• Anonym

    6 månaders som inte jollrar så värst mycket. Okej?

    Såhär är det. Min 6 månaders bebis jollrar inte på det sätt som jag uppfattat att bebisar "ska" göra och jag behöver höra ifall det finns fler som liknar min bebis och ifall det är okej att det är såhär. Jag vet vad faktaböcker säger och där brukar det stå att 6 månaders jollrar. Men det måste väl variera lite också.

    När han var mellan 2-3 månader så började han härma ljud. Sa vi "POO" så tog han sats och sa "AAAPOOO" högt och tydligt. Detsamma med andra ljud såsom "BOOO". Det här pågick ett tag till kanske 4 månader. Sedan blev han tyst och slutade härma. Efter några veckors uppehåll började han göra ljud igen, oftast på morgonen kunde jag vakna av att han "pratade" för sig själv. Små tystare ljud "Eeee", "Oooo", "Aaaa". Men härmade gjorde han inte.

    Nu är han 5 månader och 3 veckor gammal och sedan några veckor tillbaka, strax innan 5 månader om jag minns rätt, så slutade han att prata för sig själv sådär på morgonen också. Han gör sina ljud ibland, när han sitter i babysittern eller i babyskyddet så kan han "prata" tyst för sig själv "Eee", "Aaah" och så men inte mer än så. Han härmar inte än heller.

    Låter det här som en normal utveckling eller något som man behöver oroa sig för? Man hör och läser om att de ska "Gagaga", "Bababa", "Mamama" osv. Eller åtminstone mer ljud än min kille gör.

    I övrigt har han jättebra ögonkontakt och söker kontakt mest hela tiden. Han ler mer och mer. Nästan hela tiden nu. Lyser som en sol när han ser mamma och pappa och mormor och andra som han tycker om. Skrattar också gör han, ibland för saker han tycker är kul men också när vi kittlas och leker med honom, eller leker "Tittut" där jag hoppar fram. 

  • Svar på tråden 6 månaders som inte jollrar så värst mycket. Okej?
  • Anonym (carpe diem)

    Låter som en kille som ger god kontakt och det är det viktiga! Pratet kommer nog snart igång skall du se .... vid 10 - 11 månader brukar de "prata" som mest .....

  • minst

    Jag tycker att du ska ta din oro på allvar. Varför inte prata med BVC och be dem vara extra uppmärksamma. Ta din magkänsla på allvar. Låt experterna titta på det för att sedan förhoppningsvis kunna släppa det hela och sedan njuta av din härliga bebis!

  • Anonym

    Tack för svar!

    Men hur ser det ut för andra? Är det väldigt ovanligt att det är såhär?

    Han gör en massa pruttljud med munnen hela tiden :P 

  • Apolline

    Min son är precis så. Gosig, social, väldigt pigg blick och 'är med'. Skrattar så han kiknar när vi sjunger och dansar med honom. Han sa också mycket ABOO och annat när han var mindre, men nu är han 5 månader, väldigt tyst och jollrar inte alls. Är inte orolig, men googlade för att jag var nyfiken och då dök ditt inlägg upp.


    Ser att det är några månader gammalt, så kanske är din son lite snackigare nu?

  • Triillian

    Känner igen mig väldigt mkt. Min 6 mån babblar inte Heller utan det är mer ahhh o goo o oooh. Är Pigg O glad fö O skrattar högljutt vid bus.

  • Anonym (carpe diem)
    Anonym (carpe diem) skrev 2010-09-11 00:30:26 följande:
    Låter som en kille som ger god kontakt och det är det viktiga! Pratet kommer nog snart igång skall du se .... vid 10 - 11 månader brukar de "prata" som mest .....
    Ja det viktigaste är att ni får bra, närvarande kontakt med honom MEN kommunicering måste uppmuntras för att komma igång på ett bra sätt (verbalt språk är inte medfött!) . Hoppas ni vuxna pratar mycket med honom och väcker hans intresse för kommunikation. Jag gillar inte att man funderar över "fel" på barn som inte beter sig som förväntat men det jag funderar på om ni kollat eller tagit upp med BVC är hans hörsel. Barn som inte hör slutar nämligen jollra när de inte hör någon som svarar dem i den turtagningssituation som kommunicering innebär....
Svar på tråden 6 månaders som inte jollrar så värst mycket. Okej?