• Fidelia

IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?

Ni som har eller har haft ikeas Ektorp soffa eller fåtölj, vad tycker ni om dessa?
    Vi ska göra om i vårt vardagsrum och idag har vi en stor vit hörnsoffa i skinn som jag vill sälja och köpa nytt...

Har då funderat på Ektorps soffa 2 el 3 sits, samt en el 2 fåtöljer, alt en schäslong.
    Har en bekant som har en ektorp hörnsoffa, den tyckte jag blev så nedsutten på en gång...
    vad tycker ni om era soffor, håller dom bra?

Vill inte lägga ut en förmögenhet på ny soffa... och ektorp är ju en billigare variant... snygg, men frågan är om det är ngn kvalitet..? 

• Svar på tråden IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?
  • Hästtjejen78

Vi har en 3-sits och en fotölj. Plus-sidan är att överdragen är tvättbara men blir otroligt tighta att sätta tillbaka. Vi satte på våra blöta på rekommendation av en bekant. Det knakade en del i sömmarna vilket kändes lite oroväckande. Vi följde tvättrådet och körde i 60 grader, men så här med facit i handen skulle vi kört i 40 istället. Men men! Klädsel blev dessutom flammig, men det var väntat. Har hänt fler. Tack o lov har vi den beiga varianten så det syns inte speciellt mycket.

Vi upplever dock att soffan och fotöljen blivit nersutten med åren (de kanske är 6-7 år gamla), men väldigt sköna att sitta i. En bra soffa för det priset, men när vi köper en ny soffa blir det inte en Ektorp. Vi tycker dom helt enkelt är för "svulstiga" och vill ha något nättare.

För att sumera ett litet rörigt inlägg: Bra budgetsoffa, men ska man tvätta överdraget bör man välja en ljus klädsel eftersom det blir flammigt och urtvättat snabbt. Vi upplevde att får blev nedsutten fort, medan faster har två Ektorp-soffor som inte är nedsuttna trots att de också har några år på nacken.

BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • Mrs K
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 12:49:46 följande:
    Vi har en 3-sits och en fotölj. Plus-sidan är att överdragen är tvättbara men blir otroligt tighta att sätta tillbaka. Vi satte på våra blöta på rekommendation av en bekant. Det knakade en del i sömmarna vilket kändes lite oroväckande. Vi följde tvättrådet och körde i 60 grader, men så här med facit i handen skulle vi kört i 40 istället. Men men! Klädsel blev dessutom flammig, men det var väntat. Har hänt fler. Tack o lov har vi den beiga varianten så det syns inte speciellt mycket.

Vi upplever dock att soffan och fotöljen blivit nersutten med åren (de kanske är 6-7 år gamla), men väldigt sköna att sitta i. En bra soffa för det priset, men när vi köper en ny soffa blir det inte en Ektorp. Vi tycker dom helt enkelt är för "svulstiga" och vill ha något nättare.

För att sumera ett litet rörigt inlägg: Bra budgetsoffa, men ska man tvätta överdraget bör man välja en ljus klädsel eftersom det blir flammigt och urtvättat snabbt. Vi upplevde att får blev nedsutten fort, medan faster har två Ektorp-soffor som inte är nedsuttna trots att de också har några år på nacken.
    Märkligt hur olika det verkar vara med klädseln. Vi har en mörkblå som inte blivit det minsta flammig i tvätten och inte svår att sätta på heller.
  • Hästtjejen78
    Mrs K skrev 2010-09-10 12:52:52 följande:
    Märkligt hur olika det verkar vara med klädseln. Vi har en mörkblå som inte blivit det minsta flammig i tvätten och inte svår att sätta på heller.
    Ojämn kvalitét kanske? Faster tyckte inte heller att deras var svår att sätta på efter tvätt och dom har tvättat sin klädsel många gånger. Kan inte säga om den blivit flammig eftersom den är vit. De nyare kanske är bättre?
    BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • Mrs K
    Hästtjejen78 skrev 2010-09-10 12:57:52 följande:
    Ojämn kvalitét kanske? Faster tyckte inte heller att deras var svår att sätta på efter tvätt och dom har tvättat sin klädsel många gånger. Kan inte säga om den blivit flammig eftersom den är vit. De nyare kanske är bättre?
    Men vet aldrig eller så ska man har tur och få med sig "rätt" klädsel hem
  • En Elva

Jo håller med och klädseln är verkligen tight när den ska på. Har också beige klädsel.
  • En Elva

Tvättar dynorna idag på 40 grader och ska ta på dom snart när dom är lite fuktiga. Så gör jag alltid.
  • Becca1986

jag har en ektorp tresitts.. VÄRDELÖS. Tappade formen jättesnabbt och blev nedsutten bara ett par månader efter köpet. Likadant för andra jag känner som har den. Skulle aldrig rekommendera den. Tyvärr.

Vår är två år gammal nu, ser ut som minst 15.

• Becca1986
    Becca1986 skrev 2010-09-10 13:07:37 följande:
    jag har en ektorp tresitts.. VÄRDELÖS. Tappade formen jättesnabbt och blev nedsutten bara ett par månader efter köpet. Likadant för andra jag känner som har den. Skulle aldrig rekommendera den. Tyvärr.

Vår är två år gammal nu, ser ut som minst 15.
    måste ju tillägga att de är jäkligt sköna ändå, fast de ser hemska ut.. =)
  • En Elva
    Becca1986 skrev 2010-09-10 13:09:38 följande:
    måste ju tillägga att de är jäkligt sköna ändå, fast de ser hemska ut.. =)
    Jo, det håller jag med om, sov i min soffa i flera månader och jag sov nästan bättre i den än i sängen.
  • H Raheb

Måste bara fråga, vilke sida av kuddnara har ni upp? Min mamma lägger en väg och jag lägger andra, och de verkar ju som båda fungerar jag har inte kollat i butik hur de ligger, så jag vet inte vilket som är "rätt"

Så hur gör ni andra? Dyna upp eller fjädrar upp?

Svar på tråden IKEA´s Ektorp soffa bra el dålig?