• Joci

    Vad ska vi göra? Kattungen kissar i sängen!

    Har en kattunge på 13 veckor. Vi behöll henne när vår honkatt fick ungar så hon har ju inte bytt hem.
    För någon vecka sen såg jag att kattungen satte sig och kissade i vår säng. Skyndade att ta bort henne därifrån och satte istället henne på lådan. Den gången tror jag mest det var en olycka.
    Nu har det dock fortsatt lite grann. Bara i sängen, annars är hon jätteduktig på att använda lådan. Och alltid på samma sida av sängen.
    Vi byter lakan och försöker tvätta rent madrassen men viss lukt måste ju bli kvar eftersom hon kissar just där igen!

    Hur får vi henne att sluta kissa i vår säng? Kan det ha blivit en ovana, att den platsen luktar "kissa här"?
    Hur får vi bort lukten helt?
    Hon har aldrig kissat någon annanstans där hon inte får, men vi är oroliga hela tiden och vågar inte ha det öppet till något sovrum när vi inte är hemma.
    Vi håller på att bli smått tokiga!


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Svar på tråden Vad ska vi göra? Kattungen kissar i sängen!
  • First time

    Jag skulle rekommendera ättika eller citron. Katter brukar normalt sett inte vilja gå på toa där det luktar citron och ättika skyr dom som pesten.

    Vad gäller rengöringen så prova med att blanda ättika med vatten. Det brukar funka mot det mesta och i den åldern brukar ju inte kattkisset lukta så jättemycketGlad

    Min ena katt (som flyttade av sig själv) kissade alltid på min sambos kläder om dom låg på golvet. Han kissade öven i en av hans väskor en gång. Jag tror helt enkelt han ogillade min samboTungan ute

  • Joci
    First time skrev 2010-09-08 22:22:33 följande:
    Jag skulle rekommendera ättika eller citron. Katter brukar normalt sett inte vilja gå på toa där det luktar citron och ättika skyr dom som pesten.

    Vad gäller rengöringen så prova med att blanda ättika med vatten. Det brukar funka mot det mesta och i den åldern brukar ju inte kattkisset lukta så jättemycketGlad

    Min ena katt (som flyttade av sig själv) kissade alltid på min sambos kläder om dom låg på golvet. Han kissade öven i en av hans väskor en gång. Jag tror helt enkelt han ogillade min samboTungan ute
    Haha, katten kanske inte uppskattade att din sambo slängde sin kläder på golvet. Effektivt sätt annars att få honom  sluta med det Skrattande
    Tack för tipsen förresten!
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Fimpen72

    Har ni duntäcke? De brukar prassla och är inbjudande att krafsa i.

    Hur har ni det med lådor och deras rengöring? Skaffa en tillfällig extra som ni kan ha i sovrummet.

    Vi hade en kattunge som kissa i sängen, på täcket. Så vi tog bort täcket (duntäcke) och tog fram en extra låda. När det sedan gått några veckor så lade vi tillbaka täcke, och efter ett par veckor till tog vi bort extra lådan

  • First time
    Joci skrev 2010-09-08 22:28:43 följande:
    Haha, katten kanske inte uppskattade att din sambo slängde sin kläder på golvet. Effektivt sätt annars att få honom  sluta med det Skrattande
    Tack för tipsen förresten!
    Det kan du ha rätt i!Flört Synd att det inte hjälpte baraObestämd 

    Katten flyttade till en ensam liten gubbe istället och där verkar han må braGlad

    Hoppas det ordnar sig med "kisse"kattenFlört
  • Joci
    Fimpen72 skrev 2010-09-08 22:30:22 följande:
    Har ni duntäcke? De brukar prassla och är inbjudande att krafsa i.

    Hur har ni det med lådor och deras rengöring? Skaffa en tillfällig extra som ni kan ha i sovrummet.

    Vi hade en kattunge som kissa i sängen, på täcket. Så vi tog bort täcket (duntäcke) och tog fram en extra låda. När det sedan gått några veckor så lade vi tillbaka täcke, och efter ett par veckor till tog vi bort extra lådan
    Hon kissar endast på underlakanet (jättetrevligt då det läcker till madrassen).
    Har två kattlådor nu. En i badrummet och den som vi hade som första låda. Rengör dem ofta.
    Hon går som sagt på lådan också, men nu verkar det ha blivit en ovana att kissa i sängen, nästan exakt på samma ställe varje gång.

    Skulle helst av allt vilja slippa ha en kattlåda i sovrummet då vi har en enorm nyfiken dotter som gärna både vill rengöra lådan samt undersöka vad som ligger i den Skrattande
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Fimpen72
    Joci skrev 2010-09-08 22:36:00 följande:
    Hon kissar endast på underlakanet (jättetrevligt då det läcker till madrassen).
    Har två kattlådor nu. En i badrummet och den som vi hade som första låda. Rengör dem ofta.
    Hon går som sagt på lådan också, men nu verkar det ha blivit en ovana att kissa i sängen, nästan exakt på samma ställe varje gång.

    Skulle helst av allt vilja slippa ha en kattlåda i sovrummet då vi har en enorm nyfiken dotter som gärna både vill rengöra lådan samt undersöka vad som ligger i den Skrattande
    Aha.. ja mina tvillingar har faktiskt hunnit smaka från kattlådan när jag inte hann på dem... urk urk.
    Fast de överlevde.

    Vet att en del täcker madrass/säng med tex vaxduk eller ngt liknande, för det är inte lika kul att kissa.
  • Majsan70

    Min ena honar kissar i sängen när hon löper. Då ställer jag torrfoder i sängen och då sätter hon sig inte där. Kanske kan funka?

  • skorpionen80

    Du kan inte stänga dörren in till sovrummet? Bara ett tag så att det blir lättare att bryta beteendet?

  • LeKaMe

    Våran honkatt har också fått för sig att kissa i sängen.. har hänt ett par ggr innan men sen har de slutat men nu började det igen.
    Vi införskaffa oss en till låda (har två katter) för vi tänkte att hon kanske tyckte det behövdes en till, sen har vi dessutom ställt in en matskål i sovrummet och sen dess har hon inte kissat i sängen eller någon annanstans heller.  Det kanske kan funka för er?

Svar på tråden Vad ska vi göra? Kattungen kissar i sängen!