för mycket då det ju inte är speciellt bra med saltat mat vare sig för barn eller vuxna.

Eftersom TS barn bara är 5 månader så kanske det inte är så smart att ge salt, det är ju skillnad om barnet är 10-11 månader och äter lite smörgås där det finns lite salt då och då.

• La Lola
    tiptoe skrev 2010-09-08 15:21:45 följande:
    Jag var hos en barndietist senast igår som sa att man ska undvika salt till barn under 1 år just pga njurarna. Efter 1 år är det ol att ge salt men man ska vara sparsam så att barnet inte vänjer sig vid för mycket då det ju inte är speciellt bra med saltat mat vare sig för barn eller vuxna.

Eftersom TS barn bara är 5 månader så kanske det inte är så smart att ge salt, det är ju skillnad om barnet är 10-11 månader och äter lite smörgås där det finns lite salt då och då.
    Så ditt barn ska inte få något bröd eller pålägg som inte håller salt innan 1 årsålder?
    Det var ovanligt......
  • La Lola

Som en intressant jämförelse; när min äldsta var bebis innehöll all burkmat salt.

Går det då omkring en massa ungar i 10-årsåldern eller däromkring med pajade njurar?

• Mr Espresso

Min dotter var 10-11 månader när hon började käka pyttipanna, eftersom hon inte åt barnmatsburkarna. Idag är hon 7 år och tycker rätten är lika god fortfarande, trots att rödbetorna gillas lite mer nu än då

Svar på tråden Färdiköpt pytt i panna-5 månaders