Inlägg från: ÄlskarFamilj |Visa alla inlägg
  • ÄlskarFamilj

Kroatien

Hej, Jag hade tänkt att åka till Kroatien med min familj (man och fyra barn) nästa år i maj. Finns det några bra och barnvänliga hotell och vart i Kroatien isåfall. Och helst så ska hotellet ligga vid en sandstrand, har läst mycket om att det finns sten och klippstränder och det är ju inte så bra för barnen. Tacksam för allt ni skriver Skrattande
    P.S. Hur är vädret där i maj?

• Svar på tråden Kroatien
  • ÄlskarFamilj
    chiligirl skrev 2010-09-09 10:53:46 följande:
    Ja som sagt Kroatien är stenstränder! Varför inte ta ett land med mera garanterad möjlighet till sandstrand? Inte nog med att stränderna är av sten, de är också bråddjupa nästan på en gång. Men har ni större simkunniga barn så är det inget bekymmer. Eller så bor ni endast nära de få sandstränder som finns, vilket inte jag kan tipsa om då jag inte vet var de ligger i Kroatien. Men åker ni till andra sidan havet så får ni långa sandstränder med badvänligare strand. Italien och tex. Rimini.
    Eftersom Jag har fyra barn blir det ju väldigt dyrt att resa så därför hade vi tänkt oss att åka till Kroatien, det är ju billigare än det mesta. Har du några tips på några andra länder som har ett bra pris. Glad
  • ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 10:59:30 följande:
    Vi bodde på www.hotelvillamarija.com/ i somras när vi var där! (Slutet på Juni)
    Det var jag (19 år), syrran (18 år) och våra föräldrar.

Det var ett lugnt och fint område, trevligt folk! Stranden låg bara 50 meter bort och den var stenig (går knappt att hitta en sandstrand i Kroatien) men om man gick lite, lite längre bort till höger så fanns det är grus strand istället som inte alls gjorde ont i fötterna
    Det finns många jättebra restauranger precis i närheten och ett KONZUM några meter bort haha
    Finns taxibilar att beställa genom företaget man reser med så att man kan komma till de närmta byarna som är urmysiga för dagsutflykter, vi spenderade ett par timmar på varje
    Finns även de lite större öarna som man kan ta båt till. Min familj åkte till Hvar, men jag stannade kvar på hotellet. Det hade varit fint men den berömda stranden var tydligen pytteliten..
    Mina föräldrar tog en dagsresa över gränsen till Dubrovnik och det är en otrolig turiststad. Massa folk och guider som visar historiska platser, kanske inte så kul för barn.

Det bästa med Kroatien tyckte jag var bergen. Åh dessa berg!! Man har ett gigantiskt som står precis bakom hotellet! Såg ut som en tavla...
    Ju mera man färdades runt på ön så insåg man att det fanns likadana berg överallt Det var nämligen natt när vi kom dit så vi såg inget i mörkret!
    Och utsikten på bussresan när vi skulle till flygplatsen var otrolig! Vi hade verkligen missat något på resan dit
    I Maj är nog vattnet väldigt kallt, det hade fortfarande inte värmts upp när vi kom dit så det tog lite tid innan man kunde doppa sig men när man väl gjorde det så var det superskönt!! Man var ju så varm... 32 grader alla dagar....
    Sista veckan så vart det tyvärr storm och blixtoväder så då blev det inte så mkt badande.

Vad kan jag mer säga....
    Det är ett ställe man verkligen måste besöka någon gång iaf. Den här resan hade vi bestämt att vi bara skulle ta det så lugnt som möjligt, inte vara värsta turisterna och åka på utflykter varenda dag som vi hade gjort på alla andra resor. Och Kroatien var verkligen perfekt för det målet! Man var så himla avslappnade och mådde bra i själen. Hotellet hade god frukost med många valmöjligheter, trevlig personal....
    Ja jag vet inte vad jag mer kan säga
    Haha, tack för alla tips. Hur var maten där, asså vad fanns det för mat där?
  • ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 11:27:11 följande:
    Allt ifrån fisk och skaldjur (men det var rätt dyrt) till omeletter i alla dess former, hamburgare, pizza såklart, gnoochi med gorgonzola sås vart jag besatt utav....., tortellini....spaghetti bolognese, carbonara och sånt...dem hade ett stort urval. Det godaste fanns på uterestaurangerna. När det var storm så gick vi till en innerestaurang som var väldigt fint, kommer inte ihåg namnet. Hade blivit rekommenderat denna av vår guide men den var så tråkig och opersonlig...det var betydligt trevligare utomhus...
    okej, det låter gott! Var det bara maten som var dyr eller andra saker också som t.e.x. kläder och skor (om man tar en liten shoppingtur)
  • ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 11:48:23 följande:
    Maten var inte dyr, bara fiskrätterna
    Kläder och prylar fick man för bra priser, typ samma priser som här i Sverige. Jag köpte en liten tröja till en kompis som fått barn och den kostade 50 kr...som en bebiströja här i Sverige alltså
    Aha, okej Skrattande. Det låter bra!
  • ÄlskarFamilj
    chiligirl skrev 2010-09-09 14:26:05 följande:
    Okej! Ja då är ju inte Italien något alternativ. Turkiet är billigt ännu.
    Vi har faktiskt kollat lite på Italien men inte hittat något rätt. Turkiet vet jag inte, har hört att det inte är så barnvänligt.       

• ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 16:26:07 följande:
    Turkiet är ett underbart ställe som man verkligen måste besöka, jag var 11 år när jag var där med familjen. Men det är inte särskilt bra för barn som är yngre än så.
    Okej, mina barn är 13,11 och tvillingar som är 7. Hur menar du att det inte är bra för barn som var yngre? Glad
  • ÄlskarFamilj
    DeBubba skrev 2010-09-09 16:31:33 följande:
    Jag var i Kroatien sista veckan i Maj i år med min sambo o våran dotter spm då var 9 ½ månad, vi var i Markarska rivieran och i fastlandet tror jag att det är klapperstenar som strand över allt, men vi åkte till Bol en Ö, gyllenehornet är en jättefin sandstrand, Så om jag vore er skulle jag åka till nån Ö. Annars där vi var så var det många barn, det gick att bada bra med sandaler på, Kroatien är ungefär som att vara i Sverige med barn , så ni väljer ett bra lend att åka till!!

Vädret var som svensk sommar ungefär, lite mulet ibland, lite kalla kvällar men varma dagar mitt på dagen
    Okej, vet du om det finns något bra hotell på Bol? Har kollat på lite bilder och det ser väldigt fint ut.
  • ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 16:51:32 följande:
    Äldre barn får ut mera av resan för dem förstår det som händer på ett helt annat sätt Nattlivet lever upp ordentligt i Turkiet vilket inte är fallet i Kroatien. Man går ju inte ut på krogen med barnen såklart, men har man barn som orkar vara uppe lite senare så finns det mycket roliga aktiviteter för barnen på gatorna när mörkret faller på. Det fanns t.ex. en stor hoppställning med gummiband som ungarna kunde åka upp och ner i Jag var i Alanya kanske jag ska nämna...
    Och på dagtid blir det lätt att man tar turer och besöker en massa spännande ställen t.ex. Cleopatras berg, berget Pamukkale kanske...och de yngre barnen skulle nog mest tycka det vore tråkigt.
    I Kroatien är det väldigt lugnt på natten och mysigt på dagen Så Turkiet rekommenderar jag lite senare...
    Okej. Då får vi väl ta en titt på Turkiet om några år Glad Finns det några länder som du tycker är prisvärda och barnvänliga.? Du verkar ha varit och rest väldigt mycket.
  • ÄlskarFamilj
    Bevabus skrev 2010-09-09 17:01:46 följande:
    Det här är de två länderna som jag har mest koll på så det var tur att du frågade om dem, haha

Men jag har varit till Malta på språkresa....det passade bra som språkresa, men verkligen inte som semesterställe för familjen. Jättetråkigt i så fall. Finns mest bara en massa, massa stränder. Visserligen fina stränder men det kan man hitta på andra ställen också.
    När jag var 8 år så var vi till Gran Canaria, Las Palmas...dit bara måste man åka någon gång. Men Spanien åker väl alla till någon gång under sina liv
    Malta hade jag faktiskt tänkt på men som du nämnde så verkar det inte sådär ett jättebra ställe för barn. Spanien var vi det här året i maj, vi var i Mallorca, en fantastisk plats!
  • ÄlskarFamilj
    mi07va skrev 2010-09-09 17:11:59 följande:
    Både Italien och Turkiet är billigare än Kroatien.
    Förvånad  Turkiet kanske men Italien har varit 10 000 kr dyrare sist jag kollade. Finns det någon barnvänlig plats på Turkiet som du skulle kunna rekomendera?
  • ÄlskarFamilj
    mi07va skrev 2010-09-09 17:26:17 följande:
    Har bara varit i Alanya, riktig turiststad men jag vet att Side är mycket fint och barnvänlig plats.

