• Lilla Fjun

Komjölksallergi, hjälp!

Vi ska prova strikt mjölkfri kost på vår lille nu för att utesluta/bekräfta komjölksallergi.
    Hur är det med fårmjölk och ostar som är gjorda på fårmjölk/getmjölk. Går det bra?
    Min lille älskar ost så letar efter godkända alternativ.

• Svar på tråden Komjölksallergi, hjälp!
  • Tibell

Jag hade valt att utesluta även det i någon månad tills ni ser om mjölkfritt hjälper. Mår han/hon då bättre och komjölksallergin är bekräftad hade jag testat att ge fårmjölk/getmjölk.
    För utesluter ni inte det och han/hon inte blir bättre kanske det beror på att han inte heller tål fårmjölk/getmjölk.
    Förstår du hur jag menar =)

• Trulis78

Vår dietist som vi träffade igår sa att proteinerna är så himla lika i komjölk ohc får-/getmjölk att man även utesluter de sistnämnda två om man äter strikt komjölksproteinfri kost.

• Lilla Fjun

Tack för svaren! 
    Det svåra är att han har INGA symtom på mjölkallergi utan enbart långsam viktuppgång så svårt att veta om det hjälper att utesluta eller inte men nu ska vi prova 3 mån i alla fall.

• Trulis78

MCH: Vi har lite liknande situation här. Eller min dotter har en sjukdom som de tror möjligtvis påverkas av mjölkprotein så därför provar vi också i tre månader med strikt komjölksproteinfri kost. Jag känner som så att ska man ändå prova så vill jag göra det till 100% som läkarna säger för annars får man ju ändå inget säkert svar på om kosten hjälper. Har ni fått träffa en dietist? Vi fick det och hon hade massor med goda råd, bla om osten jag tror mamsin menar. Jag fick också ett recept på en ost som gick att göra själv som fungerar på pizza eftersom den smälter fint (jag har fyraåring). Hojta till om du vill ha receptet.

• tjoohalia
    Trulis78 skrev 2010-09-09 20:31:41 följande:
    MCH: Vi har lite liknande situation här. Eller min dotter har en sjukdom som de tror möjligtvis påverkas av mjölkprotein så därför provar vi också i tre månader med strikt komjölksproteinfri kost. Jag känner som så att ska man ändå prova så vill jag göra det till 100% som läkarna säger för annars får man ju ändå inget säkert svar på om kosten hjälper. Har ni fått träffa en dietist? Vi fick det och hon hade massor med goda råd, bla om osten jag tror mamsin menar. Jag fick också ett recept på en ost som gick att göra själv som fungerar på pizza eftersom den smälter fint (jag har fyraåring). Hojta till om du vill ha receptet.
    jag skulle gärna vilja ha receptet på osten. har en 2åring med mjölkallergi. och en 5månaders. fast den lilla äter ingen mat än ;)
  • Lilla Fjun
    Jag vill GÄRNA ha receptet.
    Vi fick träffa en dietist och fick lite råd men vår lille är jättekräsen med maten så det kommer bli en utmaning att byta ut det han gillar mest....
    Självklart ska vi utesluta 100% mjölk, annars vet man ju inte om det fungerar eller ej.
    Det jag funderar på är om 3 mån är tillräckligt lång tid för att se en viktkurva ändras eller om vi måste fortsätta längre?
  • mamsett
    Tar gärna oxå receptet då folk i min omgivning har mjölkallergi
  • Normans
    Lilla Fjun skrev 2010-09-08 19:49:48 följande:
    Vi ska prova strikt mjölkfri kost på vår lille nu för att utesluta/bekräfta komjölksallergi.
    Hur är det med fårmjölk och ostar som är gjorda på fårmjölk/getmjölk. Går det bra?
    Min lille älskar ost så letar efter godkända alternativ.
    Vår son fick sin komjölksallergi bekräftad  när han var typ 5 månader  och då sa både överläkaren och dietisterna till oss att utesluta även get- och fårmjölk då de är lika varandra.
    Det var snårigt i början med allt som skulle uteslutas men man får kläm på det efter en tid.
    Som tur är har sonen nu äntligen vuxit ifrån allergin men vägrar fortfarande att äta ost eller dricka komjölk....

Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  • Trulis78

Hej!

Har varit bortrest över helgen och inte kollat in. Här kommer det utlovade receptet på pizzaost:

2,5 dl havregrädde
    5 tsk gelatinpulver
    0,5 dl vatten
    1 krm örtsalt
    1 tsk pizzakrydda eller motsvarande mängd färska kryddor

Klä en liten form med bakplåtspapper. Rör ut gelatinpulvret med vattnet och låt det stå och svälla en stund. Värm havregrädden och låt den koka upp. Rör ned gelatinet, örtsaltet och kryddorna. Häll ned blandningen i formen och låt svalna en stund innan du ställer den kallt för att stelna, vilket tar några timmar. Skär tunna skivor och använd som ost på pizza.

Jag har själv inte hunnit prova detta recept så jag har ingen aning om hur den smakar. Osten är alltså tänkt att smältas ovanpå hemgjord pizza.

Svar på tråden Komjölksallergi, hjälp!