• zingoalla

"Dagiskläder" lite panik

Har en liten 1 åring (70 cm) som snart ska börja dagis.jag har lite panik vad gäller kläder o skor.

Ska man ha dubbelt av tex regnkläder o stövlar o lämna en uppsättning på dagis.
    Ska man ha fodrat regnställ eller vanliga galonisar,Vilken overall ska man ha nu i oktober(bor i blekinge) , tips på bra skor önskas oxå .
    Tror hon har sl 19.Ska man ha stövlar, kängor eller vad, är ju bar om det klarar väta oxå men kanske ändå inte är tokvarma.
    Märker att jag knappt kan komma på frågor ayy ställa ens är så mycket funderinga

Kan någon hjälpa mig , gärna bra prisvärda kläder

• Svar på tråden "Dagiskläder" lite panik
  • sys

Hej!

Jag har hur mycket som helst liggande efter dottern. Vilken storlek behöver du? Var i landet bor du?

odi et amo
  • LizaLuzis

Jag har INTE köpt dubbla uppsättningar utan tagit med en påse med ytterkläder varje dag till dagis. Det har funkat jätte bra! Skulle bli hur dyrt som helst att köpa två av allt.... näe....

Fleece fodrade regn kläder har jag tyckt varit super bra på hösten. De kan användas väldigt långt in på året om det är milt väder. Nu är det kanske lite tidigt så det blir galon ställ ett tag till.
    Det där med skor är ju klurigt asså... Men finns det en vattenpöl så är det ju klart att den ska plaskas i.
     Ett par stövlar är nog bra att ha varje dag på dagis. Hmmm...nu var vi där igen.
    Jag har med mig stövlar i påsen Flört

Dagis fröknar brukar vara super bra på att komma med tips på kläder annars....

• Vårsolen
    Nej du behöver inte dubbel uppsättning av ytterkläder och skor bara du kommer ihåg att ta med grejerna till fsk.
    Regnställ är ju bra att ha, fodrat kan man ju köpa också om man vill men vi har aldrig använt det utan köpt fleece tröja och byxor att ha under regnkläderna vid behov.
    Gummistövlar och fodrade gummistövlar har vi använt oss av samt ett par vinterskor från Kavat.
    Innan kylan kommer har det räckt med ett par gympaskor vid fint väder. 
  • xlin3r
    Vårsolen skrev 2010-09-08 22:00:18 följande:
    Nej du behöver inte dubbel uppsättning av ytterkläder och skor bara du kommer ihåg att ta med grejerna till fsk.
    Regnställ är ju bra att ha, fodrat kan man ju köpa också om man vill men vi har aldrig använt det utan köpt fleece tröja och byxor att ha under regnkläderna vid behov.
    Gummistövlar och fodrade gummistövlar har vi använt oss av samt ett par vinterskor från Kavat.
    Innan kylan kommer har det räckt med ett par gympaskor vid fint väder. 
    Men det är alltid bra att ha dubbelt :) men förstod vad du menar! 
  • Tant Green

Vi har dubbel uppsättning regnställ (ofodrat) och gummistövlar (köper nytt till dagis när det behövs, och använder sen det gamla halvt urvuxna hemma, där använder vi regnkläder så sällan). Sen hänger det en extra gammal fleecejacka och lite sånt där, så att det finns om det skulle bli kallare någon dag än vi trott på morgonen. Resten tar vi med fram och tillbaks.

• LyckligLine

Hej!

