• Probably the best    in the

Fortkörning....

Jag är på väg till jobbet...är sen...bestämmer mig för att trycka på gasen...
    Ajabaja säger farbror polisen som stoppar mig...inte köra fort, nu blir du utan körkort i 6 månader...
    Faaan säger jag som är mkt mkt beroende av mitt körkort, för att ta mig till och från jobbet och för att öht kunna jobba. Min arbetstgivare kan inte placera om mig, och har öht inte lust att göra det.

Är det rätt att få ett möjlighet att få ett förkortat straff pga ovanstående uppgifter? Att man pga att man är i behov av sitt körkort för jobbets skull skall slippa att få det indraget/alt kortare indragningstid än om man ej hade behovet? Ev bötesstraff bortser vi ifrån här.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 16:18
    OBS!
    Det handlar inte om mig personligen Bara skrev i jagform av nån anledning...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fortkörning....
  • Teskedsmamman

Kompisen förlorade jobbet pga att han inte kunde ta sig till jobbet när han förlorade körkortet.

Man får skylla sig själv helt enkelt, du gjorde ett aktivt val och får nu ta konsekvenserna.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Kjell2

Rent formellt är indraget körkort inte ett straff, även om det känns så. Straff, enligt brottsbalken, är böter eller fängelse.

Indraget körkort är en rent adminstrativ åtgärd då man anses olämplig att köra. På samma sätt som t ex näringsförbud. Det är alltså inte tingsrätten som fattar beslut om indraget körkort.

• CarGus

En släkting fick förmildrat straff för att han var i stort behov av körkortet för jobbets skull. Tror han fick nån månad kortare straff. Men han körde mycket me sin bil under under arbetstid och inte bara till och från jobbet. Så i ditt fall är nog chansen liten att du får ett förmildrat straff.

CarGus skrev 2010-09-08 16:16:55 följande:
    En släkting fick förmildrat straff för att han var i stort behov av körkortet för jobbets skull. Tror han fick nån månad kortare straff. Men han körde mycket me sin bil under under arbetstid och inte bara till och från jobbet. Så i ditt fall är nog chansen liten att du får ett förmildrat straff.

Ser man till mig personligen så kör jag massor i jobbet, det är mitt arbetsredskap....

Men tycker du det är rätt att få kortare "straff" för att man kör mkt i jobbet?

Kjell2 skrev 2010-09-08 16:16:07 följande:
    Rent formellt är indraget körkort inte ett straff, även om det känns så. Straff, enligt brottsbalken, är böter eller fängelse.

Indraget körkort är en rent adminstrativ åtgärd då man anses olämplig att köra. På samma sätt som t ex näringsförbud. Det är alltså inte tingsrätten som fattar beslut om indraget körkort.
    Tack för infon!
    Men är det rätt att man anses mindre olämplig att köra bara för att man måste köra i jobbet? Än någon som inte behöver bil i jobbet?
  • pluvdo

Nej, man skall inte få körkortet indraget för kortare tid bara för att man är mer beroende av bilen än vissa andra. Det faktum att man kör ofta bör ju i så fall ha lärt en lite trafikvett och varför skulle man få tillbaka körkortet tidigare med förklaringen att man måste kunna köra MER än genomsnittspersonen, typ? Om ni förstår vad jag menar.

Och som sagt, om man nu kör så mycket i jobbet så bör man ha lärt sig lite trafikvett och då även att inte köra för fort. Man får ju ge sig iväg mot jobbet tidigare för att inte komma försent, inte köra snabbare...

• pluvdo

Och har man inte lärt sig det än trots att man kör till och från jobbet varje dag så får man nästan skylla sig själv.

• Butterscotch

Jag tycker att det är bra att man kan få behålla körkortet om man har behov av det i jobbet (i alla fall första gången), men kanske det skulle kännas mer rättvist att då få betala lite mer i böter.

• Esther M

Nej. Om körkortet är så viktigt, bör man nog se till att inte bli av med det istället.

• Stealth

Jag tänker att ja det är bra om man har möjlighet till förkortning för att personen ska få möjlighet att kunna arbeta och betala in skatt till samhället typ, men däremot med högre böter.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Jennie med ie

Nej man bör inte få mildare straff för att man behöver körkortet i sitt arbete. Är man så dum att man inte inser att man då har ännu mer att förlora på att köra fort eller berusad eller whatever så får man skylla sig själv.

• Polly S

nej, det är ett medvetet val att köra för fort och då får man ta konsekvenserna.

• Qaroliine

Nej, som ovanstående, man får skylla sig själv.

En killkompis förlorade kortet men fick någon form av dispans som gav honom rätt att köra till och från jobb eftersom det inte gick någon kolletivtrafik dit.
    Han borde fått cykla istället.

~*~Myran bf 110114~*~
Svar på tråden Fortkörning....