• Fidelia

IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?

Ni som har eller har haft ikeas Ektorp soffa eller fåtölj, vad tycker ni om dessa?
    Vi ska göra om i vårt vardagsrum och idag har vi en stor vit hörnsoffa i skinn som jag vill sälja och köpa nytt...

Har då funderat på Ektorps soffa 2 el 3 sits, samt en el 2 fåtöljer, alt en schäslong.
    Har en bekant som har en ektorp hörnsoffa, den tyckte jag blev så nedsutten på en gång...
    vad tycker ni om era soffor, håller dom bra?

Vill inte lägga ut en förmögenhet på ny soffa... och ektorp är ju en billigare variant... snygg, men frågan är om det är ngn kvalitet..? 

• Svar på tråden IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?
  • skorpionen80
    H Raheb skrev 2010-09-10 13:13:50 följande:
    Måste bara fråga, vilke sida av kuddnara har ni upp? Min mamma lägger en väg och jag lägger andra, och de verkar ju som båda fungerar jag har inte kollat i butik hur de ligger, så jag vet inte vilket som är "rätt"

Så hur gör ni andra? Dyna upp eller fjädrar upp?
    Fjädrar upp
  • Becca1986
    Måste bara fråga, vilke sida av kuddnara har ni upp? Min mamma lägger en väg och jag lägger andra, och de verkar ju som båda fungerar jag har inte kollat i butik hur de ligger, så jag vet inte vilket som är "rätt"

jag lägger fjädrar ner för är trött på att de sticker än i ändan. Och fjädrarna ramlar ju ut hela tiden, superirriterande. Fjädrar ner så slipper man det bekymret. =)
  • En Elva

Vaddå? Jag lägger så attdragkedjan på ryggkuddarna är neråt. Tvättade klädseln till dom idag och det var jättelätt att få på klädseln på dynorna. Det var nåt helt annat med den stora klädseln.
  • Hästtjejen78
    En Elva skrev 2010-09-10 18:32:55 följande:
    Vaddå? Jag lägger så attdragkedjan på ryggkuddarna är neråt. Tvättade klädseln till dom idag och det var jättelätt att få på klädseln på dynorna. Det var nåt helt annat med den stora klädseln.
    Ja, dynorna är inga problem alls. Men det stora som skulle om hela möbeln var en helt annan historia.....
    BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • En Elva
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 18:35:46 följande:
    Ja, dynorna är inga problem alls. Men det stora som skulle om hela möbeln var en helt annan historia.....
    Ja gud ja. man ficl slita som ett djur för att få på den, inget ,man direkt tvättar varje månad snarare kanske vart 3:e år eller när man flyttar som jag nyss gjort
  • nomina

jag har en ektorp 3sitssoffa som ja haft i ungefär 6 år, den e fortfarande go o sitta i!
    köpte i våras en fåtölj oxå, o visst, jämför man dom så har den ju blivit lite nersutten o den e i stort behov av nytt överdrag, men för att vara så gammal är jag supernöjd!

• Deiia

Dom nya Ektorp har inga fjädrar!
    Det kan bli lite missvisande om man ska köpa en ny soffa om man jämför med en gammal modell. Den ser likadan ut dock.

Kan bara hålla med om den ojämna kvaliteten på Ikeamöbler. Köpte Henriksdal matsol och den blev nedsutten efter en vecka. Det var INTE samma stol som visningsstolen i butiken! Vi åkte tillbaka till butiken och kollade under och det var inte samma band som höll uppe sitsen.
  • H Raheb
    Deiia skrev 2010-09-12 12:39:30 följande:
    Dom nya Ektorp har inga fjädrar!
    Det kan bli lite missvisande om man ska köpa en ny soffa om man jämför med en gammal modell. Den ser likadan ut dock.

Kan bara hålla med om den ojämna kvaliteten på Ikeamöbler. Köpte Henriksdal matsol och den blev nedsutten efter en vecka. Det var INTE samma stol som visningsstolen i butiken! Vi åkte tillbaka till butiken och kollade under och det var inte samma band som höll uppe sitsen.
    Hur ny då? Min är köpt i december -09 och har fjädrar.
  • Deiia
    H Raheb skrev 2010-09-12 17:35:06 följande:
    Hur ny då? Min är köpt i december -09 och har fjädrar.
    Sedan början av sommaren.
    Vi hade bestämt oss för en Ektorp i våras och när vi skulle köpa den i augusti så var den inte likadan vad gäller stoppningen. Nu vet man ju inte hur den nya kommer att vara om några år. Dumt .
  • Parniara

Vi lever i våran och har gjort det i fem år. Bytte precis klädsel och då är den som ny. Inte alls nedsutten. Vi hadr haft vit klädsel som vi tvättat i 60 grader om och om igen, men efter 5 år var det dax för en ny. Jag tror vi kommer ha soffan minst lika länge till.

• Supermamman71
    Becca1986 skrev 2010-09-10 13:07:37 följande:
    jag har en ektorp tresitts.. VÄRDELÖS. Tappade formen jättesnabbt och blev nedsutten bara ett par månader efter köpet. Likadant för andra jag känner som har den. Skulle aldrig rekommendera den. Tyvärr.

Vår är två år gammal nu, ser ut som minst 15.
    Men du har ju 10 års garanti på den så varför inte klaga till ikea då

Har en eketorp hörnsoffa och fotölj är supernöjd med den.
    Har 2 soffklädslar till den Begie och Röd manchester.
    De hr inte blivit flammiga i tvätt överhuvdtaget.
    När jag tvättar min soffa så sätter jag på det blött och det är lättare än om man låter det torka lite....
  • Lusthan

Nu har vi inte haft vår så länge. Har fåtölj och en tresits. Men min mamma och hennes karl har haft de här innan. De var nöjda men köpte nytt och annorlunda. Jag är jättenöjd och älskar verkligen fåtöljen då jag tycker det är så mysigt att sitta och mysa en massa.

Den är använd mycket i flera år och är inte nedsutten. Jag tycker den är bekväm och dessutom så gillar jag att man kan byta klädsel på den. :)

• ohbaby

Vi har en stor 2:a o två fåtöljer. Under den ena har vi satt en snurrbricka. Den har blivit alla gästers favorit.

Vi köpte dem begagnade för sex år sen o de är inte nersuttna än.

Vill köpa nytt överdrag men det är för att jag vill ha en annan färg och en papegoja som var på besök har bitit hål i ett fodral.

Vi har varit helnöjda. Perfekt eftersom man kan tvätta tyget.

• SusanE

Jag har två stycken Ektorp 3 sits...
    med Blekinge vit klädsel...

den ena sedan 6 år, den andra sedan 4 år..... supernöjd!
    komfort, form, liggvänlighet, tvättar överdragen varje månad - inga problem!!

att man behöver "puffa upp" kuddarna hör liksom till..

helnöjd!

Svar på tråden IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?