Min dotter har gått på dagis sen i januari. Under våren har vi inte haft dubbla uppsättningar med regnkläder utan har oftast bara tagit med oss det hem på fredagar om vi inte skulle va ute och det regnade så klart... Det fungerade jättebra, ina problem alls. Däremot har hon  ärvt en till uppsättning regnkläder som än så länge är lite stor men ändå fungerar  bra att använda så den får hon ha hemma nu och det är faktiskt skönt. Men jag skulle aldrig köpt det själv  för så jobbigt var det inte att bära med sig hem då och då.
    Nu i oktober kommer vi nog köra med överdragsbyxor, eller vanliga regnbyxor och en vanlig jacka. Om det ine blir jättekallt förstås :) Är det inte blött ute kan du ju aldit köra med strumpbyxor och jeans, när det blir lite kallar alltså!
     En sak som faktiskt är jättebra att ha är Polarn o Pyrets fleecejacka. Den är liksom bra året om. Att ha under overall när det är riktigt kallt, eller under regnjacka under hösten när det är lite för kallt att bara ha regnjacka osv. Plus att de kan ha den lääääänge. Dottern som annars har 86-92 ikläder kan fortfarande ha sin i stl 74!! Kappahl har en liknande men skillnaden är at de inte har någon mudd på sin och det är den som jag tror gör att det går att använda dem så länge.
    Stövlar måste du nästan ha. I vintras hade vi ett par vattentäta vinterkängor från vincent, lite dyrare men väldigt bra! Men de blev ju för varma under våren.

Lycka till!

• Konvaljen

Vi har alltid haft extragrejer på dagis. Det har varit:
    - regnställ
    - stövlar
    - underställ
    - vantar, mössa
    - vanliga extrakläder

• Waitmstar

Vi har inte köpt dubbel uppsättning av samma storlek.
    Däremot har vi haft en storlek hemma, och den andra på förskolan. Tex en storlek fodrade stövlar som kommer passa nu i höst/vinter, och en storlek större som är för stora just nu. 

Regnkläderna är det samma sak med, fast tvärtom.. Vi har de som är precis lagom hemma, och de som är lite för stora på förskolan. 

Vantar har vi faktiskt dubbelt av. men en uppsättning av tunna vantar, regnvantar och vintervantar har vi fått begagnat.  

Sen ligger det alltid en tjocktröja, en t-shirt, ett par strumpor och ett par mjuka byxor i hans låda.
    Jackan och säsongens huvudbonad vandrar mellan hemmet och förskolan, lixom gosedjuret.  

• sarsparis

Detta har vi till sonen:

skaljacka
    fleecejacka
    överdragsbyxor
    overall
    ecco goretex vinterkängor
    fingervantar (har två par på dagis och ett gäng hemme, de kostar knappt nåt på hm)
    ett par riktigt bra vintervantar
    ett par extra vintervantar
    mössa samt en vintermössa
    ett par låga skor som tål lite väta
    ett par gummistövlar
    ett set regnkländer
    ett sett fleccefodrade galonkläder

samt att det i lådan ligger 2 par byxor, 2 par tröjor, 2 par sockar.  Vi bor på västkusten, tycker att det fleecefodradet setet är jättebra, han har det på senhösten och tidig vår. Sen har han en funktionsoverall på vintern.

• MiaEd

Jag har lämnat:

Ett regnställ
    Ett par gummistövlar
    2 t-shirts
    3 kalsonger
    2 par strumpor
    2 byxor
    2 tjocktröjor
    2 långkalsonger
    1 par raggsockor
    Fingervantar
    Tumvantar

Vi bor i en förort till Stockholm, dock går sonen på förskolan i ett naturreservat nära vatten. 

• Hugo Boss

Vi har inte dubbelt av allt.
    Vi har
    Ett fodrat regnställ
    Ett vanligt regnställ
    En vindjacka/skaljacka med tillhörande täckbyxor.

Det vi har dubbelt av är: Stövlar, overall, mössor och vantar.
    Vi har här en uppsättning med nya kläder och en uppsättning med begagnade, för att det inte skulle/ska bli för dyrt. Overaller är ju inte direkt billiga...

