Inlägg från: En Elva |Visa alla inlägg
  • En Elva

IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?

Har en Ektorp hörnsoffa och haft den i 7 år. Inte ett dugg nedsutten, men få på klädseln är ett rent helvete.

Älskar min soffa.

• En Elva
    Obsessed Feelings skrev 2010-09-10 02:31:45 följande:

Satsa på Ektorp!

Vi har en 3-sits som vi köpte begagnad för 900:- för ca. 1 år sedan. Den är verkligen skitskön att sitta i. Min mamma tycker att den är skitskön att sova i också.

Det är lite krångligt att få på klädseln efter att man har tvättat den. Som att försöka få på sig ett par nytvättade jeans ungefär... :-P
    Den släpper lite fjädrar också, som någon annan skrev, men det är mest när man tar av klädseln.
    Det är rätt dyrt med nya klädslar med, kostar nästan lika mycket som en ny soffa.

Men den är snygg och skön, en helt klart prisvärd soffa!

Kan verkligen hålla med om att klädseln är svår att få på när man tvättat klädseln men ett tips är att på den när den är lite fuktig då går det något lättare.

På tal om det så ska jag tvätta klädseln till dynorna idag.
  • En Elva
    H Raheb skrev 2010-09-10 08:23:32 följande:
    Jag håller inte med om att klädseln är svår att få på, jag har tvättat min 2 ggr och den är bara att trä på. Jag tvättar, drar ut tyget innan jag hänger det på tork, och kör det inte i torkskåp eller tumlare.
    Menar duklädseln till dynorna eller själva klädseln över soffan nu? För dyn klädseln är en sak men det andra är då inte lätt speciellt om man är själv och har en hörnsoffa.

jag torkade klädseln lite i torkskåp på låg värme, men det var fuktigt när jag tog på det.
  • En Elva

Då måste min klädsel vara trång då för jag har ett helvete att få på klädseln, fast dynorna fixar jag själv att få på och av.

• En Elva
    H Raheb skrev 2010-09-10 10:38:27 följande:
    Hela klädseln, båda dynor och soffa, och fåtöljen.
    Det är kanske lättare med 2 eller 3 sits soffa än en hörnsoffa som jag har.
  • En Elva
    jelica83 skrev 2010-09-10 10:45:07 följande:
    Ja, den har kanske krympt lite?
    Jag kunde utan problem få på fåtöljens klädsel själv i förrgår, och jag är höggravid... Den var helt torr och torkade i rumstemperatur.
    Fåtölj är lätt men tänk dig en stor hörnsoffa Inte lätt kan jag säga.
  • En Elva
    jelica83 skrev 2010-09-10 11:17:32 följande:
    Haha oj, missade att det var en hörnsoffa Skrattande 
    He he, liiite skillnad mot en fåtölj är det allt och dessutom sätta på klädseln själv var ett rent helvete och tog mig en hel söndag då jag var tvungen att ta pauser ett tag.
  • En Elva
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 12:49:46 följande:
    Vi har en 3-sits och en fotölj. Plus-sidan är att överdragen är tvättbara men blir otroligt tighta att sätta tillbaka. Vi satte på våra blöta på rekommendation av en bekant. Det knakade en del i sömmarna vilket kändes lite oroväckande. Vi följde tvättrådet och körde i 60 grader, men så här med facit i handen skulle vi kört i 40 istället. Men men! Klädsel blev dessutom flammig, men det var väntat. Har hänt fler. Tack o lov har vi den beiga varianten så det syns inte speciellt mycket.

Vi upplever dock att soffan och fotöljen blivit nersutten med åren (de kanske är 6-7 år gamla), men väldigt sköna att sitta i. En bra soffa för det priset, men när vi köper en ny soffa blir det inte en Ektorp. Vi tycker dom helt enkelt är för "svulstiga" och vill ha något nättare.

För att sumera ett litet rörigt inlägg: Bra budgetsoffa, men ska man tvätta överdraget bör man välja en ljus klädsel eftersom det blir flammigt och urtvättat snabbt. Vi upplevde att får blev nedsutten fort, medan faster har två Ektorp-soffor som inte är nedsuttna trots att de också har några år på nacken.
    Jo håller med och klädseln är verkligen tight när den ska på. Har också beige klädsel.
  • En Elva
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 12:49:46 följande:
    Vi har en 3-sits och en fotölj. Plus-sidan är att överdragen är tvättbara men blir otroligt tighta att sätta tillbaka. Vi satte på våra blöta på rekommendation av en bekant. Det knakade en del i sömmarna vilket kändes lite oroväckande. Vi följde tvättrådet och körde i 60 grader, men så här med facit i handen skulle vi kört i 40 istället. Men men! Klädsel blev dessutom flammig, men det var väntat. Har hänt fler. Tack o lov har vi den beiga varianten så det syns inte speciellt mycket.

Vi upplever dock att soffan och fotöljen blivit nersutten med åren (de kanske är 6-7 år gamla), men väldigt sköna att sitta i. En bra soffa för det priset, men när vi köper en ny soffa blir det inte en Ektorp. Vi tycker dom helt enkelt är för "svulstiga" och vill ha något nättare.

För att sumera ett litet rörigt inlägg: Bra budgetsoffa, men ska man tvätta överdraget bör man välja en ljus klädsel eftersom det blir flammigt och urtvättat snabbt. Vi upplevde att får blev nedsutten fort, medan faster har två Ektorp-soffor som inte är nedsuttna trots att de också har några år på nacken.
    Tvättar dynorna idag på 40 grader och ska ta på dom snart när dom är lite fuktiga. Så gör jag alltid.
  • En Elva
    Becca1986 skrev 2010-09-10 13:09:38 följande:
    måste ju tillägga att de är jäkligt sköna ändå, fast de ser hemska ut.. =)
    Jo, det håller jag med om, sov i min soffa i flera månader och jag sov nästan bättre i den än i sängen.
  • En Elva
    H Raheb skrev 2010-09-10 13:13:50 följande:
    Måste bara fråga, vilke sida av kuddnara har ni upp? Min mamma lägger en väg och jag lägger andra, och de verkar ju som båda fungerar jag har inte kollat i butik hur de ligger, så jag vet inte vilket som är "rätt"

Så hur gör ni andra? Dyna upp eller fjädrar upp?
    Vaddå? Jag lägger så attdragkedjan på ryggkuddarna är neråt. Tvättade klädseln till dom idag och det var jättelätt att få på klädseln på dynorna. Det var nåt helt annat med den stora klädseln.
  • En Elva
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 18:35:46 följande:
    Ja, dynorna är inga problem alls. Men det stora som skulle om hela möbeln var en helt annan historia.....
    Ja gud ja. man ficl slita som ett djur för att få på den, inget ,man direkt tvättar varje månad snarare kanske vart 3:e år eller när man flyttar som jag nyss gjort
Svar på tråden IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?