Vi bilar ner till Italien och då blir det inte lika dyrt då bor vi i Lido di Jesolo (6km från Venezien), mycket för barn att uppleva (de har största Waterworld i EU) alla hotell har pool och ligger ca 50-150m från stranden (som är den längsta sandstranden i Europa).

Lycka till var än ni bestämmer er för att åka Solig
    Okej, ska ta en titt på Turkiet. Aha,, okej men jag tror nog att vi tar flyget Glad. Tack, vi hoppas bara att det blir en överhuvudtaget Skrattande
  • ÄlskarFamilj
    DeBubba skrev 2010-09-09 18:45:15 följande:
    Nä vi var bara där på en dagstur, men det fanns många lyxiga hotell längs strandprommenaden vi gick.
    Okej, det låter bra. Du vet inte vilket resebolag hotelle var??
  • ÄlskarFamilj
    chiligirl skrev 2010-09-10 07:28:53 följande:
    Italien är dyrare än Kroatien i alla fall. Då jag har att jämföra med sommaren 2009 när jag besökte båda länderna under samma resa. Istrien är billigare än södra Kroatien också, så var i landet man väljer har även det betydelse.  Turkiet är klart billigt ännu, kom just hem från 1 veckas resa i Turkiet.
    Okej, Jag kollade på Italien och den billigaste resan var nog 35 000 kr. Hur var vädret i Turkiet nu och hur är den i maj? Hoppas er resa var kanon Skrattande
  • ÄlskarFamilj
    chiligirl skrev 2010-09-10 12:22:50 följande:
    Vi hade en toppenresa!

Mina prisuppgifter är hur det är på plats för shopping, aktiviteter, mat och dricka.

Personligen reser jag på egen hand och reguljärt, så olika resebyråers pris är inget vägledande för mig. Jag undviker charter, då det är billigare att ordna själv i 97% av fallen. Grekland blir billigare med charter när jag räknar.

Vi hade +40 grader under vår vecka i Turkiet. Vet ej hur det är på våren, men har varit till Turkiet i juni och då var det varmt redan. Men vattnet är varmare emot hösten än på våren.
    Okej, jag tror att charter går lättare för oss. Oj, det var varmt! Vi har faktiskt kollat på lite resor till Turkiet och hittat ett bra hotell, men vi får se Glad
  • ÄlskarFamilj
    evaoregon skrev 2010-09-10 21:55:13 följande:
    Jo, jag tänkte också rekommendera att själv sätta ihop en resa!  Med t ex lågprisflyg och hotell som man själv bokar kan det bli riktigt billigt och särskitl krångligt är det inte heller.

Jag har hört om de som bokar flyg själva och sedan hyr lägenhet via t ex sembo.  Om man har lägenhet kan man dessutom fixa en del måltider själv och på så vis hålla ner kostnaderna lite.
    Okej, Tack för tipset, ska kolla lite hur mycket det blir om man bokar flyg själva och så. Glad
  • ÄlskarFamilj
    chiligirl skrev 2010-09-11 10:23:34 följande:
    Vi hyrde hus för 10 personer tillsammans med våra kompisar i Kroatien via Novasol. Vi var så nöjda. De som skötte om oss med nyckelutlämningar på plats ordnade också så att vi fick tvättat kläderna på en tvätt till ett mycket bra pris. Eget boende gjorde att vi kom närmre lokalbefolkningen än annars. Eget kök var vårt kriterium för att hålla ned matkostnaderna. Nu var det så billigt ändå att gå ut och äta att middagen ändå blev ute på stan. Men lunch och frukost, mellanmål och färdkost till utflykter ordnade vi med själva. Kanon att ha kylklampar i frysen med mera.

Stora vinster kan göras för den som vill genom att ordna resan själv. Det blir lite arbete hemma före, men sedan så du exakt vad du kommer ner till. En viss vana av internet är dock att rekommendera så att man verkligen kan söka efter alternativ. Men roligt att fixa själv är det!
    Det låter jättebra! som jag skrev till evaoregon ska jag kolla runt lite, så får vi se Glad
Svar på tråden Kroatien