Det som alltid är på förskolan är det vi har dubbelt av. Plus det vanliga regnstället. När det blir kallare (här i göteborg) så byter vi ut det vanliga regnstället mot det fodrade.
    Som LizaLuzis skirver så tar vi med vad som behövs för dagen i en "dagiskasse". Mycket smidigt tycker vi och har än så länge funkat kanon.

kaos..jo jag tackar!!
  • Hugo Boss
    Hugo Boss skrev 2010-09-12 12:01:54 följande:
    Vi har inte dubbelt av allt.
    Vi har
    Ett fodrat regnställ
    Ett vanligt regnställ
    En vindjacka/skaljacka med tillhörande täckbyxor.

Det vi har dubbelt av är: Stövlar, overall, mössor och vantar.
    Vi har här en uppsättning med nya kläder och en uppsättning med begagnade, för att det inte skulle/ska bli för dyrt. Overaller är ju inte direkt billiga...

Det som alltid är på förskolan är det vi har dubbelt av. Plus det vanliga regnstället. När det blir kallare (här i göteborg) så byter vi ut det vanliga regnstället mot det fodrade.
    Som LizaLuzis skirver så tar vi med vad som behövs för dagen i en "dagiskasse". Mycket smidigt tycker vi och har än så länge funkat kanon.
    Vanliga skor har han en mängd av också. Vinterskorna är de enda som är ett par av. Plus att han nu i vinter kommer ha ett par fodrade regnstövlar..
    kaos..jo jag tackar!!
  • MiaEd

Ett tips är att lämna de lite dyrare ytterkläderna på förskolan för att dom slits mer där!

• längtan09

Sonen har inte gått på dagis ens en månad ännu, men vi köpte dubbla regnkläder (hms när det var 10 % rabatt) för grejjen är ju barnet kan hämtas frisk på onsdagen, vara sjuk på torsdagen och frisk på lördagen. Då är det lite tråkigt om man inte har några kläder hemma. Jacka och så har jag däremot inte orkar köpa dubbelt.

Mamma sedan juni 2009
  • ejja81

jag hade dubbelt,,,lite surt om ma glömmer regnkläder enf redag å sen spöregnar det hela helgen  osv

kan ju köpa begangnat med behöver ju iten bli så dyrt då

• mapo51

Vi har inte dubbelt av ytterkläder och skor och tar med oss regnkläder hem på helgen (det är mest då vi använder sånt). Sen har vi mängder av vantar och minst två mössor för det kan lätt bli kvar på fel ställe.

Vi har ett vanligt galonställ och på hösten/vintern har vi ett fodrat. Beroende på vad det blir för vinter så kan ni klara er mer eller mindre hela vintern med ett fodrat galonställ i Blekinge. Samma gäller med fodrade gummistövlar eller allvädersstövlar.

• pp08

Regnkläder används oftare på dagis än hemma tycker jag. Hemma kan man "undvika" att vara ute när det regnar. Har dock överlappande storlekar så därför har vi 1 par hemma och 1 par på dagis.

Sett med skaldkläder har varit väldigt bra senaste veckorna, kan dessutom användas länge. Där har vi bara 1 uppsättning som finns på förskolan och tas hem på helgerna.

Använder lite varmare kängor i kombination med sklkläder när gummistövlarna inte behövs.

Ombyteskläder är alltid bra att ha på dagis, kan ju hända olyckor med maten/blöjbyten eller bli fuktig /blöt vid utelek.

Eftersom din dotter är fortfarande liten skulle jag inte köpa DUBBLA kläder i samma storlek, kanske uppsättningar i följande storlek så du har att byta ut när hon växer och behöver kläderna hemma ibland.

Som,någon skrev,,, använd de bättre ytterkläderna på förskolan, där lär de behövas och har man inte alltid direkt uppsikt över barnet. Se till att kläderna är tillräcklig stora men inte så stora att de stör och hindrar rörligheten.

Vindfleece: perfect klädesplagg året runt!!! Har både PoP och KappAhl och fungerar lika bra. Varmare dagar som ytterplagg, kallare dagar under regn/skalkläderna.

• pp08

Tipps på kläder: köp begagnad, finns mycket fint ute på Tradera. Mycket knappt använd eller även ny; till bra priser!

Svar på tråden "Dagiskläder" lite panik